Toch nog wat CAP vraagjes...

Martijn.K

  • #1
Ik heb net weet ik veel hoeveel topics door zitten lezen over het centraal aardpunt in de badkamer maar zit toch nog ,met wat vraagjes.

Ik weet dat het volgens de oude normen via een blanke 6mm vanaf het aardblok uit de meterkastkast gebeurde, dit is in mijn woning ook het geval.
Volgens de nieuwe norm moet het met een 2,5mm uit een groep in de badkamer.

Nu heb ik op het punt waar de blanke aarddraad van de meterkast de badkamer binnenkwam een lasdoos voor het CAP geplaatst met een 2,5mm naar de centraaldoos van de enige groep in de badkamer.
Maar dat houd dus is dat ik nu zowel de aarddraad naar de meterkast als de 2,5mm naar de centraaldoos in de lasdoos voor het CAP heb zitten.
Wat moet ik nu met die blanke draad uit de meterkast doen, moet ik die ook gewoon aansluiten op het CAP of moet deze verwijderd worden?

Verder zit ik nog een beetje te verzinnen wat er allemaal vereffend moet worden.. Het aardnet vanzelfsprekend, de waterleiding die pak ik gelijk vanuit het CAP onder de wastafel, radiator/c.v. leiding (is nog een kleine uitdaging)

Moet het metalenframe van het inbouwtoilet ook aan de vereffening?
Het frame zit met bouten in het beton, dus het zou contact kunnen maken met de bewapening maar je kan het eigenlijk niet direct aanraken omdat het helemaal ingebouwd en betegeld is.
Alleen de draadeinden waar je het toilet mee ophangt, maar daar zitten afdekdopjes op.

Het frame van de badombouw is van metalstud wat ook op het beton vastgeboord is, bekleed met constructieplaat, maar ook dit is straks helemaal ingebouwd en betegeld dis dit kan je ook niet direct aanraken.
Ik kan het nu allemaal nog aansluiten op de CAP als het nodig is.

De centrale afzuiging van het huis zit ook op de groep van de badkamer, de buis van de afzuiging loopt door een koof, het ventilatierooster is van RVS en maakt dus contact met de metalen buis en dat rooster zou je aan kunnen raken als je dat wilt.
moet dat aan de vereffening of hoeft dat niet?

De designradiator aarden wordt lastig, ik kan daar niet makkelijk bijkomen met een aarddraad.
Wat wel makkelijk kan is de leidingen aarden via de naastgelegen kamer.
Ik kan heel makkelijk met de aarddraad in de hoek van de naastgelegenkamer achter de cv leiding uitkomen en daar zou ik de klemmen kunnen plaatsen.
Dan is het alleen niet direct in de badkamer dus niet helemaal zoals het hoort, maar heeft dat effect op de werking??
 

@$T

  • #2
Die 6mm² en de aarde vanuit de doos beide aansluiten is geen probleem
De vrijhangende toilet aarden is onzin eveals het rooster van de ontluchting. De designradiator aarden via de naastgelegen kamer is ook goed mits dit vanuit het CAP gebeurt. Als je er nog bij kunt zou ik zeker ook de profielen van het metalstud moetn worden aangesloten op het CAP. Dit hoeft maar 1 x want de profielen maken door het vastboren van de platen voldoende onderling contakt.Denk er ook aan als er een wcd in de badkamer zit die via een andere groep aangesloten is dat deze ook een aardedraad naar het CAP moet hebben. Het aarden van een badkamer is eigenlijk een verkeerd begrip daar het eigenlijk gaat om potentiaalvereffening die dan ook nog aan aarde ligt. Daarom ook dat de aarde uit de groep van de badkamerverlichting komt want dan is in ieder geval de verlichting al op dezelfde potentiaal aangesloten.
 

Martijn.K

  • #3
Oke dus het frame van het inbouwtoilet hoeft niet geaard te worden, kan het kwaad om het toch te doen?
Heb net nog een extra draad aangelegd voor het metalstud te aarden.

Heb net nog even gemeten met een multimeter terwijl alle draden nog los zijn en gemeten tussen de aarddraad uit de centraaldoos en direct op de metalen delen en kwam op de volgende waardes;

- tussen aarde uit centraaldoos en 6mm uit meterkast tussen de 0,1 en 0,2 ohm
- tussen aarddraad en waterleiding 0,2 ohm
- tussen aarddraad en metalstud 0,3 ohm
- tussen aarddraad en radiator 0.5 ohm
- tussen aarddraad en aardnet in vloer 103 kohm (ligt op beton onder cementdekvloer)
- tussen aarddraad en frame hangend toilet 4 Mohm

Moet er bij vermelden dat de multimeter als ik de pennen tegen elkaar houd 0,1 aan geeft en dat mijn meter geen lagere waardes weer kan geven dan 0,1 ohm.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Je vereffend alle metalen of geleidbare delen die gelijktijdig aanraakbaar zijn en door een defct onder spanning kan komen

Metalstud is nooit aanraakbaar en hoeft helemaal niet vereffend te worden.
Frame van een toilet ook niet.
Rooster van de ventilatie/ ventilatie kanaal wel.
een metalen kozijn niet.
De vloer(wapeningsnet of aardnet) wel
Waterleidingen en cv leidingen wel.
Handdoek haakjes ook niet.
Metalen bad wel.
radiator ook.

en wat je wilt aantonen met die meting ontgaat me even.
 

Martijn.K

  • #5
Oke, dus de draad voor het metalstud voor niks getrokken...
Enige wat zou kunnen is dat de flexibele slangen van de badkraan tegen de metalstud aan zouden kunnen komen te hangen, dus dan zou als het metalstud onder spanning zou staan de kraan onder spanning kunnen komen, maar die is dan weer geaard via de waterleding.

De radiator zelf kan ik niet aarden, ik wil dit doen door de klem om de cv leiding te doen, mag dat zo?

Het ventilatie kanaal zelf is niet aan te raken zit ingemetseld in de wand, alleen het rvs rooster zou je aan kunnen raken maar dan moet je wel op je tenen gaan staan. Ik heb hier geen voorziening voor zitten om dit alsnog te aarden. De ventilatie zit wel op dezelfde groep als de badkamer.

En wat betreft de meting...
Ik moest even checken welke draad uit de meterkast kwam en heb toen alles maar ff gemeten.. Misschien geheel nutteloos maar vroeg me af of het normale waardes zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Je hebt voor design radiatoren speciale klemmen welke op de aansluitmoeren vastgezet kunnen worden.
Je mag ook de metalen leiding aarden.

Je gebruikt kunststof slangen in je wanden, hoe zou je die willen vereffenen plastic geleid niet, dus al zou je metalstud onder spanning komen word dat nooit versleept via je kunststof leidingen.

Als het alleen een rooster is hoef je die niet te vereffenen, zit het rooster in contact met de metalen ventilatiebuis dan weer wel.(buis alleen is ook voldoende)\
 

Martijn.K

  • #7
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb trouwens nergens kunststof slangen, waterleidingen zijn van koper en de cv-leidingen van metaal.

Mijn designradiator hangt aan een wand van gipsblokken en is opgehangen met kunststof beugels, de enige manier dat hij onder spanning kan komen te staan is via de metalen leiding dus dat vang ik op door die te vereffenen. Dus dat zit nu goed.

Wat betreft het rvs rooster van de afzuiging, dit maakt geen contact met de metalen buis van de ventilatie, dus deze hoef ik dan niet te vereffenen.
Als ik dat wel zou willen is dat alleen nog te doen via de waterleiding boven het plafond en dat mag weer niet.

Ik heb een drie-gats badkraan die onderlangs doorverbonden is met slangen met metalen omvlechtig, dus dat zou theoretisch wel kunnen verslepen als het tegen het metalstud hangt en dat komt onder spanning door een fout lijkt me.
Al zou dat dan opgevangen moeten worden door de vereffening op de waterleiding bij de wasbak.

Maar goed ik heb nu onder de badombouw een toch al een extra draad liggen. Of ik doe er niks mee, of ik zet hem voor de zekerheid op het metalstud (kan geen kwaad lijkt me), of ik zet hem op de badkraan (maar dan is de waterleiding op twee plaatsen vereffend, dus onnodig lijkt me)

Heb het nu zo zitten:



1: 2,5mm vanuit centraaldoos
2: 6mm vanaf aardblok uit de meterkast (zat er nog vanaf originele situatie)
3: waterleiding (heb warm en koud doorgelust)
4: aardnet vloer
5: cv-leiding
6: ligt nu nog los onder de badombouw

en kastje weer dicht..

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Als je zo graag wilt vereffenen vereffen dan iets wat er toe doet, de badkraan, dat is effectiever dan de metalstud.

Bij de radiator hoef je maar 1 leiding te vereffenen.
 

Martijn.K

  • #9
Het is niet dat ik zo graag wil vereffenen, wil graag dat mijn badkamer veilig is natuurlijk.
Heb die extra draad toch al getrokken, dus het is zonde om er dan niks mee te doen.
 

Martijn.K

  • #10
Nu de boel open ligt even een foto gemaakt van de situatie bij de badkraan. (let niet op de klem en de blanken draad, dit was even tijdelijk en moet nog weggehaald worden.)

De badkraan wordt op de waterleiding en onderling doorgelust met metaal omvlochten slangen.

De waterleiding is al aangesloten op de vereffening bij de wasbak.

De reden waarom ik dus het metalstud op de vereffening wilde aansluiten is omdat de metalstud op betonnen muren en vloeren met bewapening zit vastgeboord. En al kan je het niet direct aanraken leek het me veilig om het toch op de vereffening aan te sluiten voor het geval van indirecte aanraking via de slangen/doucheslang van de badkraan, mocht de bewapening op de een of andere manier onder spanning komen te staan en contact maken met het metalstud.
En misschien sla ik daar helemaal de plank mee mis en is mijn denkwijze helemaal verkeerd, maar het gaf me op de een of andere manier een veiliger gevoel

Want stel het metalstud zou onder spanning komen te staan door een fout en die wordt versleept naar de slangen van de badkraan.
Wordt dat dan vereffend door de de aansluitingen op de waterleiding bij de wasbak?

 

Martijn.K

  • #11
Mag je een radiatorblokje op het metalstud zetten de draad hierdoorheen ahlen en hem voor de zekerheid ook op de badkraan zetten?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Nee, elk onderdeel mag alleen in de cap verbonden zijn.
 

Martijn.K

  • #13
Dat dacht ik al ja, nog een draad erbij gaat me niet meer lukken.
Maar jij vind bovenstaand verhaal van het eventueel onder spanning staat en versleping via de slangen van de badkraan onwaarschijnlijk?
 

Martijn.K

  • #14
Heb nog eens zitten puzzelen en ik zou een extra draad achten mijn badombouw kunnen krijgen door de blanke 4mm2 door 10cm voeg en voor de rest door de kitvoegen te laten lopen.
Ben er niet helemaal happy mee, want voor de rest zit alles netjes in pijp en het is een beetje prutsen maar een andere weg is er niet.
Als ik zowel de badombouw als de badkraan wil aarden is dit de enige weg. Is dta toegestaan, dacht namelijk eens ergens gelezen te hebben dat je de vertinde draden zonder bescherming mag plaatsen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Vertint 2,5mm² moet in buis, 4mm² en groter mag gewoon los doos cementvloeren voegen enz.
 

Martijn.K

  • #16
Oke, bedankt.

Op die manier zou ik de de badombouw en de c.v aan kunnen sluiten en dan nog een aparte draad direct op mijn badkraan kunnen zetten voor de zekerheid. Misschien dubbelop omdat de waterleding ook al aan de vereffening hangt, maar in het bad kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
ik kan hem dan mooi met een kabelschoentje op het draadeind van de kraan zetten.

Wat voor effect heeft teflontape eigenlijk op de verbinding van waterleiding naar kraan?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
Dat kan elektrisch isoleren.
 

Martijn.K

  • #18
Hmmm, dan heb je dus eigenlijk bij alle kranen een probleem.
Want de vereffening zit op de waterleiding en bij alle kranen gebruik je wel teflon of iets anders om af te dichten.
Maar hoe ver moet je daar in gaan, als de kraan per ongeluk onder spanning zou staan komt dat waarschijnlijk via de waterleiding.
Als de teflon isoleert zou je dus nog steeds een potentiaalverschil kunnen krijgen tussen de kraan en bij de radiator, of is dat te verwaarlozen?

Is dit eigenlijk na te meter door met een ohmmeter op de waterleiding en de kraan te meten?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #19
Beste man je zoekt spijkers op laagwater.

Een kraan in een wastafel komt nooit onder spanning te staan door een defect.
De waterleidingen wel, die lopen in andere ruimtes door.
dus pak je de leidingen op het punt waar ze uit de muur komen, met die kraan gebeurt niets.

Het controleren van de vereffeningen doe je met een spanning van tenhoogste 24v, dus met een multimeter op ohmstand kan je de verbindingen controleren.

Dingen vereffenen die niet aanraakbaar zijn is onzin, het kan zelfs onveiliger worden.
 

Martijn.K

  • #20
Tja, misschien draaf ik ook wel een beetje door..
Maar wil het gewoon goed en veilig hebben zitten ivm mijn gezinnetje.
De enige reden dat ik het metalstud ook aan wilde sluiten is omdat er heel gemakkelijk een slang van de badkraan tegenaan kan hangen.
Dus dacht dan maar allebei aansluiten dan kan daar niks mee gebeuren.
Het is ook best lastig soms, op de ene site lees je dat metalen construtiedelen wel gedaan moeten worden en de andere zegt weer alleen als ze aanraakbaar zijn.
Maar maakt het aansluiten van de metalstud het dan juist gevaarlijker?
Aanvullende beschermende vereffening

Een plaatselijke aanvullende vereffening moet tot stand worden gebracht tussen de beschermingsleiding en de metalen gestellen en bereikbare vreemd geleidende delen binnen degehele ruimte waar een bad of douche is ondergebracht. Dit zijn onder andere:
• wateraanvoer en waterafvoeren;
• verwarming;
• eventuele gassystemen;
• andere metalen constructiedelen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu