Snaar vervangen van een Blue air wasdroger

Banakos

  • #1
Ik probeer de snaar van een Wat oudere Blue air droger (geen typenummer te vinden) te vervangen.

Nu vind ik nergens spanrollen o.i.d. dus heb ik eerst geprobeerd om de snaar eerst om de aandrijfas te leggen en vervolgens om de trommel te persen. Ik wil vooralsnog geen overmatig geweld gebruiken, en je begrijpt het al: dit is niet gelukt.

Als ik het andersom wil proberen kom ik niet bij de motor.... ik heb het afvoerdeel in de machine nog niet los gemaakt. Het lijkt me dat er ergens een montagetruc moet zijn, maar ik kom er 123 niet uit.

Het is verder een super eenvoudige machine... alleen maar een tijdknop en aan/uit en een knop voor alleen maar luchten. Is er iemand die denkt: Verrek...dat klopt en ik ken dat trukje? Graag hulp dan?
Eeuwige dank (ook in het forum :-)) zal uw dank zijn...

Groeten en bedankt alvast,

Bart
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
De enige Bleu air die ik ooit in handen heb gehad had aan 1 kant van de motor een veer.
Deze veer haal je los en dan kan je de motor naar de kuip bewegen en de riem omleggen.
Dan de veer weer terug plaatsen en de riem word gespannen.

Michien dat dit kantelen ook lukt met de veer gemonteerd maar dan gaat het wel zwaar.
 

Banakos

  • #3
Dank voor je snelle reactie, klinkt echter niet als mijn machine...

De motor zit vast met twee klemmen (een beetje het slangklemidee maar dan bestaande uit twee delen die aan haken vastzitten. Het lijkt me dat de snaarspanning door het aandraaien van deze klemmen te regelen is, maar de speling tussen strak en los is niet voldoende om zonder "geweld" de snaar aan te leggen.

Ik kom dus verder helemaal niks tegen op het gebied van veren en spanrollen
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Jammer.
Misschien als je een fototje post van het geheel dat de experts zien welk type het is.
Fototje van de motor doet soms ook wonderen.
 

Banakos

  • #5
Kan niet ftp-en op dit moment dus kan even geen fotootje posten.. overigens valt er niet meer te zien dan een lege machine met op de bodem een motor zonder bevestigingsbeugels en een losse snaar :-(
 

Banakos

  • #6


Toch gelukt, Imageshack :-)
 

Tonr

  • #7
Gebruik wel de goede snaar het is mogelijk dat er een snaar in zat die elastisch is daar staat ..ph.... mail op. Dan heeft het apparaat geen spanrol/spanveer.
 

Banakos

  • #8
Er zat oorspronkelijk een Pirelli 1885 H8 TEM in, ik heb nu een optibelt-RB 1885 PH8 (zonder TEM aanduiding..dit maakte niet uit volgens de leverancier: XXX xxx in Xxxxx via internet) De elasticiteit van de snaar is even groot als die van de oude...als je kan spreken van elasticiteit bij een snaar die tot op de draad versleten is :-)

Over elasticiteit gesproken: hoe veel rek hebben we het over?

Naam leverancier verwijderd, niet relevant. Moderator
 

Tonr

  • #9
Vlug even nagekeken bij mijn leverancier:
1885h8 tem is alleen te vervangen door 1885h8el of 1885h8mail
Het is wel degelijk een elastiche snaar.
1885h8 is niet elastich en krijg je er echt niet om.
 

Banakos

  • #10
Over hoeveel rek hebben we het dan... want op de nieuwe snaar staat dus wel ph... en daar zit ook enige elasticiteit in ..maar geem mail. De oude had alleen maar een h. en daar zit nu (weliswaar versleten..)helemaal geen rek in.

Ik stel je antwoord 1000 % op prijs maar ben wel nieuwsgierig.
 

Tonr

  • #11
Ph of h geeft het aantal ribes aan op de snaar in dit geval dus 8 maar zegt niets over elastisch 1885 geeft de omtrek van de snaar.
 

Co de Witgoedman

  • #12
Tonr schreef:
Vlug even nagekeken bij mijn leverancier:
1885h8 tem is alleen te vervangen door 1885h8el of 1885h8mail
Het is wel degelijk een elastiche snaar.
1885h8 is niet elastich en krijg je er echt niet om.
Geheel met bovenstaande eens, een zgn reksnaar zal veel kracht nodig hebben om te passen.

Mail moet echter MAEL zijn, klein detail..
 

Banakos

  • #13
Heb een el besteld voor 2 dubbeltjes meer zal het morgen wel laten horen
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Als het een Amsterdamse is, dan is ie 0,6878 meter lang! :P
 

Banakos

  • #15
Roflmao
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Aha, je vind alleen je eigen humor leuk. :?
 

W.A. Vijn

  • #17
Inderdaad, de snaar is een 1885 Tem snaar. Het omleggen is eenvoudig te doen met een pijpsleutel die over de poly van de motor heen past.

Snaar eerst om de trommel, en dan de pijpsleutel op de poly van de motor, en de snaar ook om de pijpsleutel. Dan de pijpsleutel naar beneden drukken en de snaar naar de motor laten glijden en daarna de pijpsleutel weg trekken.
 

Banakos

  • #18
Nu heb ik dus een een snaar met een EL aanduiding:

Megadyne EL 1885 H8

Deze snaar is vervangend onderdeel voor de 1885 H8 TEM volgens leverancier. De snaar heeft evenveel (bijna geen) rek als de oorspronkelijke na jaren trouwe dienst gesneuvelde Pyrelli-snaar.

Kortom: Hoeveel rek vertoont een elastische snaar?

En mijn roflmao was niet sarcastisch of cynisch bedoeld, ik lachte dus om voorgaande humoristische opmerking.

Groeten,

Bart
 

Banakos

  • #19
Meneer Vijn... wat bedoelt u met de poly van de motor? De as waarom de snaar moet lopen? Want dat zou inhouden dat de ventilator en het afvoerhuis daaromheen ook gedemonteerd moeten..(?)
 

W.A. Vijn

  • #20
Ik ga nog alles even na, m.b.t. type etc. en zal zo snel mogelijk hierop een antwoord geven
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu