Maximale weerstand aardpen

Stef92

  • #1
Hoi,

Nu wij de gehele elektrische installatie hebben vernieuwd heb ik vandaag mijn aardpen eens laten doormeten om te kijken of dit in orde is. Er werd een weerstand van 90 ohm gemeten, wat volgens de elektricien te hoog was. Het mocht niet boven de 68 ohm komen. Om dat te verlagen konden we een aardpen bij slaan. Als ik op internet wat rond zoek kom ik de waarde van 68ohm nergens tegen, maar wel dat de weerstand niet boven de 166 ohm mag komen. Ik vraag me nu dus af of het nodig is om een extra aardpen bij te slaan?

Groet,

Stef
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Dat hangt van de achterliggende instltie af.
Bij 16A eindgroep zit je maximaal op 2.8 ohm.
Bij een stalen kast is het afhankelijk van de voorbeveiliging.
En bij kunststof kast en aardleks maximaal op 166 ohm.

Regels voor Nederland, België weet ik zo niet
 

Stef92

  • #3
Het is in Nederland :-)

Hieronder een foto van de meterkast. Het is in ieder geval een kunststof meterkast met aardlekschakelaars. In dat geval zou 166 het maximum zijn en is een extra aardpen niet nodig?

IMG-20220518-WA0002.jpg IMG-20220518-WA0001.jpg IMG-20220518-WA0000.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
In jouw geval maximaal 2,8 ohm aangenomen dat die automaat voor de zonnepanelen B16 is.

Als er geen spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de zonnepanelen zou zijn toegepast, maximaal 166 ohm.

Spanningsafhankelijke aardlekautomaten mogen namelijk niet voor foutbescherming worden gebruikt.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Overigens komt 68 ohm ook mij niet bekend voor.

Mogelijk is de elektricien in de war met sterk verouderde normen, maar ook daar stond nooit 68 ohm in. In NEN1010:1962 was het al 84 ohm, NEN1010:1984 maakt er 100 ohm van en sinds NEN1010:1997 geldt 166 ohm.

Mits er aardlekbeveiliging is toegepast dan.
 

Stef92

  • #6
De automaat van het zonnepaneel is inderdaad B16. Als het maximum dan 2,8 is dan zit ik daar ver boven en zal ik dus maar een nieuwe aardpen slaan. Ik vind het wel vreemd dat ze daar bij de plaatsing van de zonnepanelen nooit iets over hebben gezegd dat dat invloed daarop kan hebben en je dat moet aanpassen. Bedankt! Ik weet wat ik moet doen.

Groet,

Stef
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Ik zou een andere aardlekautomaat voor de zonnepanelen plaatsen. Dan mag de weerstand 166 ohm zijn.

Het is wel goed om jezelf ervan bewust te zijn dat de aardlekschakelaars dan jouw enige veiligheid zijn wanneer er in een kapot toestel sluiting naar aarde optreedt. Bij een lagere aardverspreidingsweerstand schakelt bij een dergelijke sluiting ook de installatieautomaat af. Een lagere aardverspreidingsweerstand is natuurlijk altijd beter en veiliger, maar dus niet per sé een eis. Aardlekschakelaars regelmatig testen is wel heel belangrijk als je ervan afhankelijk bent voor foutbescherming.
 

Stef92

  • #8
En wat voor een type aardlekautomaat zou dat dan moeten zijn?

Dan ga ik er eens over nadenken wat ik ga doen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #9
Gewoon een normale, niet spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Eigenlijk iedere aardlekautomaat behalve die smalle (18mm breed) automaten.

Hager ADA916G past mooi bij de rest van de kast.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Je mag al blij zijn als de gemiddelde zonnepanelen installateur op de hoogte is van de regels die voor de panelen alleen gelden, laat staan dat ze iets weten van installatietechniek.
 

Stef92

  • #11
Bedankt beiden!

Ik snap alleen niet zo goed waarom de aardlekschakelaars mijn enige veiligheid zijn bij een kapot toestel als ik de aardlekautomaat van het zonnepaneel zou vervangen (ipv een extra aardpen te slaan). De huidige aardpen is dan nog steeds aanwezig en de weerstand mag dan toch 166 ohm zijn, waar ik dan ruim onder zit? Heeft die dan geen functie meer?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #12
Jawel. Maar bij sluiting naar aarde loopt er in het geval van jouw aardpen met een weerstand van 90 ohm maar 230V/90 = 2,55A naar aarde. 2,55A is absoluut te weinig om een 16A installatieautomaat uit te laten schakelen. Je moet er dan dus op vertrouwen dat de aardlekautomaat uitschakelt, deze reageert immers al bij 30mA = 0,03A.

Wanneer de aardlekautomaat defect is of weigert, schakelt er dus niets uit. Dit betekent dat er een gevaarlijke spanning op alle metalen gestellen en alles wat aan aarde gekoppeld is in jouw woning zal blijven staan.

Bij de eerder genoemde 2,8 ohm gaat er 230V/2,8 = 82A kortsluitstroom lopen en dat is ook genoeg om een B16 automaat direct uit te laten schakelen. Mocht in dat geval de aardlekschakelaar dienst weigeren dan schakelt de installatieautomaat alsnog af. In het onwaarschijnlijke geval dat ook deze faalt dan sneuvelt de hoofdzekering een keer (niet snel genoeg om veilig te zijn, maar alles is beter dan "de kortsluiting blijft oneindig in stand").

Oftewel bij een goede aardelektrode heb je 2 (of zelfs 3) beveiligingen die je kunnen redden. Bij een slechte aardelektrode vertrouw je volledig op de werking van de aardlekschakelaar of aardlekautomaat.

Maarja: Onze normmakers hebben dus verzonnen dat dit laatste veilig genoeg is, vandaar de bovengrens van 166 ohm. Diezelfde normmakers willen ook dat je maandelijks de aardlekschakelaars test trouwens. :wink:

Een aardpen laten bijslaan met als doel onder de 68 ohm komen (i.p.v. 90) win je weinig mee. Pas wanneer deze echt véél lager is (zoals die 2,8 ohm) creëer je daadwerkelijk een veiligere situatie.

Je aardelektrode nu voldoet aan de normen. Alleen je aardlekautomaat niet. Dat laatste is volgens het boekje voldoende...
 

Stef92

  • #13
Xander, erg bedankt! De werking is me nu helemaal duidelijk.

Nog 1 laatste vraag: kan je de aardweerstand meten aan een stopcontact? Zo hebben ze dat bij ons immers gedaan, door een apparaat in te steken. Online lees ik echter dat dat doorgaans wordt gedaan aan de pen zelf in combinatie met referentiepennen. Wellicht dat via het stopcontact ook gaat, afhankelijk van het gebruikte apparaat? Of wordt er dan iets anders gemeten?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #14
Op een contactdoos meet je de aardcircuitimpedantie. Dit is een optelsommetje van onder meer de aardverspreidingsweerstand van jouw elektrode en de aardverspreidingsweerstand van de elektrode bij de wijktransformator.

Zc.gif

Je weet nu Zc. Niet Ra.

Maar Ra is wel de allergrootste factor in dit optelsommetje. Rb en Zl telt misschien op tot 0,5 ohm ofzo. Bij dit soort hoge waarden van Ra is het verschil verwaarloosbaar.
 

Stef92

  • #15
Helder, nogmaals bedankt Xander!
 

Stef92

  • #16
Kleine update: ik heb nog een andere elektricien laten komen voor het doormeten van de aardpen en eventueel te kijken of een nieuwe nodig was. Hij zei hetzelfde als jullie, namelijk dat de aardlek van de zonnepanelen foutief was en vervangen moest worden door eentje van 30ma en dan was alles in orde. Vervolgens heb ik de handleiding van mijn omvormer geraadpleegd en daar staat in dat je de omvormer aansluit op een type A van 100 of 300ma, 30ma alleen als lokale voorschriften dat voorschrijven. Daarna de installateur gebeld van de zonnepanelen en die zei dat ze dat nooit achter een 30ma aardlek zetten, want dan slaan de zonnepanelen regelmatig af. Kortom, ze konden het wel vervangen, maar dan zit ik met het probleem dat mijn panelen er regelmatig uit liggen, dat lijkt me ook niet ideaal, toch?
 

Lange Herman

  • #17
Als een 30 mA aardlek regelmatig ingrijpt dan is er gewoon een fout in de installatie.
Denk aan stekkers die nat worden etc.
Bij een goed geïnstalleerde pv-installatie zal dit (normaal) niet gebeuren.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Echt wel, dat is gewoon een frequentieregelaar en aardleks kunnen daar heel slecht tegen.
Daarom moet er vaak een speciaal type aardlek toegepast worden en vaak ook een hogere waarde van 100mA.

Kijk wat de fabrikant voorschrijft, dat is je leidraad.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu