Aardedraad nodig

Meelvanchris

  • #1
Hi allen.

Ik ben flink aan t knutselen. T gaat om de kamer van me vriendin... het is haar beautykamer. (wasbak + leidingen... mini haarsalon en een flinke zonnenbank)
Vol goede moed wilde ik alle electra netjes maken.. Geen halfhangend stopcontact meer met tig verlengsnoeren. Maar zoals velen in een ouder huis.. geen aarde draad
Weet inmiddels wat niet mag : Geen aarde naar verwarming. Geen aarde vanuit een bestaand geaard contact(uit de keuken) trekken. Persoonlijk zit ik liever ook niet aan de centraaldoos in de kamer. Moet ik het hele plafond eruit trekken waarschijnlijk.
Mijn vragen : Mag /kan ik vanuit de meterkast direct een aardedraad leggen naar deze kamer? (kan zo al klem zien naast de stoppen waar 6/7 aardekabels bij elkaar komen en ik m in princiepe zo tussen zou kunnen klemmen.... (En dan dus alle electra uit 1 contact te verdelen en alles op hetzelfde punt aarden)
Mag deze aarde alleen zijn..? (waarbij ik de fase en de nul dus gebruik die reeds aanwezig zijn in deze kamer?) Of moeten aarde, fase en nul ten alle tijden vanuit tzelfde startpunt beginnen?
Aarde is toch puur om overspanning veilig af te leiden naar de aarde waarbij de ALS afslaat toch en het gevaar dus geweken is?
En als laatste mag ik de aardedraad ook achter de plinten laten lopen? (meterkast, woonkamer, haar kamer... zal totaal meter of 10 zijn..
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen... Aarde moet daar gewoon aangezien dr dus een grootverbruiker staat en ook nog water in de buurt is.. Vind me meisje toch echt te lief om t maar gewoon zo te laten :)
Alvast bedankt in ieder geval.
Gr CAA
 

Geus

  • #2
Als je een aparte aarde gaat trekken uit de meterkast (durf niet precies te zeggen waar je die aan zou moeten sluiten), mag die niet los achter een plint. Altijd in pvc.
Hoezo zou je hele plafond eruit moeten om bij de centraaldoos te komen? Met een leidingzoeker en een beetje kloppen is die toch wel te vinden. Gericht openmaken en daarna afdekplaatje erop, is niet veel werk. Lijkt mij toch het makkelijkst.
 

Ruudvee

  • #3
Een centraaldoos zoeken met een leidingzoeker ?
:mrgreen:
 

Meelvanchris

  • #4
Komt ook omdat ik nogal twijfel of als ik eenmaal de centraaldoos in de kamer te pakken heb of er dan ook daadwerkelijk aardeaansluiting in zit? Huis is van voor de oorlog. En ik ben wel vaker dingen tegengekomen dat ik denk he?
Vandaar dat ik mits mogelijk de centraaldoos liever laat voor wat het is en zelf een aardedraad zou leggen....?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zitten de oude kleuren er nog in ?
Zo ja dan is het een mooie gelegenheid alles in moderne staat te brengen.
 

Geus

  • #6
Als je met een leidingzoeker de individuele leidingen volgt, kan je een redelijk idee krijgen waar de centraaldoos zit. In de buurt van de doos zelf heeft dat inderdaad weinig zin, teveel storende signalen.
 

Meelvanchris

  • #7
Nieuwe kleurcodes.. Komt Blauwe en Bruine draad uit de muur.
Maar goed. Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties :
-Aardedraad vanuit de meterkast halen naar deze kamer en deze Door een pvc buis naar de kamer brengen.
-Centraaldoos zien te vinden, en vandaaruit aarde naar contact leggen als die drin in zit.. en anders terug naar optie1..
(En in beide gevallen iig alle contacten die in de kamer aarden..)
 

StefanD

  • #8
Voor zover ik weet moeten draden van 1 groep door 1 buis en mag je de aardedraad niet via een aparte buis aanvoeren. Je moet dus de aardedraad vanaf de groepenkast naar de centraaldoos brengen en van daar af naar de WCD's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu