Aanrechtblad schoonmaken

Bertk

  • #1
Bij het verven (lakverf) ben ik wat onvoorzichtig geweest met kwasten schoonmaken.

Hierdoor hebben het aanrechtblad en de gootsteen wat verfvlekken. Hoe zijn die te verwijderen? Kan ik hiervoor terpetine gebruiken?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Van wat voor materiaal is het aanrecht?
- Graniet
- Hout met een hardplastic bovenlaag?
- RVS?
- Iets anders?
 

Bertk

  • #3
Het materiaal is dat grijze aluminium, zeg maar een standaard blad dat je in huurhuizen vind.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dat ken ik niet, heb altijd een eigen huis gehad...
Is het niet gewoon een soort RVS?

In elk geval kun je een metaal zonder bezwaar schoonmaken met de meeste oplosmiddelen. Probeer alles wat je doet even op een hoekje, waar het minder opvalt, gewoon een beetje oplosmiddel op een doekje, en kijken of het materiaal niet oplost of verkleurt.

Je kunt diverse oplosmiddelen gebruiken hiervoor, de in verhouding minst agressieve zijn terpentine en wasbenzine.

Sterke oplosmiddelen zijn aceton en thinner. Daarmee krijg je het nog weg na verscheidene dagen drogen, maar tasten heel snel kunststoffen aan.

Laat het oplosmiddel volledig verdampen voor je iets anders probeert, en zorg voor zeer goede ventilatie en geen vuur tijdens het werk met oplosmiddelen. De dampen ervan kunnen in ernstigste geval al ontsteken door een vonkje uit een schakelaar, vooral op het mement dat die uitgezet wordt! Daarnaast zijn de dampen ook niet goed voor je eigen gezondheid.

Zit er een dikke klodder, dan even voorzichtig met een houten latje, een ijslollystokje (spatel) of iets anders dat niet krast het ergste weghalen. Niet met een mesje, dat laat zijn sporen achter, vooral indien het inderdaad aluminium is.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
Als het rvs is kan je er gerust wat verfabijt op smeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu