KIM chip - hogere modulatie?

Transeurope

  • #1
Hallo


Ik ben trotse bezitter van een buderus gb 142 24kw ketel,


Hier is een boiler su160 en twee verwarmingskringen op aangesloten. Beide groepen, namelijk vloerverwarming onderverdiep en lage temperatuur radiatoren bovenverdiep (op slaapkamers staan om jullie een voorbeeld te geven radiatoren van + 5kw), zijn gemengde kringen en dus voorzien van mengkranen. Ketel wordt geregeld via Rc35 (hoofdregeling)

https://domuscalidus.be/domuscalidus/instalrc35.pdf
en RC20 (badkamer)




Aangezien een buderusketel eigenlijk een nefit is, hoop ik dat jullie kunnen helpen.
Als gevolg van de hogere isolatie-inspanningen in onze nieuwbouwwoning merk ik dat de ondergrens van onze ketel (4.8kw) eigenlijk te hoog is (duidelijk gemerkt toen het hier in België een week lang -10° is geweest), dit resulteert in een hoog pendelgedrag.

Sinds kort bestaat in België er nu ook een 15kw versie met ondergrens 2.5kw onder de naam gb162.


In de gb142 versie was de 24kw versie de laagste, echter in duitsland bleek achteraf wel een 15kw versie te bestaan...

Gezien de uba zijn modulatiegegens uit de KIM haalt, hangt de ondergrens dus af van de gegevens in de KIM. Jullie horen me vermoedelijk al komen :D Hoe krijg ik een lagere ondergrens? Wat gebeurt er als ik mijn ketel uitrust met een kim van de duitse GB142 15KW of een kim van de GB162 15kw?
Of bestaat er zoeits als chiptuning in de cvketel wereld waardoor er bv een modulatievermogen krijgt van 1:10 en ik bijgevolg een 24kw ketel krijg met 2.4kw ondergrens?

2e vraag: Mijn twee kringen zijn zoals eerder gemeld gemengde kringen, onder deze kringen merk je op de foto's een soort van drukcollector(/evenwichtsfles?). Op mijn rc 35 lees ik bij monitorwaarde tot ijn verbazing af dat mijn keteltemperatuur slechts een delta t vertoont van 4°, mijn vv collector vertoont een mooie delta t 8-9°. Radiatoren staan momenteel niet aan. Ik vermoed dat dit komt doordat de modulerende ketelpomp (is ingesteld op basis van vermogen)een te hoog debiet geeft om druk op te kunnen bouwen (gezien de beperkte weerstand in de drukcollector. Op 4.8kw geeft ze 50%, max debiet is 1500 l/h. Is het niet beter om een lagere delta t te hebben, ik vind het jammer dat de retour van de keteltemp 4° hoger is dan de retour van mijn vloerverwarming, dit komt het condenseren vermoedelijk niet ten goede of zit ik fout?

Alvast bedankt!!!!!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
De kim geeft de ketel zijn info.
De fysieke opbouw van de ketel bepaald het minimale en maximale vermogen.
Dat de Kim en uba dus lager kunnen is mooi maar als de rest niet lager kan houd het snel op.
 

Transeurope

  • #3
Kan de "rest" niet lager? En zo ja, in wat verschilt een 15kw ketel tov een 24kw, maw hoe downgrade je je ketel :cool:
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
In de 15 kw variant van de ketel zit een kleinere warmtewisselaar net als een kleinere brander. Daardoor kan deze terugmoduleren naar een lager vermogen dan uw ketel.

De Brander van uw ketel kan niet verder terugmoduleren dan 20% omdat deze anders instabiel wordt. Dus 4.8 kw is het laagst haalbare.

Kortom de 15kw variant is een andere ketel. Niet alleen de elektronica verschilt.
 

Grashopper

  • #5
Klopt, vooral de combinatie van gasblok en venturi is erg belangrijk. Als je domweg het laaglast toerental nog meer zou verlagen (als dat zou kunnen) dan kan de gasstroom door het gasblok te klein worden waardoor de 0-druk regelaar niet meer goed werkt. Gevolg is dat het CO2 en daarmee ook het CO enorm kan verlopen. Dit kan resulteren in giftig branden en storingen.
 

Transeurope

  • #6
Dat is minder nieuws :roll:


Hoeveel schatten jullie de kosten om mijn ketel om te bouwen naar een 15kw; Ik vind het echt zonde, eerst afgezet omdat de installateur me niet geloofde dat ik een lager vermogen nodig had (had me eerst 35kw aangeraden!!!) en nu blijkt dat ik uiteindelijk zelfs met een 15kw toekom...

Wat zou het me kosten om mijn 25kw te downgraden naar een 15kw?
 

Wim Lenderink

  • #7
Als de ketel terugmoduleert, wordt de luchtstroming ook minder.
De stromingssnelheid van de verbrandingsgassen is heel belangrijk voor de werking van de ketel,Als deze te laag wordt, gaat de vlamterugslaan in de brander, wat een explosie kan veroorzaken.
De KIM behoort ook bij de ketel, en die is in Duitsland anders dan in België, en ook weer anders dan in Nederland.
De gassoorten zijn verschillend.
Dus uw voorstel is onmogelijk.
Dat u een kleine deltaT heeft, komt van de evenwichtsfles.
Het warme water van de aanvoer gaat direkt de retour weer in.
Bij een evenwichtsfles houdt u wel de volumestromen perfect gescheiden,maar het benadeelt het rendement van de ketel.
 

Chathanky

  • #8
Wat voor type verdeler heb je?
Bij een open verdeler is dit een normaal gedrag dat de delta T 4 graden kan zijn.
Een gesloten verdeler met een driewegklep vertoont hetzelfde gedrag.

Dit hoeft niet zo vreemd te zijn.
 

Grashopper

  • #9
Ombouwen is ook niet toegestaan wettelijk. Het toestel voldoet dan niet meer aan de typeplaatgegevens. Ook is je maximale vermogen dan lager. Hiermee zou je misschien weer warmwater problemen kunnen krijgen.
Maar kun je bij -10 die 5 kW niet kwijt dan? Dat is bijna niks!
 

Wim Lenderink

  • #10
Reactie op Chathanky:

In België noemen ze een open verdeler een evenwichtsfles.
Voor mijn gevoel een betere benaming, dan wij in Nederland gebruiken.
Net als helikopter=wentelwiek.
 

Transeurope

  • #11
Chathanky schreef:
Wat voor type verdeler heb je?
Bij een open verdeler is dit een normaal gedrag dat de delta T 4 graden kan zijn.
Een gesloten verdeler met een driewegklep vertoont hetzelfde gedrag.

Dit hoeft niet zo vreemd te zijn.
Hetgeen wat ik bedoel met verdeler en collector zijn die dingen die te zien zijn op de foto, onder de pompgroepen; je hebt een collector en een open verdeler.. Of ben ik fout ingelicht?
 

Chathanky

  • #12
Inwendig is het zo slecht te zien op de foto.
De kleine blok er onder lijkt een open verdeler zo als ik kan zien.
Aan de onderzijde zit de aansluitingen, aanvoer en retour naar de ketel?

De verdeler met de pompen daarboven kunnen ook gesloten zijn, inwendig kan daar een scheiding in zitten.
Met wat ducumentatie is te zien wat het nu precies is.
 

Transeurope

  • #13
Grashopper schreef:
Ombouwen is ook niet toegestaan wettelijk. Het toestel voldoet dan niet meer aan de typeplaatgegevens. Ook is je maximale vermogen dan lager. Hiermee zou je misschien weer warmwater problemen kunnen krijgen.
Maar kun je bij -10 die 5 kW niet kwijt dan? Dat is bijna niks!

Als het nu steeds min 10 was zou ik er niet zoveel problemen over maken, het gaat me erom dat het meestal geen min tien is...

15 januari heb ik de balans opgemaakt van mijn installatiegegevens, wij wonen momenteel ongeveer 1 jaar in onze nieuwbouw; ongeveer 1500m³ verstookt; gezien het rond 15 januari nog eens deftig koud was ben ik begonnen met me te ontfermen over mijn cv. Ik heb mijn vv waterzijdig ingeregeld en volgende info uit de rubriek monitorwaarde gehaald:


Op 15 januari 00u30 noteerde ik

Branderstarts 4807; bedrijfsuren compleet 2841;totale bedrijfstijd 9367u

vandaag 20 januari

branderstarts 4965; bedrijfsuren 2926; totale bedrijfstijd 9510


dus 58 starts; 85 uren gedraaid op 143 uren tijd

, alleszinds beter dan hetgeen gemeten op 15 januari maar toch...

Van een condenserende ketel zou je toch mogen verwacten dat hij een uur of vier aan een stuk kan branden, of niet?

Nu is het nog redelijk koud, maar bij warmer weer zal dit og verergeren; ik was volgens mij meer gebaat met een 15kw ketel.


Iemand enig idee wat het ombouwen zou kosten (losstaand of het al dan niet zou mogen) ? Buderus mag het gerust van mij zelf komen ombouwen hoor...
 

Transeurope

  • #14
 

Chathanky

  • #15
Heb ik slechte ogen of is het plaatje wazig? :shock:

De onderste "balk" is de open verdeler, het is goed mogelijk dat de aanvoer en retour 4 graden verschil heeft.
Bij minimale afname van de verdeler kan de pomp wel terug moduleren maar die heeft ook zijn grens.
Die zal minimaal een x aantal liters water verpompen.
Als de verdeler daar maar de helft van afneemt of minder zal de rest direct terug stromen naar de ketel.
Met vollast wordt dit vanzelf groter, je kunt dit ook niet veranderen.
 

Wim Lenderink

  • #16
Ik vraag me af , hoe het cv water uit de openverdeler(onderste) in de vloerverwarmingsunit komt.
Normaal zou hier een pomp tussen moeten zitten.
Degroepspompen ciculeren alleen over de groepen en pakken een beetje warmte uit de openverdeler. Misschien een beetje thermosifon werking.
Het plaatje van de verdeler/verzamelaar is niet goed zichtbaar of hier een tussenschot in zit. Het lijkt erop dat dit niet het geval is. :?:
 

Transeurope

  • #17
Staat geen plaatje tussen op tekening, kreeg geen scherpe foto met flash (in kelder) mijn excuses...

Waarom heeft de ketelpomp in deze gevallen geen lager beschikbaar vermogen? Of is dit gedrag niet te vermijden?


wat is aan te raden als nalooptijd van de ketelpomp?

Iets anders wat betreft de mengkranen, op hoeveel zetten jullie de omlooptijd, deze staat bij mij op 180sec.?
 

Chathanky

  • #18
De ketelpomp hoeft maar door enkele meters leiding zijn water te verpompen, dus weinig leidingverliezen en een open verdeler heeft net zoveel weerstand als een radiator. (bijna 0)
De pomp levert al gauw veel debiet, ook op minimaal pompvermogen.

De installatieweerstand is voor rekening van de verdelerpompen.

Het enige wat helpt is een inregelventiel om het te veel aan water te smoren. Maar dat moet wel goed gebeuren, de pomp moet wel zijn maximale debiet "kunnen" leveren als de installatie daarom vraagt.
 

Chathanky

  • #19
wat is aan te raden als nalooptijd van de ketelpomp?
In de meeste gevallen constant, dit hangt van de regeling af.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #20
Wat betreft ombouwen van de ketel naar 15kw. Dat is onmogelijk. Dan moet er zoveel worden vervangen dat je beter gelijk een nieuwe kunt kopen.

Op het moment van aanschaf was 24 kw de kleinste die leverbaar was. Het duitse toestel had u waarschijnlijk niet zonder meer in belgie mogen plaatsen. Wat dat betreft was de keuze voor de 24 kw ketel dus de juiste. Kleiner was op dat moment niet leverbaar in belgie

Trouwens, blijft de vraag wat u wilt bereiken met een kleinere ketel. De besparing die u zou kunnen behalen is echt minimaal. U heeft een weersafhankelijke regeling, die ook het systeem warmhoud wanneer er geen warmtevraag meer is in de woning. Hierdoor krijgt u vanzelf meer starts en stops. Al met al niet schrikbarend dus.

U moet er ook rekening mee houden dat u voor tapwaterbereiding het vermogen wellicht wel nodig heeft. Evenals bij het opstoken van de woning vanuit koude toestand bij een lage buitentemperatuur.

Ook uw gasverbruik met 1500 m³ is gewoon goed te noemen.

Het lijkt er dus op dat u een goed werkende installatie heeft. U moet zich niet blindstaren op het aantal start en stops van de ketel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
Gerelateerde onderwerpen
Advies voor cv ketel op woonschip

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu