Vaillant VCW NL 244XE Onstekings probleem.

A

Anonymous

Gast
  • #1
Geacht forum
Ik heb een Vaillant VCW NL 244XE thermocompact CV ketel. Het probleem is dat er een storing inkomt wanneer de brander geactiveerd wordt. De brander wordt aangestoken door een elektrice ontsteking. Je hoort en ziet de onsteking werken. Een tikkend geluid en er springt een vonk over tussen de twee pootjes. De brander gaat dan op een laag niveau branden en de ontsteking blijft vonken en tikken. Wanneer de brander na enkele seconden voluit gaat branden dan komt er een storing in en valt de CV stil. Na het indrukken van de onstoringsknop hetzelfde probleem. Na een kwartier (kan ook langer zijn) wachten en de onstoringsknop bekrachtigd te hebben slaat de brander weer aan en werkt weer goed. Soms werkt de ketel dagen goed en maar dan komt de storing weer achter elkaar in.
Dit komt voor bij het warmwatertappen en CV functie.
Ik heb de twee sensors in het rookafvoerkanaal al vervangen! (Kabeltje met twee weerstandjes!) Maar helaas gaf dit geen verbetering. Wat kan hier mogelijk aan de hand zijn?

Het expansievat is van 1996. Kan dit een probleem zijn? Hoe kontroleer ik of dit vat nog goed is?

Hopende op een oplossing,
Marcel Fransen
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Marcel, ik heb een VCW182, in de "storingssleutel" (boekwerk) daarvan staat ook iets over de voorloper van jouw ketel, de VCW 240 in.

Bij "Toestel valt in storing" staat als mogelijke oorzaken:

1. Rookgasafvoer niet goed gemonteerd. (probleem heb ik een gehad)
Remedie: Goed monteren.

2. Luchtdruk-verschil-schakelaar niet goed.
Remedie: vervangen (of de slangetjes weer vastmaken, indien los, heb ik gehad!)

Bij "Toestel brandt alleen laag" staat:
1. Slang membraampop niet aangesloten of gescheurd.
Remedie: goed aansluiten of vervangen.
2. Vollast te laag afgesteld.
Remedie: kun je zelf niets aan doen.
3. Luchtinspuiter op gasblok vervuild.
Remedie: schoonmaken, maar ik zou niet weten hoe!
4. Membraampomp defect.
Remedie: vervangen, kun je ook niet zelf, denk ik.

verder staan er nog een aantal mogelijke oorzaken zoals: Slang of filter membraampomp verstopt, lucht-inlaatfilter van membraampomphuis nat, en dyn. gasvoordruk te laag. Niet echt iets voor een amateur...

Let op! Ik ben geen cv-monteur, daarvoor moet je bij Ben zijn.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Het blijven ontsteken duidt er ook een beetje op dat de besturing niet ziet dat de vlam al ontstoken is. Dat wordt gecontroleerd met een "bewakings-electrode" Ik geloof, maar weet niet zeker dat dat de "ionisatiepen" is (Ben?). Die wordt normaal bij een servicebeurt altijd schoongemaakt. Als die vies of defect of verkeerd afgesteld heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem. De storingswijzer noemt dat: "Toestel valt regelmatig op vlamstoring, het rode signaallampje brandt" en dan komen er zo'n 15 verschillende oorzaken, waaronder dus die ionisatiepen. Er wordt ook vermeld dat wanneer hij blijft ontsteken, ondanks dat er wel of geen vlam gesignaleerd wordt, de ontstekingsprint defect kan zijn. Nou hier kun je even mee voort (of niet) Ik hoop je toch een beetje geholpen te hebben.

Gr. KlusKees
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Dat zijn nogal wat mogelijkheden!

Ik ga snel aan het werk en hoop hiermee de oplossing te vinden. Oplossing wordt doorgestuurd met of zonder hulp van een echte CV monteur.

Marcel.
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
marcel,je ionisatiepen kapot/los/slecht contact,kijk je onsteking doet ze werk,hij gaat altijd eerst laag branden,dan wacht hij dat hij signaal krijgt of er een vlam is,maar je ionisatie meld dit niet terug,dit proces duurt ±15 sec,en gooit ie hem in storing,Kluskees zat goed,alleen de ontstekings print is goed,anders komt ie nooit tot branden

gr.Ben
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Het is inderdaad bijna altijd de ionisatie pen, echter welke 244XE uitvoering heb je. Bij de "originele" versie is demontage van de voorplaat mogenlijk en kan de pen opgeschuurd worden danwel naar het vlambeeld gekeken worden. Bij latere modellen ( overgang 254) is het een watergekoelde brander geworden en is de voorplaat NIET demontabel. Vooral deze versie heeft veel problemen met vuile branders omdat ze gewoonweg niet te reinigen zijn.
 
A

Anonymous

Gast
  • #7
Ik zie dat je vraag ook over een vat uit 1996 ging. Dat betekent automatisch dat je de eerste serie VCW 244XE hebt en dan kun je voor je ionisatie klacht er gerust van uit gaan dat het je pen is. (Als deze nog nooit vervangen is heeft ie het nog lang volgehouden). Een expansievat controleren is niet zo eenvoudig en toch ook weer wel. De enige beste manier is systeem drukloos maken en/of geheel aftappen (Hangt er vanaf of het aftappunt boven of onder het expansievat niveau zit) vervolgens vat eraf draaien en de integriteit van het membraan controleren. Des te meer water er in het vat zit des te slechter functioneert het. Bij een goed vat perst het membraan al het water er uit,bij een slecht vat til je je een breuk. (oppassen dus met losdraaien). Het vat kan alleen de oorzaak van je storing zijn als je last hebt van veel lucht in het systeem door te vaak moeten bijvullen. Dit komt omdat de besturing van de gasklep zowel hydraulisch als elektrisch is.(de zogeheten drukverschilschakelaar). Ik acht de kans dat daar je storing in zit erg klein, ik acht de kans dat je vat rijp voor vervanging is erg groot. (gemiddelde levensduur 7 jaar).

Hoop dat je erwat mee kan.

Mvrg. Sil
 
A

Anonymous

Gast
  • #8
Beste mensen,

Wij hebben dezelfde CV-ketel en de laatste tijd is de temperatuur van het tapwater erg laag. Is er een mogelijkheid de temperatuur van het tapwater bij te stellen?

Groet,
Roelof
 
A

Anonymous

Gast
  • #9
Taptemperatuur te laag kan diverse oorzaken hebben, in elk geval is de temperatuur niet in te stellen. De Vaillant heeft (normaal) een vaste temperatuurverhoging van ca 50 graden. Waarschijnlijk is de capaciteit (branderdruk) van de ketel op een of andere manier te laag. Dit kan helaas verschillende oorzaken hebben en in voor een leek niet makkelijk te controleren en op te lossen. Een andere mogelijkheid is dat de taphoeveelheid (warm water) te hoog is. Je kunt dit controleren door met bv een emmer met maataanduiding na te gaan hoeveel warm water er uit de ketel komt. Dit mag bij een 24kW ketel maximaal 6 liter per minuut zijn. Draai alleen de warmwaterkraan open, en draai die na exact een minuut dicht. Blijft de hoeveelheid onder de 6 liter dan is er iets met de capaciteit, komt er veel meer water uit dan kan het ook aan de ketel liggen. (waterhoeveelheidsbegrenzer in de waterschotel ketel) Of aan een of andere thermostaatkraan in huis die koud water doorlaat naar het warm water gedeelte. Klikt vreemd maar ik heb dat al diverse malen meegemaakt.
 
A

Anonymous

Gast
  • #10
Ook ik heb een VCW244XE. Ik heb een vergelijkbaar probleem -> de brander gaat uit. (gebeurt zowel bij CV als bij warm water). Echter bij mij gaat het rode vlamstoringslampje niet branden. Op de ontstoringsknop drukken helpt dan ook niet. Resetten van de machine helpt meestal wel (voor korte of langere tijd) . Als de brander uit gaat branden zowel het gele als het groene ledje op de ketel ook niet. Na resetten gaat dus de brander weer aan en deze led's ook. In de reactie van KlusKees lees ik over de luchtdrukschakelaar. Waar kan ik deze vinden en hoe kan ik deze controleren?

Weet iemand andere zaken die de oorzaak kunnen zijn?
 
A

Anonymous

Gast
  • #11
Mijn probleem is door monteur opgelost door een ntc achter,bovein de ketel wat verder naar achter te buigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu