Oude Compressor kleppen

Kacheltje

  • #21
Alleen een zwaardere motor zal niet veel helpen als het toerental hetzelfde is.
je zal de poelie en snaar ook moeten aanpassen om se compressor meer toeren te laten maken.
 

Poster

  • #22
Toerental is nog niet bekend, andere aandrijving/toerental en andere poelie op de pomp.
Maar dat zullen we zeker horen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #23
Die compressor moet niet meer toeren maken, het is een lage toeren compressor, de poelie's en het toerental zijn op elkaar afgestemd,het is geen bromfietsje dat opgevoerd kan worden.
De motor van 1,5 Kw is ook voldoende, die is passend bij zo'n compressor, een zwaardere motor is niet nodig.
De snaar aanpassen is het vreemdste dat ik hier ooit over gehoord heb, wanneer je een poelie nodig zou hebben koop je er eentje die past bij de andere poelie en snaar.
 

Poster

  • #24
Deze machientjes zijn geen snel lopers, de poelie hoort ook bij deze pompjes, en werkt tevens als koel ventilator voor het cilindertje, het is wel een voordeel dat ze redelijk stil zijn, in vergelijking met de huidige snel lopers.
Het mogelijke hinderlijk "klokken" in de aanzuig filter, kan men behoorlijk ondervangen door er een oliebad filter op te plaatsen.
let wel op de draairichting, voor de poelie staand, links om.
Heeft te maken met de koelvlakken van de poelie.
 

Kacheltje

  • #25
Blijft speculeren zonder verdere gegevens over de compressor. Hoeveel toeren maakt hij nu dan en is dat waar de compressor geschikt voor is? Een discussie over bijkomende zaken heeft totaal geen zin Zoals al aangegeven bij een 1,5 kW motor hoef je niet op een grote opbrengst te rekenen. Zo vreemd hoeft het niet te zijn dat het lang duurt voordat de 60 litertank op druk is.
Met een zwaardere motor zal de opbrengst bij gelijk toerental niet veranderen tenzij je deze gaat wijzigen met de overbrenging.

En de combinatie motor compressor: Wie weet waarom de combinatie ooit gemaakt is. Is het origineel zo of is er al eens wat aan veranderd. Wie het weet mag het zeggen. :lol:

Als je twijfelt of de compressor nog goed is controleer je de delen die afstelbaar zijn en als hij uit elkaar ligt of er slijtage te bespeuren is. Is dat in orde dan zal je het ermee moeten doen of uitkijken voor een exemplaar die aan je wensen kan voldoen.
 

Poster

  • #26
Zoveel discussie is hier niet gaande, gewoon een netjes vraag en antwoord/advies topicje
 

Kacheltje

  • #27
Toerental is overigens wel aangegeven door de ts. 2800 tpm op de grote poelie. De grote poelie is meestal de compressorzijde maar dat noem je geen langzaamlopende compressor meer. meestal zijn de aandrijf motoren van de compressor om en nabij de 2800 tpm. Zit er dan een 14 honderd en een beetje motor op, dan heeft een niet hardloper een verhouding van om en nabij 1 op 1.
Dergelijke compressoren lopen meestal rond de 1300 tpm.

Dat de compressor nu uit elkaar ligt is het wel de moeite waard om de compressor eerst eens goed na te kijken voordat je er van alles voor gaat aanschaffen.
Op de vraag hoe de kleppen aangedreven worden is een antwoord, ook wat een oorzaak zou kunnen zijn waarom de kleppen niet liften.... te veel speling is een mogelijke oorzaak. En dat zal de lage opbrengst mogelijk kunnen verklaren.
Een kwartier is idd wel aan de lange kant maar een paar minuten is echt niet vreemd bij een aanvang van 0 bar.
 

Stungun

  • #28
Heb veel info gevraagd bij creemers en berko

wat die zeiden was dat de toeren laag liggen daarom andere elektro motor en meer kracht was aan te raden want de 2e pomp komt van een 100 liter tank af

de toeren van deze andere motor ligt op 1460 ongeveeer en er zit helaas grotere poelie op deze elektro motor
i.v.m dikte as kon de oude er niet op

tot zo ver heb ik de pomp inelkaar en de elektro motor erop moet nu alleen nog even een plaat maken boren waar de pomp op kan dan kan ik hem proberen het resultaat laat ik zeker weten foto's volgen ook als ik de camera weer heb :D

misschien interessant voor andere die met het zelfde probleem zitten :D
 

Poster

  • #29
Ik zou het toerental niet teveel verhogen, deze pompjes zijn er niet op gebouwt, en bedrijfswarmte loopt dan ook aardig op.
Een paar minuutjes langer wachten maakt niet veel meer uit, en spaart het pompje.
suc6 met de opbouw.
 

Stungun

  • #30
Daar ben ik weer pomp gemonteerd

weer een probleem zuigers gaan op en neer maar bouwt geen druk op en komt zelfs geen lucht uit de uitvoer van de cilinderkop toch zitten er goede zuigerveren in kan ook nog steeds geen foto maken van de kop maar ik dacht dat er toch van die die kleine klepplaatjes in de kop moeten zitten voor aanvoeren en uitvoeren

hier zit niks in :S

Groet

Ricardo
 

Kacheltje

  • #31
Heb je de kleppen nog gecontroleerd op de juiste speling?
 

Poster

  • #32
Er moeten zijn, 2x zuigkleppen, en 2x perskleppen
Zuigkleppen zijn meestal veerkleppen, of in de kop, of zijkant cilinder, en perskleppen zitten meestal met schroefdraad in de kop.
van deze kleppen zijn vele varianten.

Een foto van de kop word toch wel nodig.
 

Stungun

  • #33
Nou hier is die dan de cilinderkop.
mis ik iets in de kop? lijkt wel zo

veerkleppen misschien? zijkant cilinder zei je toch daar mist wel wat


 

Poster

  • #34
Die 6 gaten, zijn dat de boutgaten ??
Verder zie ik geen klepzittingen.
Wat zit er in de openingen/doorvoeringen onder en boven??
 

Stungun

  • #35
Ja dat zijn de bout gaten







inlaat zijde uitlaat zijde en merk teken
 

Poster

  • #36
1e Stoppen met roken :wink:
2e Als dit de in en uitlaatpoorten zijn, moeten er toch ergens kleppen te zien zijn, als dit doorlopende gaten zijn, mist u toch iets.( kleppen)
Merkteken zegt mij niets, heeft u nog een merk/nummer/fabrikant van deze pomp.
Ik heb het idee, dat er in de uitsparingen van de poorten, foto 3 met pakje rokertjes, membramen moeten zitten. (In en uitlaat)
 

Stungun

  • #37
Goeie tip stoppen :D

hoorde net van de gene van wie ik de pomp heb dat die nog een plaat heeft van 1 cm dik met klepjes erin :shock: ik laat jullie weten of die dan werkt
 

Poster

  • #38
Die moet er dan tussen komen, en verklaard een hoop.
 

Stungun

  • #39
Zo de compressor draait perfect in een mum van tijd op druk 2 tanken 1 van 60 liter en 1 van 50 ongeveer 8 minuten dat is toch netjes

allemaal bedankt voor het meedenken :D

ben er blij mee

Groeten

Ricardo
 

Poster

  • #40
Fijn dat het gelukt is.
suc6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu