Waakvlam dooft willekeurig

Eiggar

  • #1
Hoi,

Van mijn AWB Thermomaster 23.39 WT SV gaat de waakvlam inmiddels willekeurig uit. Eerst was het alleen maar 's nachts maar nu kan het zijn dat ie 3-4 keer op een dag uitgaat.

Ik heb het thermokoppel vervangen en sinds gisteren ook een nieuwe maximaalthermostaat die op de warmtewisselaar zit gemonteerd. Allebei had dit geen effect.

Als proef heb ik een aantal dagen de maximaalthermostaat er tussenuit gehaald (en kortgesloten) en toen bleef de waakvlam branden.

Iemand een oplossing?
 

Klorissa

  • #2
Heb je wel de originele thermokoppel gebruikt?
Wat ook belangrijk is,is meten van mv spanning over de max thermostaat.
Het waakvlammetje goed afstellen en ja hoe is het met de ventilator.
Als deze stilstaat kan het ook mis gaan.Als je dipswitch 2 op een andere stand zet gaat de ventilator continu op een lage spanning draaien
 

Nova

  • #3
Wat vaak ook de oorzaak kan zijn bij deze ketel is, dat de waakvlambrander en de inspuiter vervuilt zijn waar door de
vlam regelmatig van de thermokoppel weg valt. als je de tips
van Klorissa heb gecontroleerd en evt uit gevoerd heb, en het
probleem blijf zich nog voor doen dan is het verstandig om de
inspuiter met waakvlambrander te vervangen.
 

Eiggar

  • #4
Hoe is het te verklaren dat als ik de max.thermostaat verwijder (en de draden kortsluit) dat de vlam wel blijft branden?
Als er onvoldoende zuurstof zou zijn (ventilator) dan was de vlam ook uitgegaan lijkt me.
Over de max.thermostaat meet ik wel wat, maar heb geen idee hoeveel dit moet zijn.
Als max.thermostaat heb ik de 36TXZ E21 104 °C TM (AWB nr A700051.20) geplaatst. De thermokoppel is niet origineel, deze zal ik vervangen.
 

Xr8

  • #5
Er loopt maar een klein stroompje van het thermokoppel over deze maximaal thermostaat, als deze niet goed is, smerige aansluitingen oid heeft dan kan dit ook leiden tot problemen.

Als je de draden kortsluit en de vlam blijft dan wel branden dan zou je zeggen dat het in de maximaal thermostaat moet zitten. Deze onderbreekt nl de waakvlam in geval van te hoge temperatuur, waarna de waakvlam handmatig weer aangstoken moet worden.

Succes.
 

Klorissa

  • #6
Als je de onbelaste thermokoppelspanning meet in millivolts,dan meet je over de maximaalthermostaat de thermokoppelspanning gedeeld door 2.
Maw als je 24mv onbelast meet dan moet je op het ene pootje 12mv meten en ook op het andere pootje 12 mv.Als dat allemaal goed is hebben we nog een andere optie over.De afvaltijd van de thermokoppel.
Je doet de gaskraan dicht en gaat het aantal seconden tellen tot je de magneetspoel hoort klikken dit moet ongeveer 15 seconden duren.Is het korter dan ga je weer meten en kijken wanneer en bij hoeveel mv de klik komt.Een waakvlam storing is niet altijd eenvoudig maar zeker wel op te lossen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #7
Wanneer de maximaal goed lijkt te zijn en er voldoende spanning wordt gemeten,
Zou ik eens kijken wanneer de vlam eigenlijk uit gaat. Het kan namelijk ook nog zo zijn dat de wisselaar te heet wordt en dan grijpt dus de maximaal th in, en gaat je vlammetje dus ook uit.

Check dit ook eens,als al het andere goed is, wanneer u de maximaal ertussen uit laat is de ketel niet meer beveiligd tegen te hoge temperaturen, en komen er alleen maar meer problemen van

groet
 

Eiggar

  • #8
Dank jullie wel voor de reacties. Ze hebben me goed geholpen om inzicht te krijgen wat er aan de hand is.

Er blijkt inderdaad wat anders aan de hand te zijn.

Een vriend van me heeft een testapparaatje in elkaar geknutseld die controleerd wanneer de max.thermostaat het contact verbreekt (dus te heet wordt), en wat blijkt:
Als de ketel gedurende lange tijd in 'rust' is wordt hij te warm. Als er warm water wordt getapt koelt de wisselaar weer af en wordt het contact hersteld.
Mag je hieruit concluderen dat er te weinig water in het systeem zit?

Gisteren heb ik de ketel nogmaals bijgevuld maar nu blijkt de manometer de geest te hebben gegeven.
Nog een paar vragen:
1. Kan ik deze vervangen met een willekeurig andere of moet dat een speciale AWB zijn?
2. Moet ik de 'dompelbuis thermo manometer' ook vervangen?
3. Verder verdenk ik het expansievat. Kan ik zonder manometer controleren of deze nog functioneert?
4. Hoe vervang ik deze?

Alvast dank
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #9
Het is op zich wel wat vaag dat de ketel te heet wordt terwijl deze in rust staat, maar goed.
Wanneer er te weinig water in het systeem zit kan de maximaal weer wel simpel aanspreken.

De manometer is universeel, zolang hij maar past ( de aansluiting he)
De dompelbuis hoeft u niet te vervangen,zoland de aansluiting overeenkomt tussen de nieuwe en de oude.

De enige manier om het expansievat "goed"te controleren is deze ervanaf te draaien (eerst aftappen), u kunt het vat simpel uit de beugel draaien.
Boven in het vat (kijk in het Gat) ziet u dan een rubberen "dopje"zitten, als u deze niet kunt indrukken is het vat goed.
In het vat hoort geen water te zitten, dus als hij vol zit ............

groet
 

Eiggar

  • #10
Met 'in rust' bedoel ik dat alleen de waakvlam brand; dus geen ww of cv vraag.
Dit heb ik dus kunnen constateren in een testopstelling waarbij ik de max.thermostaat heb afgekoppeld en de verbinding heb kortgesloten (dus alleen het thermokoppel). Vervolgens heb ik op de max.thermostaat het testapparaatje geplaatst.
Normaliter zorgt de max.thermostaat bij oververhitting van de warmtewisselaar er natuurlijk voor dat het gas wordt uitgeschakeld.
Ik vond het zelf ook verwonderlijk dat de waakvlam in staat is de warmte wisselaar zo warm te krijgen.
De ketel is het deel welke het hoogst hangt in het systeem. Dus ik kan mer voorstellen dat in rust, wanneer 3-wegklep op cv staat en er onvoldoende druk/water in het systeem zit, de warmtewisselaar droog komt te staan. Als maar even ww wordt gevraagd (pomp gaat draaien, 3 wegklep schakelt om, brander slaat aan) dan 'koelt' de warmtewisselaar weer af.
Kan het oververhitten van de warmtewisselaar door de waakvlam in deze context ook nog een andere oorzaak hebben?

bvd
 

Klorissa

  • #11
Deze warmte wisselaar kan eigenlijk niet droog komen te staan aan gezien deze ketel over een droogkookbeveiliging beschikt.Of deze moet doorverbonden zijn dan houd alles op.
 

Eiggar

  • #12
De droogkookbeveiliging (dat ding wat deel uitmaakt voor de waterdruk/overstort?) schoot gisteren in een fout (1). Toen water bijgevuld, maar blijf nog steeds het probleem houden dat de warmtewisselaar te heet wordt.
 

Nova

  • #13
Eiggar ik heb even drie vraagjes.

1: hoe ziet de dichtings pakking van de voor kap van de brander ruimte er uit (is de pakking nog geheel, of is hij op meerde plaatsen gescheurd),en tevens is de opening schuin links achter de ventilator dicht.

2: heb je al gecontroleerd als er niet toevallig via je beluchtings kanaal rook gassen terug de ketel in komen.

3: valt de waakvlam uit nadat er warm water is gebruikt is ( dit hoef niet gelijk te zijn, maar in een tijds bestek van ± 15minuten). want mocht dit het geval zijn, heb ik een vermoede dat je drieweg klep niet helemaal in orde is
 

Eiggar

  • #14
1. De pakking ziet er nog redelijk ongeschonden uit. Op de opening linksachter de ventilator is afgesloten door een zwarte dop. Ik krijg niet het idee dat er valse lucht de branderruimte in komt, of wordt afgesloten. Bij ww vraag werkt de ketel perfect, water is goed warm en straal is goed.

2. Geen idee, hoe kan ik dit controleren?

3. 3-wegklep is in zijn geheel een maand of 2 geleden vervangen. Het duurt veel langer voordat de waakvlam (door de max.thermostaat) wordt uitgeschakeld (meestal langer dan een uur).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu