Schuur bouwen tegen de schuur van de buren

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Ik wil een schuur bouwen dicht tegen de schuur van de buren aan, maar hoe doe ik dat met de betimmering (rabatdelen) want er komt maar een ruimte van een paar cm tussen beide schuren?
Dus ik heb geen ruimte om er schroeven van de buitenkant in te draaien oid. maar wil wel een extra wand zodat mijn schuur op zichzelf staat (mogelijk dat later de schuur van de buren wordt vernieuwd) en ik de wanden ook kan isoleren (de kuipplanten moeten hier in overwinteren)
De wandlengte wordt 4m50 lang en 2m20 hoog dus ook niet iets om van te voren in elkaar te zetten en dan in 1 keer neer te zetten.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

suc6

Gerrit
 

Henk E

  • #2
Eerst de wand op zijn plek bouwen en dan later de rest van de schuur tegen die wand bouwen?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #3
Probleem is alleen dat die wand bestaat uit een geraamte van staanders en daar zal ik dan vanaf de buitenkant planken tegenaan moeten monteren.
Die planken tussen het geraamte en de schuur van de buren krijgen zal geen probleem zijn maar dan past er geen schroefmachine meer tussen om de schroeven aan te draaien.
Andersom eerst de planken rechtop zetten en daar dan het geraamte van staanders tegenaan schroeven dat gaat toch niet echt en daar zal dus een handige oplossing voor bedacht moeten worden.

suc6

Gerrit
 

DubbleEagle

  • #4
Eventueel de planken langs de binnenkant met een PocketHole systeem bevestigen? Enig nadeel is dat je langs de binnenkant dan wel de vijzen en voorgeboorde gangetjes ziet, tenzij je er langs binnen ook plankjes tegen hangt.
 

Henk E

  • #5
Ik dacht zo: je legt het geraamte plat op de grond en daar schroef je de planken op, als de wand helemaal klaar is zit je hem in zijn geheel rechtop.
Al dan niet in de verf of beits en eventueel een goot, je hoeft dan helemaal niet meer aan de achterkant te wezen.
En dan bouw je de rest vast tegen die wand.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Zonder planken kan ook. Mocht de schuur van de buren ooit weggaan, zijn ze zo gemonteerd. Je houdt aan de buitenkant dan de waterkerende folie. Als er licht bij komt, een folie die tegen UV kan.

Maar gezien de afmeting, zou ik het wel prefab maken. Zo groot is het niet, al kan het ook in delen. Het omhoog zetten desnoods even iemand bijvragen. Maak de wand zo dat de onderkant al ongeveer op de goede plek ligt.
Een houtskelet in elkaar schroeven is zo ook veel makkelijker.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Gaatjes aan de binnenkant is op zich niet zo'n probleem, er komt toch een damp werende laag tussen en 50mm pir schuim wat aan de binnenkant weer afgewerkt wordt.
Een groter probleem is dat het frame gemaakt is van stalen kokers maar denk dat daar ook de oplossing ligt.
Ik kan daar strippen aan gaan lassen en in die strippen gaatjes boren zodat ik de planken wel vanaf de binnenkant vast kan schroeven.

suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #8
IJkenhout schreef:
Zonder planken kan ook.
We wonen vlak bij een bos en daar lopen altijd muizen rond dus ik wil die wand wel muisdicht hebben.
Dan nog moet je altijd muizenvallen hebben staan want even de deur een poos open laten staan en er wandelt er zo een naar binnen.
Een eenmaal 1 muis binnen is meestal al snel een hele familie binnen.

suc6

Gerrit
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #9
Zorg wel voor een overmaat in het gat, gaten van 4,0 mm in combinatie met 3,5 mm schroeven levert veel gebroken schroeven op :oops:

4,5 x 2,2 is wel in een keer te plaatsen, op de grond maken en zo neerleggen dat deze alleen rechtop gezet moet worden, met 3 tot 4 man is dat te doen. Kleine stukje schuiven op 't laatst met een koevoet.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Dat hangt ook wel sterk van de kwaliteit van de schroeven af.
Voor dit soort werk gebruik ik dan ook altijd merk schroeven en wat dikker met maat 4 of 4,5 en het gat in de strip zal inderdaad altijd groter moeten wil je de plank tegen de strip trekken.
Verder wordt elk gaatje in de plank voorgeboord om scheuren in het hout te voorkomen.

Morgen maar eens eerst de fundering maken.

suc6

Gerrit
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
De schroeven braken na een half jaar in de herfst door de werking van het hout, blijkbaar goed droog hout gehad.

Succes
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
Die ervaring had ik ook met bouwmarktschroeven en schroeven uit de supermarkt.
Deze er met veel moeite weer uit weten te krijgen en daana goede schroeven gebruikt en nu 5 jaar later met dezelfde planken en balken nog niet 1 schroef geknapt.

Daarom gebruik ik nu dus ook een slag dikker en merkschroeven want die paar euro prijsverschil is al die moeite niet waard.

suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #13
Net even getest of het allemaal werkt wat ik uitgedacht had en het vastzetten gaat prima alleen kwam ik wel achter een ander probleem.
Ik had nl. besteld vuren c halfhouts rabat r17 druk geimpr fsc mix credit 22x150x4200

Maar draai ik er een schroef in van 20mm dan gaat die er dwars doorheen terwijl de dikte van de aangelaste lip er ook nog tussen zit.
Dus de plank maar eens opgemeten en die blijkt maar 16,8mm dik te zijn.
Dus 3 planken met de opgeven dikte van 22 mm zijn bijna even dik als 4 planken die zijn geleverd.

Is het normaal dat daar zoveel verschil in zit?

suc6

Gerrit
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Soms geeft men bij houtmaten de ongeschaafde maat op.
Na het schaven en profileren zijn de planken dan dunner en of smaller.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
5mm eraf geschaafd is best veel. Bij balkhout komt het wel vaker voor. Bij rachels zou ik het verschil teveel vinden.
 

Winnieandbuzz

  • #16
De wandlengte wordt 4m50 lang en 2m20 hoog dus ook niet iets om van te voren in elkaar te zetten en dan in 1 keer neer te zetten.
Is goed te doen hoor, hier een wand van 5,20 x 2,40 meter met twee man overeind geplaatst.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #17
Als het van hout was zou ik dat ook zo doen maar dit wordt een frame van staal en alleen het frame zelf weegt al ruim 150 Kg.
Bovendien wordt dit frame in het beton gestort en met een kant een klare wand heb je niet zoveel ruimte meer om nog wat te manoeuvreren om het precies goed te krijgen.
Ik ga dus gewoon eerst de palen op de plek zetten en het frame ter plekke verder in elkaar lassen.
Daarna de planken 1 voor een tussen het frame en de schuur van de buren schuiven en dan van binnenuit met hoekijzers vastzetten
(als je van een balksteun het middenstuk wegknipt hou je 2 x een breed hoekijzer over.)


Omdat deze mooi dun zijn kan er simpel 5 cm pir schuim tegen aan en de binnenkant dan verder afwerken.

De fundering is nu bijna klaar en hoop dat dit weekend af te krijgen. Dan de vloer er in zodat ik een zuiver vlakke vloer heb om de spanten goed te kunnen lassen.

suc6

Gerrit
 

Winnieandbuzz

  • #18
Ziet er goed ui!
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #19
De laatste weken druk bezig geweest het zwarte zand uit te graven, de rest van de fundering aan te brengen, straatzand er weer in. Dus heel wat aanhangers vol zand heen en weer gesleept



Hier zit het zand er bijna weer in en ben ik bezig de voorbereidingen te treffen om het zand zuiver waterpas af te rijen zodat de tegels er zo in kunnen.

suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #20
De vraag die nu ontstaat is hoe maak ik straks het dak?
De hoek rechts voor is nl. de enige hoek die precies 90 graden is, alle andere hoeken zijn dus meer of minder dan 90 graden.
de voorzijde is binnenwerks 400cm (precies 8 tegels van 50cm)
de linkerzijde is 452 cm
de achterzijde is 483,5 cm
de rechterzijde is 432 cm
Het dak loopt straks van de voorzijde schuin omhoog en ongeveer vanaf het midden dan weer naar beneden zodat aan de voor en achterzijde een goot gemaakt kan worden.
Maar neem ik van de beide zijkanten het midden dan is er dus niets rechts aan het dak en moet elke plaat anders gezaagd worden.
Zelf denk ik om van de linkerzijde het midden te nemen (dan passen de metalen dakpanplaten daar tenminste ook goed) en dit haaks over te zetten naar de overkant zodat alles aan de voorkant symmetrisch is (dat zien we ook zelf) en dan de achterkant pas te gaan maken.
Is dat een goed idee of is er een betere oplossing?

suc6

Gerrit
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu