Vloerverwarming defect transformator pomp

Zargo

  • #21
Stelaandrijving = servomotor, deze heb ik ook nieuw gekocht. Zal ff een spanningsmeter halen bij de praxis, om de uiteinde van de thermoataat te kunnen meten. Dan kunnen we deze uitsluiten toch?
 

Klusklusklus

  • #22
Hallo Zargo,

U weet dat een stelaandrijving heel sterk vertraagd pas die klep opent?
Dit kan tot wel 5 minuten duren!
Het is een heel ander principe dan bijv. een elektromagnetische klep,
die opent meteen.
Als u de stelaandrijving 24V geeft zit daar een verwarmingselementje in van een paar Watt welke er weer zorgt dat door uitzetting de klep opent.
Stelaandrijvingen maken gebruik van een wasmeetelement
dat elektrisch wordt verwarmd. Dit zorgt voor
een geluidloze werking bij een laag stroomverbruik.
.
Sluit de 2 draden van de stelaandrijving eens rechtstreeks aan op de 24V voeding. (laagspanningskant!)
De klep moet dan na enige minuten open gaan.

Is dit het geval, dan zijn voeding en stelaandrijving in orde.

Rest nog te kijken naar bekabeling en thermostaat.

Als je een multimeter hebt zet je deze op standje doorpiepen.
(batterij en een fietslampje is ook goed! en goedkoper)
Sluit een draad (naar de thermostaat) aan op de + van de batterij of + van de multimeter.
Retourdraad thermostaat op de min multimeter.
Of retourdraad van de thermostaat sluit je aan op de voet van het lampje.
De zijkant van het lampje houdt je nu op de - van de batterij.
Bij thermostaatcontact gesloten gaat het lampje branden/meter piepen.
Bij thermostaatcontact geopend gaat het lampje uit/geen piepen.

Blijft het lampje uit/geen piep terwijl de thermostaat "hoog" staat, is je thermostaat kapot of een draad los daarin/aan.


Het klinkt in woorden heel ingewikkeld maar een schema doet wonderen.
Binnen 5 minuten weet je wat er defect is.
 

Klusklusklus

  • #23
Zargo schreef:
Stelaandrijving = servomotor, deze heb ik ook nieuw gekocht. Zal ff een spanningsmeter halen bij de praxis, om de uiteinde van de thermoataat te kunnen meten. Dan kunnen we deze uitsluiten toch?
Ik begrijp niet wat je hierboven precies bedoelt, maar...
Nee, zo meet je een circuit met 24V zwakstroom niet.

Je meet op de beide los genomen thermostaatcontacten of er doorgang is in de thermostaat (indien die hoog staan qua temp.)
Die doorgang zorgt ervoor dat er uiteindelijk spanning op je stelaandrijving terecht komt.
Je moet het circuit zien als een cirkel.
Zolang de cirkel niet rond is is er onderbreking en doet je klep het niet.


.>>>>>>-24V+>>>>>Thermostaat>>>>+stelaandrijf->>>.
. .
.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< .
 

Zargo

  • #24
Beste Klusklusklus,
Ik waardeer je uiteenzetting en heldere uitleg!
Ik zal me richten op je eerste situatie: 2 draden van de stelaandrijving rechtstreeks op de 24V voeding aansluiten en paar minuten wachten. Ik kom hier nog op terug...
 

Zargo

  • #25
Beste klusklusklus en alle andere ervaren specialisten,
Ik heb het advies van klusklusklus opgevolgd. Het lijkt erop dat de servomotor wel werkt. Als ik 24V aansluit en 5 minuten wacht laat het warm water door. Laat ik geen spanning door, dan gebeurt er niets. Op naar de thermostaat?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #26
Inderdaad, de thermostaat en dan de kabel van de thermostaat controleren.
 

Zargo

  • #27
Allen bedankt!
Het was inderdaad de thermostaat, vervangen en alles doet het weer.
Super forum en super leden, in het bijzonder klusklusklus.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #28
Mooi dat het opgelost is nu, dan kunnen we dit draadje sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu