Nieuwe splitter: telefoon doet het niet meer....

Chrissie123

  • #1
Hallo, ik hoop dat iemand hier me kan helpen........

Ik heb een nieuw modem ontvangen, een speedtouch 870. Is eigenlijk ook niet zo belangrijk want aan het modem ben ik zelfs niet toegekomen.
Vanochtend wilde ik beginnen met het aansluiten en installeren van het modem. Ik ben begonnen met de splitter; was fluitje van een cent want ik hoedfe alleen de oude te vervangen. Even de telefoon gecontroleerd, maar die deed het niet meer. Ik ben alle kabeltjes nagegaan, alles zat goed. Stekkertjes opnieuw gemonteerd. Oude splitter weer teruggeplaatst.....niks. Adsl doet het wel ( met het oude modem nog)maar de (analoge)telefoonlijn is dood.
Ik kan dus ook niet de KPN bellen. Ja, met een gsm maar dit kost dus (van mobiel naar de helpdesk van KPN) maar liefst € 1,30 per minuut. En aangezien ik vorige week bijna 1,5 uur aan de lijn heb gehangen met KPN om een nieuw modem te regelen, zie ik dit niet echt zitten.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Het ligt ook niet aan de telefoon zelf, ik heb er meerdere en geen werkt. De lijn is echt dood. De stekkertjes zijn meerder malen vervangen en zitten toch echt goed.

Iemand??
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
En je telefoon zonder splitter direct in het Isra punt?(aansluiting waar de telefoonkabel binnen komt)
Doen de telefoons het dan wel?
 

Chrissie123

  • #3
Ik kan de stekker van de kabel die uit de muur, de lasdop, komt (die dus eigenlijk in de splitter moet) wel in de telefoon stoppen maar hoe werkt dit dan? Normaal gaat die kabel dan toch via een stekker met 4 pinnen naar een telefoonaansluiting? :?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Er worden maar 2 draden gebruikt(a+b) dus de 2 draden van de lasdop op de bovenste 2 pinnen van de stekker en je telefoon zou het moeten doen, mogelijk dat je veel ruis hoort, dat is je adsl signaal.
 

Chrissie123

  • #5
Oké. Ik heb alles nog eens goed bekeken. Kabel met stekkertje uit lasdop rechtstreeks op telefoon aangesloten. (De normale kabel die in de telefooncontactdoos wordt gestoken vervalt dus als ik het goed begrijp)

Geen signaal/pieptoon enz. de lijn is dood zou je zeggen. Adsl doet het echter wel.
Nu wil het geval dat ik twee weken geleden internetplusbellen heb besteld.
Na het lezen van de installatieinstructies heb ik besloten het af te blazen omdat dan op rare plaatsen kabels zouden gaan lopen en ik de vele contactpunten in huis niet meer zou kunnen gebruiken. Alles is vorige week geannuleerd en internet en telefoon zouden bij het oude blijven.
Het kan toch niet zo zijn dat de KPN toch abusievelijk de boel gaat omgooien nét op het moment dat ik de splitter vervang? :shock:
 

Chrissie123

  • #6
Hallo headhunter,

Moet ik dan de ministekkertjes weer verwijderen en de rood/blauwe draadjes op de bovenste pinnetjes houden? Alleen van de kabel uit de lasdop, dus een rood draadje op een pin en het blauwe draadje op een andere pin? Moet ik wel nog een heel stuk strippen en ik heb al niet veel kabel?!

Ja sorry, ben niet zo technisch :mrgreen:
 

Red

  • #7
Oh nee niet weer he....

Ik heb medio april 2008 nee gezegd tegen internet met interactive TV plus bellen, heb het desondanks toch gekregen -nooit geactiveerd- en ben tot afgelopen week bezig geweest met KPN, om alles technisch in orde te krijgen, ik moet nu nog ca 550,- aan te veel betaalde abonnementsgelden terug krijgen. Ik ben bijna afgesloten geweest, todat ik afgelopen week door een KPN techneut werd gebeld, die zoveelinterne orders bij mijn adres had staan, dat hij besloot mijzelf maar te bellen over wat er nu precies moest gebeurd, anders zou mijn volledige account zijn opgeheven.

Het kan best zo zijn dat indien men internet plusbellen (telefoon via ADSL, Voip ) activeerd, men de gewone lijn uit de lucht haalt, zodat je alleen nog ADSL hebt. Zolang dat technisch niet is terugedraaid, kan je niet bellen via de analoge lijn lijkt me.

Je moet de helpdesk bellen en vragen wat de actuele status is van je aansluiting en of de analoge lijn nog in bedrijf is. Maar indien men technisch de aansluiting reeds heeft aangepast, moet je niet raar op kijken wanneer je minstens een week zonder analoge lijn zit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Zet je adsl modem op de lijn.
Achterop zit een ministekker aansluiting waarbij PHONE staat,steek daar je telefoon aansluiting in zoals je dat ook doet met een splitten.
Heb je dan een kiestoon dan bel je vanaf nu wel via VOIP, en is je oude analogelijn afgesloten.
 

Chrissie123

  • #9
Ik had 'm nog niet geactiveerd.......wel geannuleerd maar kreeg toch een dag later een telefoontje (KPN-computer) dat ik de boel snel moest aansluiten want anders....nou ja het dreigement ben ik vergeten.

Bij mijn bestelstatus op KPN (snel even gekeken) staat ook "geannuleerd"

Ik krijg het wel een beetje benauwd als ik jouw berichtje lees.... :shock:
 

Chrissie123

  • #10
Headhunter,

Ik heb mijn oude modem nog staan. Hier zit geen telefoonaansluiting op. Het nieuwe zal ik morgen aansluiten en installeren daar heb ik nu even geen puf meer voor. Ben toe aan een wijntje.

Dus het bijgeleverde kabeltje aan telefoon aansluiten en aan nieuwe modem. Ik wil trouwens geen voip. Krijg ik dus hetzelfde probleem met kabels en onbruikbare telefoonaansluitingen. maar goed, dan weet ik wel welke lijn ik heb.

Bedankt voor het meedenken. Ik laat nog van me horen!
 

Red

  • #11
Ik heb destijds door toedoen van een fout in een callcenter de Expediabox (Digtiale TV met de hele santekraam) aangetekend terug gestuurd, niks geactiveerd en toch is het fout gegaan, zodanig dat ik op 1 aansluiting 2 abonnementen had... Het feit dat ik hem nooit geactiveerd heb, is waarschijnlijk de oorzaak geweest dat het hele KPN systeem op tilt is geslagen, men kreeg mijn abonnementen niet uit het systeem.

Even de oude situatie herstellen, zoals hierboven beschreven, werkt dit niet KPN bellen.

Ik zou even niet via de eigen omgeving wijzigingen doorvoeren, want als het niet zo gaat als KPN wil dat het gaat, wordt het erg moeilijk voor de doorsnee helpdesk medewerker.

Suc6 en drink eerst maar eens een goede borrel :lol:
 

Chrissie123

  • #12
Als ik het nieuwe modem aansluit (nog niet geinstalleerd) en ik sluit de telefoon op het modem aan hoor ik de in-gesprektoon. is dit een teken dat men de lijn al heeft omgezet?
Ik heb een mail naar de KPN gestuurd maar dat zal wel een tijd duren voor ik antwoord krijg. Mobiel bellen naar de kpn kost 1,35 PER MINUUT!!
Ik weet van vorige week hoe lang het duurt om iemand aan de lijn te krijgen.

Kijk ik bij "mijn KPN" staat er wel dat internetplusbellen is geannuleerd.
 

Red

  • #13
Ik heb geen ervaring met Voip, wel met KNP :cool: Dus hoe je huidige telefoon over deze nieuwe modem zou moeten werken weet ik niet, ik heb het ook ni 123 bij KPN kunnen vinden.

Wat je in "Mijn KPN" ziet zijn de opdrachten die men intern geeft, nu moet de technische dienst jou aansluiting in de centrale nog aanpassen, als het goed gaat kan dat zomaar een week duren.
 

Chrissie123

  • #14
Oké, het is opgelost.

Ik had de telefoon rechtstreeks op de kabel uit de lasdop aangesloten en kreeg toen geen kiestoon. Adsl deed het wel dus heb ik aangenomen dat er met die kabel niets mis zou zijn. :oops: :oops:
Wel dus.
Heb de KPN bij de buren gebeld: met de aansluiting was niks mis. Ben toen met een sterke zaklamp (de lasdop zit in de kelder) het betreffende stekkertje gaan vervangen en de boel werkt weer. Heeft toch een van de twee draadjes niet goedgezeten en heeft de kabel/splitter wél het adsl signaal maar niet het telefoonsignaal doorgegeven. Ik wist niet eens dat dat mogelijk was.
:oops:

In ieder geval: Bedankt allemaal voor het meedenken!
Fijn toch zo'n klusforum :D

Groeten, Chrissie
 

Red

  • #15
Dus je hebt weer ADSL als vanouds en telefoon via de analoge lijn?


Das mooi, want als het fout gaat ben je zo maanden verder.

Abonnements correcties worden meestal overigens pas per eerstvolgende factuur hersteld.
 

Chrissie123

  • #16
Yup. Alles doet het weer :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu