Isolatieglas, glasblokjes, band en latjes

Poff

  • #1
Beste allen,

Ik ben druk doende met de buitenboel, zo ook wil ik deze zomer een aantal ramen met enkel glas voorzien van dubbel glas. Op dit forum en op het internet is enorm veel te vinden over hoe je het glas moet plaatsen, ventilatielatten, glasblokjes er onder etc.

Ik wil standaard HR ++ isolatieglas plaatsen in niet bewegende ramen. Glas 5 MM, spouw 6 MM, glas 4 MM, samen 15 MM. Ik kan een aantal vragen/ antwoorden niet terugvinden:

1> Hoe breed moeten die glasblokjes zijn. Even breed als het gehele raam, dus 15 MM, of net even breder dan het glas en hoeveel breder dan?

2> Als ik de sponning strak opmeet en daar 8 MM van aftrek krijg ik de glasmaat. Moet ik het glas nu klemmen in de sponning, 4 MM boven en 4 MM onder, doormiddel van het stapelen van glasblokjes?
Mag je glasblokjes überhaupt stapelen om het raam exact te plaatsen?

3> Ik heb glasband van 3 MM gekocht. Als ik die band op de sponning en op de latten heb geplakt en het glas heb geplaatst, hoeveel is er dan over van die 2 X 3 MM glasband? Dat vraag ik me af in verband met de dikte van de te kopen glaslatten.

4> Er zijn heel veel soorten glaslatten, platte, bijna vierkante etc. Wat is het uitgangspunt, wat je mooi vind staan en altijd wat dikkere als het meer glas op zijn plek moet houden?

5> MOET je een ventilatielat plaatsen bij een stuk isolatieglas van 85 x 45 CM? Bij dat raam zitten de glaslatten aan de binnenkant en vind ik het mooier zonder ventilatie-openingen. Wat is het ergst dat kan gebeuren?

Als iemand zin heeft om deze vragen te beantwoorden, maak je me een blij Mensch! :D :D
 

Fiesiekus

  • #2
Blokjes even diep, dus 15 mm. Het glas beslist niet klemmen, dan hoor je 'n keer pang. 4 mm speling rondom vind ik rijkelijk veel ruimte, maar alla.

De band wordt een beetje ingedrukt.

Ventilatielat zou ik niet weglaten of vervangen door een gewone glaslat; er kan altijd comndens of lekkagevocht in de ruimte tussen glas en kozijn optreden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
1. Breedte stel- en steunblokjes: glasdikte + 2 mm / lengte : 50 mm. tot ruiten van 2m2.

2. Onder plaatst u 2 steunblokjes ca. 10 cm. uit de hoek, links en rechts tussen glas en zijstiijlen ca. 10 cm. van boven 2 stelblokjes.
Boven plaatst u geen steunblokjes ( dit is alleen bij fabrieksmatige kozijn / ruit combinaties van toepassing ).

3. Rugvulling ( celband ) brengt u aan op een minimale diepte van 6 mm binnen de dagkant in de sponning. Het LIJKT een vrij zacht materiaal, maar door de omtrekdrukverdeling wordt het band vrijwel niet ingedrukt en kunt u uitgaan van de celbanddikte. U dient voor de buitenzijde wel minstens 4 mm. aan te houden ipv 3mm. Die 6 x 4mm. combinatie geeft een goede zetting voor de ruit doordat er voldoende topafdichting ( glaskit ) kan worden aangebracht.

4. Glaslatten neemt u bij voorkeur gelijk aan de voorzijde stijlen van het kozijn, en niet hoger dan de sponninghoogte. ( U kijkt anders vanuit de binnenzijde tegen een hoge kit / glasrandlat aan ) Er zal, zeker bij vervangen van enkel- naar dubbelglas geen ruimte zijn voor al te brede glaslatten. U kunt ook opdeklatten gebruiken als de ruit de sponning geheel opvult.

5. Stelblokjes onder hebben nog een andere functie dan alleen ondersteuning van de ruit. Door de taps toelopende vorm zorgen ze ook voor een gelijkmatige vochtafvoer. Als u dit weer gaat opsluiten met een gesloten glaslat kunt u raden wat en gaat gebeuren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat u het zelf wil doen, garantie kunt u wel vergeten en het geld dat u uitspaart is te verwaarlozen.
 

Chathanky

  • #5
Glas moet ruimte hebben om te kunnen werken. Als het glas te strak in de sponning is gemonteerd is er een groot risico dat het glas breekt. Daarom is er rondom het raam ca. 3-5 mm omtrekspeling noodzakelijk. Bij het opnemen van de maten is het daarom het beste om eerst de strakke sponningmaten op te meten en daar vervolgens zowel van de breedte als hoogte 6-8 mm af te trekken. Dan hou je de glasmaat over.
Als iemand zin heeft om deze vragen te beantwoorden, maak je me een blij Mensch!
Als je zin hebt om alles op je gemak door te nemen:
Hier vind je een avondje leesvoer over het correct plaatsen van dubbel glas.
Als je zelf van plan bent te gaan plaatsen kom je met de paar antwoorden op je vragen nog genoeg info te kort.

Voor het geld wat je uitspaart koop je met gemak een nieuwe ruit. :mrgreen:

En mits goed geplaats blijft de garantie gegarandeert, maar elk klein foutje zal afgestraft worden met het vervallen van de garantie.
montagefouten of achterstallig onderhoud valt niet onder de garantie.
Enkel de productiefouten geven recht op garantie bij zelf plaatsen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Normaal ventileer je naar buiten toe, en wordt er vanaf de sponning flinke gaten geboord schuin naar buiten toe. Dan hoef je aan de binnenkant geen ventilerende glaslat te gebruiken. Kijk maar eens rond bij naar binnen draaiende deuren en ramen.

Naar binnen toe ventileren lijkt me alleen maar meer problemen geven...

grtz
Henk
 

Fiesiekus

  • #7
Dat klopt wel, want je maakt een verbinding van de iets koudere glasrand naar de warmere vochtige binnenlucht.

Dan zou Henk's oplossing zijn: geen ventilatielat aan de binnenzijde, maar onder in de sponning 2 gaten naar buiten toe maken.

Laat er even een dunne slok grondverf doorlopen (door de gaten); tegen evt. houtrot door vocht.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Er mag in geen geval water blijven staan in de sponningbodem of in de afdichting. ( plaatsingsnorm glas NEN ).

U kunt dus wel gaten in het kozijn boren maar het is niet volgens de norm.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
NPR 3577: De onderregel behoort zo te zijn uitgevoerd, dat de eventueel in de sponning binnengedrongen vocht wordt afgevoerd.
OPMERKING 1 Voor houten kozijnen en draairamen betekent dit een hellingshoek van minimaal 9 graden afwaterend.
OPMERKING 2 Voor uitzetramen behoort de detaillering zo te worden gekozen dat inwatering tegen wordt gegaan en dat de beluchting blijft gewaarborgd


Door het boren van gaten voer je toch het water weer af, dus dan voldoe je toch?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Gaat u maar bij de kozijnfabrikant declareren indien de onderregel van het raam kromtrekt met geboorde gaten erin.

De vragensteller past DRUKVEREFFENEND beglazen toe ( celband ). Daarbij staat de sponningruimte door de glaslat op de onderdorpel in verbinding met de buitenlucht. Er zijn 2 typen glaslatten die bij drukvereffenend ( beglazingssysteem K ) worden gebruikt:

1. De halfventilerende onderlat ( condensprofiel )

2. De neuslat ( deze staat op neopreen rubberblokjes en vormt zo de open verbinding).

De laatste dient minimaal 15 mm buiten de onderdorpel te steken.

Bij een Beglazingssysteem P ( geen celband en kit ) wordt de afdichting met een droogbeglazingsprofiel uitgevoerd, ofwel rubber.

U kunt natuurlijk gaten boren, daarin bent u geheel vrij, maar geen enkel erkend glaszetter opleidingsbedrijf zal u deze truc leren, laat staan uitvoeren of er garantie op verlenen.

Of we het nooit toepassen? Jawel, bij achterzetramen die vastgeschroefd worden en niet zomaar te openen zijn. Daar boren we in de onderregel van het kozijn 2 x een 8 mm gaatje. Zonder garantie dan... :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #11
Kees, de glaslatten komen aan binnenzijde.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Yep! :mrgreen: Maar condenstatie op een binnenruit kan nooit helemaal worden voorkomen:

Afhankelijk van de hoeveelheid waterdamp in de lucht in de betreffende ruimte en de temperatuur van het glasoppervlak en natuurlijk de raamconstructie.

De randen van het metalen frame zijn wat koeler dan het midden. Koude lucht is zwaarder dan warme, zodat condenstatie aan de onderrand begint.

De U- waarde van het glas speelt ook een belangrijke rol, alsmede waterdampproducerende objecten: Grote aquaria, planten of de nabijheid van een open keuken. Afzuiger aanzetten dus!
 

Poff

  • #13
Al mijn vragen zijn zo beantwoord. Ik begrijp dat ik het best twee gaten kan boren naar buiten toe, beter dan een ventilerende lat aan de binnenzijde. Ik heb dat al eerder bij buitendeuren gezien, gaat wel lukken denk ik.

Tussen alleen glas bestellen, of laten opmeten en laten plaatsen zit een aardig prijsverschil, genoeg om het zelf voor te willen doen.

Voor het slapen gaan heb ik nog de AGC plaatsingsvoorschriften door te nemen :)

Dank allemaal!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu