Van VR Ketel naar HR ketel, 'pijpje' op dak vervangen

SuMo

  • #1
Hallo,

Oude situatie: AWB VR ketel uit 1988 (alleen voor cv) is vervangen door een nieuwe Nefit Smartline HR ketel (combiketel).

In het offerte stadium verschillende mensen op bezoek gehad met allemaal hun eigen ideeën en opmerkingen. 2 van de 3 mensen vertelden me toen dat ze ook het dak op moesten om dat 'pijpje' (hoe heet dat officieel wat geloof ik voor de afvoer zorgt?) te vervangen door een HR pijpje.

Uiteindelijk iemand anders het laten uitvoeren die al heel wat ketels had geïnstalleerd. Hij zei dat het onzin was en dat het een hoop geld kostte om het pijpje te vervangen... Zat immers al een vr pijp op het dak en dat was net zo goed...

Nu heb ik er dus geen verstand van en is mijn vraag natuurlijk kan het gevaarlijke situaties opleveren dat het pijpje op ons dak niet 'standaard' HR pijpje is?
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #2
In theorie is de dakdoorvoer die je hebt oke.
Echter, bij een Nefit HR ketel is het van belang om een originele dakdoorvoer te gebruiken.
In de orginele HR dakdoorvoer van Nefit zit namelijk een gaatje in het "dakje" van de dakdoorvoer.

Dit gaatje zorgt ervoor dat er regenwater in de dakdoorvoer kan lopen, en daardoor de Ph-waarde van het condenswater in de warmtewisselaar neutraliseert.

Het kan de levenduur van het toestel, vooral van de warmtewisselaar, aanzienlijk verlengen als er een originele dakdoorvoer wordt toegepast.
Maar, maak je geen zorgen, het levert geen gevaarlijke situatie op.

Succes...
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #3
Een VR-rookgas buis is dunner (van materiaal) dus eerder weggevreten, doordat er veel meer condens wordt geproduceerd. In het uiterste geval kan er dus rookgas gaan recirculeren en in de aanvoer van de ketel komen. Geen direct gevaar maar een slimme zet van de (installateur) die hem geplaatst heeft.

Ik zet dit tussen haakjes, omdat dus de richtlijnen van de voorschriften hiermee zijn omzeild.
 

Ketelman

  • #4
Mag ik er nog aan toevoegen dat het beter en vaak zelfs voorgeschreven is door fabrikanten van HR ketels met RVS wisselaars om GEEN aluminium dakdoorvoer te plaatsen.

Niet alleen is de oude dakdoorvoer meestal dunner bij een VR ketel, hij is ook 100% zeker van aluminium... iemand al eens de installatie voorschriften gelezen bij een nieuwe ketel?
 

Wilco

  • #5
Heren, ik zat met hetzelfde probleem.

Gelukkig heb ik een bedrijf gevonden dat netjes de ALU-pijp vervangt door een RVS. Jammer dat maar in één van de 6 offertes dit meegenomen was. Blijkbaar is niet iedereen hiervan op de hoogte.

Over een weekje word mijn oude VR-ketel vervangen door een (RVS) HR-ketel. Zal later op dit forum mijn ervaring achterlaten over de gedane werkzaamheden.
 

MarcoDezicht

  • #6
Wat vaak het probleem is dat de handlieding niet wordt door gelezen.
en vaak zomaar wat doet.
 

Ketelman

  • #7
Hee die Wilco, lang niet gezien in deze afdeling.
Alles goed?
Ik denk niet dat het schort aan kennis bij de installateurs, dat zal wel goed zitten.
Het punt is veel meer dat ze laag willen inschrijven, als bedrijf X het helemaal doet volgens de voorschriften fabrikant en bedrijf Y laat bv de rookgasafvoer zitten loopt X het werk mis omdat ie duurder is.
Dat een eindgebruiker daarna kans heeft (is natuurlijk niet zeker) op problemen maat Y niet uit, het werk is binnen..........klaar en wegwezen.
Dat is het hele eier eten, de installatie bedrijven durven vaak niet te zeggen wat er nodig is.
Wat vaak het probleem is dat de handlieding niet wordt door gelezen.
en vaak zomaar wat doet.
Klopt helemaal Marco, jammer genoeg blijft de handleiding vaak in de doos.
 

Wilco

  • #8
Met mij is alles ok, de druk op mijn CV systeem zakt (sinds we weer dagelijks moeten stoken) weer met stip. Zo'n 0,1 bar per dag!! Ik heb maar besloten om de ketel te vervangen (of dat het geld op de rug groeit) omdat het er wel erg op lijkt dat de wisselaar defect is. Ik begrijp inderdaad wel dat zo'n dakafvoer wel het één en ander kost, en de offerte 'onnodig' duur maakt. Echter.....mochten er in de toekomst problemen ontstaan omdat men verzuimd heeft die doorvoer te vervangen, dan zou ik persoonlijk niet meer aankloppen bij dat bedrijf. Maar waarschijnlijk denkt men "Binnen is binnen"...en da's jammer, we hebben hier tenslotte met een specialistisch beroep te maken. Dus Sumo luister goed naar deze mensen op dit forum!!
 

Ketelman

  • #9
Zeker hebben we het over een specialistisch beroep maar om eerlijk te zijn is elk beroep specialistisch op zijn vlak.
Ik ben zelf redelijk handig met zaken als elektro en installatiewerk maar als ik dan kijk naar bv een stucadoor dan moet ik passen, ook specialistisch werk.

Men wil gewoon het werk binnenhalen en daardoor worden sommige zaken weggelaten zoals bv een dakdoorvoer, expansievat of inlaatcombi.
Zet je dat soort zaken in een offerte lever je als installateur goed advies naar je klant maar ben je onder de streep te duur.
En laten we eerlijk zijn...we zijn hollanders....we zijn zuinig en kijken alleen onder die streep.
Nu is het onzin om iets weg te doen en te vervangen door iets gelijkwaardigs.
Maar als een fabrikant iets voorschrijft omdat is bewezen dat zijn product beter werkt of een langere levensduur heeft mag dat in je advies als installateur niet weggelaten worden.
Van een klant kan je eigenlijk niet verwachten dat ie de installatie voorschriften uit zijn hoofd kent als hij/zij een offerte aanvraagd.
Die moet blind kunnen vertrouwen op het advies van "zijn installateur"
 

SuMo

  • #10
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp werkt alles goed en is er geen 'gevaar' om het zomaar even te noemen dat ik een andere dakdoorvoer heb maar is het raadzaam om een originele nefit dakdoorvoer aan te schaffen i.v.m. de rvs warmtewisselaar? (Deze heeft mijn nefit smartline dus blijkbaar?)

Is dit een probleem als ik dat over een jaar of 2 pas doe? Of adviseren jullie me dat om nu al te doen omdat er anders al schade aan de ketel kan komen (is dit zeker dat dit schade veroorzaakt op den duur?)
Wil het namelijk over een jaar of 2 pas doen omdat mijn verbouwingsbudget een beetje op is... (iemand indicatie van de kosten?)
 

Hoezithet

  • #11
SuMo schreef:
...Als ik het goed begrijp werkt alles goed en is er geen 'gevaar' om het zomaar even te noemen dat ik een andere dakdoorvoer heb maar is het raadzaam om een originele nefit dakdoorvoer aan te schaffen i.v.m. de rvs warmtewisselaar? (Deze heeft mijn nefit smartline dus blijkbaar?)
...
Een orginele Nefit aanschaffen kan, maar dat hoeft niet vanwege een RVS warmtewisselaar in de Smartline.

Nefit schrijft in haar installatie handboek van de Smartline in hoofdstuk 6 blz 19:
"Op de Nefit Smartline HR(C) kan aluminium, roestvaststaal of kunststof rookgasafvoermateriaal worden aangesloten. Houdt bij kunststof rookgasafvoermateriaal rekening met de temperatuur classificatie en de geldende voorschriften waaraan het kunststofrookgasafvoermateriaal moet voldoen. Sluit het rookgasafmateriaal aan op een Nefit dak- of muurdoorvoerset."

Als een RVS doorvoerset zou moeten, dan moeten de pijpen tussen ketel en doorvoerset ook RVS zijn.

Ruud
 

SuMo

  • #12
Bedankt Ruud!

Dan had m'n installateur toch gelijk dat hij dakdoorvoer niet vervangen hoefde te worden! Enigste wat dus wel kan gebeuren, als ik de rest van de reacties lees, is dat de wanddikte van een VR dakdoorvoer dunner is waardoor deze kan 'slijten' :?:
Wat voor termijn moet ik aan denken? En als ik de ketel een jaarlijkse onderhoudsbeurt geef is dit dan ook iets wat de onderhoudsman moet/kan constateren?

Rest trouwens ook al bedankt voor reacties hoor! :)
 

Ketelman

  • #13
SuMo schreef:
Bedankt Ruud!

Dan had m'n installateur toch gelijk dat hij dakdoorvoer niet vervangen hoefde te worden! Enigste wat dus wel kan gebeuren, als ik de rest van de reacties lees, is dat de wanddikte van een VR dakdoorvoer dunner is waardoor deze kan 'slijten' :?:
Wat voor termijn moet ik aan denken? En als ik de ketel een jaarlijkse onderhoudsbeurt geef is dit dan ook iets wat de onderhoudsman moet/kan constateren?

Rest trouwens ook al bedankt voor reacties hoor! :)
slijten is niet eens het probleem, het ligt aan de uitvoering van de buis of deze condenswater gaat lekken ja of nee.
 

MarcoDezicht

  • #14
En vr dak doorvoer is niet ijspegelvrij dus heb daar even erg in.
 

Ketelman

  • #15
MarcoDEZICHT schreef:
En vr dak doorvoer is niet ijspegelvrij dus heb daar even erg in.
goed punt marco.
 

MarcoDezicht

  • #16
Dit is ook het grootste verschil tussen vr en hr .

Ik adviseer ook altijd de rookgas afvoer te vervangen bij het plaatsen van een ketel.

Dit om later problemen te vermijden .
 

SuMo

  • #17
MarcoDEZICHT schreef:
En vr dak doorvoer is niet ijspegelvrij dus heb daar even erg in.
Misschien stomme vraag maar wat kan er dan gebeuren met die ijspegels? Het water komt dan weer terug in de ketel of zo? Wat gebeurd er dan mee? Niet goed voor ketel of rendement
 

Hoezithet

  • #18
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het ijspegel gedoe speelt bij MUURdoorvoeren en niet bij DAKdoorvoeren waar het in dit topic over gaat.

Ruud
 

MarcoDezicht

  • #19
Dit is ook bij een dak doorvoer.
Het komt door het volgende.
De cv ketel condenseert dit gaat een deel door de rookgas afvoer weg.

Stel dat het nu vriest en de condens bevriest dan krijgje aan een vr afvoer ijspegels te hangen en deze worden redelijk groot.
Op dat moment dat de ijspegel afbreekt kan er een zeer gevaarlijke situatie ontstaan. Vandaar is een ijspegelvrije rookgasafvoer een pré.

Dus op een hr ketel een hr doorvoer.
 

Ketelman

  • #20
Veiligheid zoals marco beschrijft is natuurlijk een belangrijk punt maar er is een 2e probleem met ijspegelvorming.
Als er genoeg ijspegels aanhangen, en gezien de hoeveelheid waterdamp die bij een HR ketel door de dakdoorvoer gaat kan er veel ijs worden gevormt, is het mogelijk dat de luchttoevoer wordt beinvloed door de hoeveelheid ijs die aan de dakdoorvoer hangt.
Aangezien de luchttoevoer lager in de buis zit dan de rookgasafvoer is het moelijk dta er zoveel ijs aanhant dat de lucht toevoeropening wordt afgesloten (deels of geheel)
Dus om Marco the quoten.....bij een HR ketel een HR dakdoorvoer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu