Natuursteen aan paal van veranda

Witte_nl

  • #1
Ik ben info aan het verzamelen voor mijn overkapping die binnenkort ga uittekenen.
Ik wil aan de paal een natuurstenen voet maken zoals op de foto.



Weet iemand hoe dit gedaan wordt? Ik zit te denken om van een plaat (2cm dik) 4x stukken in verstek te laten zagen en lijmen?
Kun je dit goed naadloos lijmen?
Iemand andere ideeën?

Het zullen 2 balken van 170x70 die aan elkaar gelijmd worden dus totaal 170x140mm.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die natuursteen voet is massief de verbinding met de paal gebeurd middels een rvs dook.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De plaatjes zou ik niet in verstek zagen, de hoeken zijn dan erg gevoelig voor beschadigingen, stomp tegen elkaar is misschien iets minder mooi maar daarmee zijn beschadigingen veel minder, eventueel de hoeken dan nog iets afstompen.
De plaatjes zijn prima te lijmen met polymeerkit, dat is in verschillende kleuren te koop, in elk geval bij steenhouwers.
 

Witte_nl

  • #4
Nu je dit zegt lijkt het op de foto ook zo te zijn gedaan.
En boven op de plaatjes dan een afwerkstrip die dan wel in vertstek is lijkt wel.

Ik heb inmiddels ook een site gevonden waar men de poeren compleet kan kopen met gat erin.
Maar deze maten zijn 23x23x50 cm of 17x17x50 cm.
Ik was van plan om 2 balken van 170x70 aan elkaar te maken dus dan krijg ik een maat 170x140.
Hoe verkrijg ik 170x170, er zijn toch geen balken 170x85?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Wanneer u toch twee balken aan elkaar lijmt past daar vast een lat van 30 mm tussen.

U kunt bij een houthandel balken precies op de maat laten zagen die u gebruiken wilt.
 

Witte_nl

  • #6
Ik wil een overkapping nabouwen van klassieke veranda's.
Bij een bekende hebben ze daar de veranda van. Daar zijn echt 2 balken tegen elkaar gelijmd.

Ik kan dus balken laten zagen van 170x85mm? Of zal dit een dure balk worden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Kijk hier voor de standaard maten, die kunnen op de gewenste maat gezaagd worden, prijzen weet ik zo niet maar dat is snel telefonisch op te vragen.
 

Witte_nl

  • #8
Dit document was ik al eens tegengekomen.

Dat betekend dat ik een balk van 195x95mm moet laten zagen naar 170x85mm?
 

Witte_nl

  • #9
Heb nog even de foto terug gekeken die ik heb van een veranda die ze aan het bouwen waren.

Het lijkt erop dat de staanders idd gezaagd zijn aangezien de hoeken scherp zijn, bijna geen radius.
De andere balken hebben wel een radius. Deze radius is volgens mij af-fabriek.
Dus dat wordt dan de gezaagde kant naar buiten de kan met radius tegen elkaar en nog even nabewerken met de bovenfrees. Naad dichtkitten maar de bewerking in het midden van de balk moet nog goed zichtbaar zijn, zie foto.

Kan dit gewoon met acrylaat kit?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat kan met een goede kwaliteit acrylkit en met een goede glaskit, ik gebruik zelf voor soortgelijke gevallen glaskit.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Normaal gesproken wordt een dergelijke natuur of kunststeen blok gebuikt om te voorkomen dat de houten staander in contact komt met de vochtige ondergrond.
als je het alleen voor de show tegen de staander oplijmt heeft het waarschijnlijk een tegengesteld effect op het vochtig blijven van de poot
 

Witte_nl

  • #12
Ik wil de houten staander boven de grond laten stoppen. Met een metalen voet instorten en de natuurstenen voet dan plaatsen.Dus de houten staander gaat maar een gedeelte in de natuurstenen voet.
 

Witte_nl

  • #13
Ik heb eea opgetekend en heb nog 2 vragen:
- Zoals je ziet heb ik de houten staander 10cm door laten lopen (A) in de stenen voet. Ik weet niet of dit verstandig is ivm vocht. Ik zou ook 1cm kunnen doen maar dan is mijn stevigheid achter de stenen platen weg. (als deze al nodig is)
- Zal het stevig genoeg zijn als de ruimte achter de stenen hol is? Op de laatste tekening zie je dat ik de stenen platen kops op elkaar zal lijmen. De kopse kant komt dan ook een facet rand op.


 

Witte_nl

  • #14
Het hout in de menie zetten zou dat voldoende zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Als dat goed gebeurt, de kopse kanten eerst met verdunde menie instrijken en even laten intrekken, dat herhalen tot de menie niet meer in het hout trekt, laten drogen en dan minimaal 1 laag er over, ook twee lagen op de rest.
 

Witte_nl

  • #16
Ik heb mijn idee veranderd en ben het nu uit aan het tekenen. De natuursteenhandelaar adviseerde het mij niet omdat het zeer moeilijk strak te lijmen is. Ga nu van een massieve poer iets maken. Maar ook daar heb ik nog wat vragen over maar die komen vanzelf.

Verder heb ik wat foto's gevonden van het bedrijf waar ik de veranda van na wil bouwen. Zoals je ziet komt er onder uit de poer een draadstang, welke maar zou ik hiervoor moeten nemen, m20 m24?
Verder zie je dat waar de hap uit de balk is genomen een opening zitten. Waarvoor zou dit zijn?




 

Witte_nl

  • #17
Tekening ook aangepast van de poer en de bevestging.
Op deze manier moet ik een 'kamer' onder in de paal maken van 1,5cm waar de plaat met houtschroeven in wegvallen. De draadstang en de plaat onder de poer houden de poer tegen de paal. De staander draagt 3cm rondom de plaat op de poer (zie tekening, voldoende?)
De draadstang instorten en zorgen dat de poer mee steunt op/in de beton. Uiteindelijk zal de draadstang icm de plaat de staander op de poer houden zodat deze niet opgetilt kan worden.



 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu