Zwaarder isolatieglas in schuifdeuren.

Pigion

  • #1
Het isolatieglas in de schuifdeuren is lek, te veel druk gehad, inmiddels verholpen. Er zit nu een 5-6-4 ruit in (gekit) en dat wil ik vervangen door 5-12-3/3 met celband etc. Dat gaat niet zonder de sponning aan te passen. Ik wil dat doen door de sponning dieper te freezen en er een aluminium hoekprofiel in te zetten 20 x 30 x 2 mm (verzonken rvs schroeven). Aan de rugzijde blijft nog ca. 10 mm hout staan. Het 20 mm been van het al. profiel komt gedeeltelijk in het zicht aan de binnenzijde en ook van buiten zal 2 mm zichtbaar zijn. :roll: Mooier is het profiel 2 mm verzinken of 2 mm hogere glaslat nemen indien verkrijgbaar.
De ruit wordt afgewerkt gezet volgens de normen, met enkele gaatjes schuin geboord voor eventueel waterafvoer van de ondersponning.
Werken met opleglatten vind ik lomp, gaat bovendien niet voor buitenste schuifdeur.

a. Kan deze constructie of heeft u een beter idee? Ik wil graag naar een bredere spouw en HR+ glas vanwege beter isolatie. Op het aluminium zal waarschijnlijk aan de binnenzijde condens komen, doch met goed in de verf houden van het hout moet dat m.i. kunnen.

b. Zijn hogere glaslatten verkrijgbaar? Ik heb deze nog niet kunnen vinden.

Bij voorbaat dank voor jullie advies.

Pigion
 

De timmerman

  • #2
Mening over isolatie en rendement verwijderd, heeft totaal niet met de vraag te maken, mod.
 

Pigion

  • #3
De timmerman,
Als ik de tabellen volg, dan heeft gewoon dubbel glas een K-waarde van 2,8 en HR+ 1,4, beide gerekend voor 15 mm spouw. Met 12 mm spouw zal het 0,2 hoger zijn. Voor 6 mm spouw heb ik zo geen gegevens, doch schat min. resp 3,4 en 2,0.
Dat is m.i nog steeds de moeite waard ruiten met grotere spouw te zetten, of zie ik dat niet goed? Geef eens een toelichting op jouw mening!

Ik moet zo-wie-zo naar een bredere sponning vanwege:
- Huidige norm schrijft gelaagd glas voor beneden 0,6 M borstwering.
- In de huidige constructie is geen ruimte voor celband.

Als ik toch de sponning breeder moet freezen, dan kan dit er wel bij.

Pigion
 

De timmerman

  • #4
Meningsuiting over rendement etc. verwijderd, mod.

Om een bredere sponning ta maken haal ik wel eens de hele sponning weg en zet overzet latten aan de binnenkant van het kozijn/deur dit geeft meer opties en je kunt zelf de hoogte van je glaslat beter bepalen. normaal is 1.5cm hoogte genoeg om het e.a weg te werken, tenzij je het glas te klein bestelt. Dan blijf je tegen de zwarte rand aankijken.
 

Pigion

  • #5
Ja, ik weet van die overzetlatten binnenzijde. Ik vind die latten niet echt fraai en voor de voorliggende schuifdeur kan dat niet, belemmert het "schuiven".
"Overzetlatten" aan de buitenzijde ( voorliggende deur) lijken me niet gewenst, moeilijk de onderspouw drainend/ventilerend te maken.

Is de norm voor hoogte van de sponning geen 17 mm (NEN 3564)? Dan moeten de glaslatten toch even hoog zijn :-|

Bij een hoogte van 17 mm en kijk ik van buiten gezien tegen een randje van 1 mm. Dat is m.i. te accepteren.
Van binnenuit gezien zal ca. 5 mm aluminium in het zicht komen :roll:

Zoals reeds gezegd, ik moet zo-wie-zo de sponning breder maken en door de schuine afwerking aan de binnenzijde, verlies ik dan sponninghoogte. Die sponninghoogte is al mager bij schuifdeuren uit de jaren'70.
Natuurlijk is het allemaal (extra) werk, heb genoeg tijd, pensioen.

Pigion
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
De Timmerman heeft met de oplossing van overzetlatten een goede optie aanbevolen. U wilt echter uit estetische overwegingen geen overzetlatten gebruiken.

Doordat u zichzelf beperkingen oplegt is ook het aantal oplossingen minimaal. U wilt met aluminium hoekprofielen gaan werken. Waarom niet met een T- profiel ? Heeft u binnen in ieder geval een strakke afwerking en kunt u het profiel op het kader vastschroeven. Uiteraard indien u de rugzijde van de sponning verwijderd.

Het uifreezen van sponningen vereist een speciale sponningfrees. En een vaste hand. Vergeet niet de blanke houtdelen 2 x te gronden. Het celband dat u wilt gebruiken dient minimaal 6 millimeter diep te worden aangebracht, en de kitvoeg dient aan de buitenzijde minimaal 4 mm breed te zijn.

U schrijft dat de huidige ruit lekt. Dit gebeurt niet voor niets. Drukverschil zou hieraan debet zijn. Controleer daarom, indien u de ruiten heeft verwijderd, of het raam / kader waar het nieuwe glas in wordt geplaatst niet scheluw is! Houten schuiframen op leeftijd hebben dit euvel nogal eens. Vooral het doorbuigen van de stijlen.
 

Pigion

  • #7
@Kees de Schilder,
Sorry dat ik een beetje laat reageer, ik heb een tijdje niet naar dit draarje gekeken. De mogelijkheid van een T-profiel heb ik nog niet overwogen. Hoe plaats je dat? Liggende poot aan de kamerzijde en de opstaande poot in de sponning?

Ik weeet van gronden of 2 x vernissen van de sponning en latten.

De dikte van de celband 3 of 4 mm. Ik heb in een lesboek gelezen dat bij een opp. van minder dan 2 M2 je kan volstaan met 3 mm celband. Ergens anders werd de dikte van het buitenblad als maatgeven beschouwd: 5 mm buitenblad > 4 mm celband. Het maakt me niet zoveel uit, moet alleen een 2 dikte celband aanschaffen. De andere 13 te vervangen ruiten zijn wat kleiner.

Dan de hamvraag: waarom zijn de ruiten lek:...
De aannmer heeft grof geknoeid met het aanbrengen van 2 stalton lateien opelkaar, echter onderling en aan bovenliggend metselwerk slechte hechting. Tot overmaat van ondeskundigheid was op de zwaarst belaste plek ook nog een leidingsleuf in gefreesd. Samen met de belasting van een spant, zei de constructie toen krak.. en kwam de belasting op de schuifdeuren. Die zijn daar uiteraard niet voor gemaakt.. etc.
Op de tekening van het huis stond een UNP om het systeemvloer element getekend om de belasting van het spant te verdelen. Niemand kijken, dus rotzooien maar door de aannemer. Inmiddels heb ik dat allemaal verholpen, nu nog een zomer voor glaszetter spelen. De deuren zijn nog wel goed recht en lopen redelijk soepel.
Vr. gr.
Pigion
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
De dikte van het celband is niet zo interresant. Het gaat om de diepte: 6 mm bovenruimte voor buitenwerk. De kitlril dient 4 mm te zijn. Houdt u er rekening mee de onderste kitril afwaterend af te messen.

Zoals u zelf aangeeft: het alu T- profiel inderdaad zo plaatsen.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu