Radiator wordt niet goed warm - voetventiel verstopt?

Ronhar

  • #1
Ik heb een cv met 2-pijps systeem en twee radiatoren op een 1-pijps systeem. Het 1-pijps systeem bestaat uit een kleine eerste radiator in de hal en een tweede grote radiator in de woonkamer. Op de voetventielen staat "0,5". Als beide radiatoren helemaal open staan wordt de radiator in de hal goed warm, de radiator in de kamer wordt lauw warm. Als ik de eerste radiator dicht zet wordt de tweede ook niet warm. Als ik de eerste radiator afdek met een deken (hij kan dan zijn warmte niet kwijt) wordt de tweede radiator wel warm. Als ik het voetventiel van de eerste radiator dan dicht draai wordt de tweede radiator weer lauw. Mijn conclusie is dat het voetventiel van de eerste radiator verstopt is. Is dat juist?
En als dat zo is, is er dan een methode of dit ventiel zonder uit te bouwen te ontstoppen?
 
  • Like
Waarderingen: The headhunter

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
En als je de overige radiatoren dicht zet?
Kan ook zijn dat de kring meer weerstand heeft als de andere radiatoren en daardoor gewoon te weinig stroming.
 

Ronhar

  • #3
Heb ik ook aL geprobeerd, wordt dan ietsje warmer. Overstortklep in systeem staat ook dicht: in de woonkamer staan alle radiatoren altijd vol open.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Schoon maken zonder demontage is niet mogelijk.

Maar er kunnen veel meer oorzaken zijn waardoor de stroming niet voldoende is.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Bij een een pijp systeem of lus wordt de tweede radiator altijd minder warm als de eerste.
Daarom is de tweede altijd in verhouding groter uitgevoerd als de eerste.
Misschien dat je je daarin vergist.
 

Hans de L

  • #6
Als ik je verhaal zo lees, dan heeft het er meer van weg dat er een verstopping (hoe wonderlijk ook) na de aftakking van de eerste radiator zit, Vermits je een echt 1-pijps systeem zou hebben...

Maar met 0,5 heb je geen voetkraan of 1-pijpssysteem, maar een onderblok wat de helft van het basisdebiet doorgeeft aan de retour.

Je conclusie is dan juist, en je mag gaan aftappen/demonteren om die verstopping pogen op te lossen, of er een vers appendage terug te zetten.
 

Ronhar

  • #7
Ik gebruik inderdaad abusievelijk het woord "voetkraan" in plaats van onderblok. Dus de zaak maar demonteren als de cv niet meer nodig is :(
Bedankt voor de antwoorden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu