Keuze kanteldakraam

Tomleeuw

  • #1
Binnenkort gaan we 1 dakraam vervangen en 1 raam bijplaatsen. Nu zit ik een beetje rond te kijken en ik heb 2 vragen.

1. Hout of kunststof: kunsstof heeft onze voorkeur heeft iemand een goed tegenargument om deze niet te nemen?

2. We twijfelen tussen twee merken, tussen hét merk en een raam geproduceerd door het zusterbedrijf van hét merk, met dezelfde afmetingen en bepaalde onderdelen zijn 100% gelijk. Hoe komen we erachter waar het verschil in zit want er is een interessant prijsverschil.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
De kunststof variant van het bekende merk is niet vol kunststof en deze is zeer geschikt voor natte ruimte's.
Er is ook een paint versie van het bekende merk deze is ook prima

En wat betrefd de dochter van de bekende is vergelijkbaar met een Opel vectra 1,6 en een Opel vectra 2,0.
De duurdere is op vele punten beter dan de goedkope terwijl ze bijna gelijk lijken.
 

Tomleeuw

  • #3
Het komt in een droge ruimte, waar maar heel af en toe een keer aan het raam gezeten wordt (max 1x per week)
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #4
Als je hem zo weinig gebruikt lekker de goedkoopste van de twee nemen.
Wel is belangrijk om goed na de aftimmering van het raam te zien.
Het is van belang dat er een warmte stroom voor het raam langs gaat.
Vooral als hij geplaatst word in een goed geïsoleerde ruimte.
De ramen geven dan nog al wat kans op condens.
 

Tomleeuw

  • #5
Ik begrijp je niet helemaal (denk ik) Bedoel je dat hij niet mag uitsteken met de afwerking?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #6
Ik zal even een afbeelding plaatsen hoe het raam afgewerkt moet worden om minder kans op condens te krijgen.
Dit zijn verwerkings voorschriften van de bekenste leverancier van dakramen.


 

Tomleeuw

  • #7
O.k. duidelijk dan had ik je toch goed begrepen :wink:

Bedankt voor je antwoorden
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je hoeft het dak echt niet op. Als je van binnenuit een (man)gat zaagt en je zorgt dat je de panlatten niet direct doorzaagt hoef je het dak niet op. Je kan dan namelijk daarna rustig vanuit binnen de pannen stuk voor stuk oppakken en naar binnen transporteren.

Dat is het verschil met de 2 methodes. 1ste methode: eerst dakpannen verwijderen (van buitenaf) en dan gelijk het hele gat zagen. 2e methode: eerst mangat zagen, panlatten niet doorzagen en dan van binnenuit de dakpannen van het dak halen. Daarna hele gat uitzagen.

Ik heb er laatst eentje geinstalleerd en de belangrijkste tip die ik je kan geven is: hou er met de plaatsing rekening mee dat het raam een beetje voordelig t.o.v. de dakpannen uitkomt zodat je niet alle dakpannen op maat moet zagen.
 

Tomleeuw

  • #10
Dank,

wat mij verbaast is dat op deze handige DHZ site een minder makkelijke maar vooral gevaarlijke (voor dhz-er) oplossing staat.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Welke bedoel je?
 

Tiho

  • #12
Voor dat u begint moet u eerst zorgen dat u de dakpannen weghaald. Dit doet u door een spijker van binnen uit door het dak te slaan als u dan buiten op het dak staat ziet u een pan omhaag staan deze haalt u weg samen met de pannen die er om heen zitten. Dit natuurlijk allemaal ter grote van het werkgat dat u nodig heeft.



Als u de plaats van het raam grofweg heeft bepaalt maakt u daar in het midden een gat van ongeveer 50x50 cm. U boort hiervoor een gat door het dakbeschot heen als startpunt voor uw zaag. U gebruikt hier de decoupeerzaag voor. Via het werkgat kunt u alle dakpannen van het dak halen en precies de opening voor het dakraam afteken.
Beide oplossingen staan hier beschreven. En daar bedoel ik klusidee mee.

Misschien zou het idd wel handig zijn om bij de eerste iets als pas op en loop niet zo over de dakpannen maar haal ze uit waar je er langs moet te zetten.
 

Sjaak123

  • #13
Het enige tegenargument van kunststof die ik kan bedenken is het uiterlijk, ik blijf kunststof gevoelsmatig wat minder vinden dan hout ookal is het verschil bijna niet meer te zien. Voor de rest dus alleen voordelen. Let wel goed op, je schrijft dat bepaalde onderdelen gelijk zijn. Een kozijn bestaat uit veel onderdelen, en de zwakste schakel bepaald vaak of het kozijn kwalitatief is. Denk aan hang en sluitwerk, keurmerken (SKG? = inbraakwerendheid ) U waarde van profiel (= mate van isolatie) en geluidsklasse van de profielen. Ik kan me zo voorstellen dat hier toch wel wat verschil in zit tussen de twee. Kijk ook eens naar het aantal kamers in het kunststof profiel, over het algemeen kan je zeggen, hoe meer kamers, des te beter de warmte-isolatie. Op dot moment zijn 4 en 5 kamerprofielen de standaard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu