Verven over behang heen, behangen over behang

Kims_mama

  • #1
Kun je zomaar over elk behang heen verven, of ik het verstandiger om eerst het behang eraf te halen?

En kun je over behang heen behangen, of ook beter eerst verwijderen?

Wij gaan namelijk zeer binnenkort verhuizen. En moeten dus alle muren gaan doen, het liefst natuurlijk zo snel mogelijk, maar het mooi wel mooi worden!

Alvast bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Of je over behang heen kunt verven, hangt geheel van het soort behang af en van de staat waarin dat behang verkeert.
Over sommige soorten kun je prima verven, maar als je dat eenmaal hebt gedaan is het heel moeilijk later het behang er weer af te krijgen.

In de meeste gevallen is het beter het oude behang eerst te verwijderen, ook indien je opnieuw wilt behangen.
Alleen over een dun papieren behang (die goed vastzit) kun je soms met succes een tweede laag leggen.
 

Kims_mama

  • #3
Het behang zit er strak op, als het goed is, is het 1 laag.
Als je het eraf haalt, moet je dan eerst nog ander spul op de muur smeren, voordat je het gaat verven?

En zal het het snelste gaan met een stoomapparaat?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je vermeldt niets over het soort behang wat er nu op zit.

Is dat een laag watervast behang (afwasbaar behang) dan kun je daarover beslist niet behangen. Hetzelfde geldt voor vinylbehang. Over papierbehang dus makkelijker.
Maar persoonlijk haal ik liever alles er af.

Een stoomapparaat kan erg handig zijn, maar vaak, zeker ingeval van zgn. splijtbaar behang, gaat het net zo goed door de toplaag eraf te trekken en de onderlaag met een natte spons in te wrijven, waarna je het behang eraf kunt halen met een plamuurmes.

Vooral het waterbestendige behang, dat niet splijtbaar is, is er vaak erg lastig af te krijgen. En dan kan zo'n stoomapparaat vast wel van pas komen. Tot nu toe heb ik zo'n ding nog nooit gebruikt, ik heb er altijd voor gezorgd dat het gebruikte behang óf papierbehang was óf splijtbaar... Bij het behangen dus rekening houden met de volgende keer! :wink:

Een muur die behangen is geweest hoef je meestal alleen met verdund behangplaksel voor te strijken (verfroller gaat erg makkelijk) om de ergste zuiging weg te halen. Met name op plekken die met een muurvuller zijn hersteld is dat belangrijk.
 

Torching Vark

  • #5
Kims_mama schreef:
...En zal het het snelste gaan met een stoomapparaat?
Ik heb zelf zeer goede ervaring met behangvreter (had bijna het merk opgeschreven). Ik heb geen idee of andere merken het verkopen, maar zonder te veel tips moet je wel op een idee komen. Ik heb het altijd gekocht bij de verfwinkel, dus ik weet niet of de bouwmarkt het heeft. Ook omdat niet iemand anders direct met dit idee komt.

Deze behangvreter spuit je op het behang, het behang moet wel vochtdoorlatend (gemaakt) zijn natuurlijk. Het goedje heeft een gele kleur dus op licht behang zie je waar je geweest bent. Vanuit het pakje even mengen in een oude spuitfles als je veel m² hebt of in een spuitfles kopen. Scheelde niet zo heel veel in prijs.

Als je het er op hebt gespoten even wachten tot het ingetrokken is en dan trek je het er zo, beheerst, af. Zeer belangrijk is dat je niet van te voren het behang al gaat beschadigen! Als het samenhangend is gaat dit het beste.
Met een stoomapparaat heb ik zelf maar matige ervaring. 't Is een beetje een paardemiddel als echt niks anders wil, anders grijp ik er niet meer op terug.

Succes!
 

EdP

  • #6
Hou er ook rekening mee dat als je behang in de latex zet, je meestal extra goed de naden gaat zien wat niet iedereen even mooi vindt, dus ook van mijn kant: liever het behang eraf halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu