Ketel vervangen (Remeha Quinta 28c)

Leandres

  • #1
Heb van mijn vader een Remeha Quinta 28c combi ketel gekregen. De ketel is van mei 2007.

Ik wil mijn huidige Nefit Ecomline HRC 23V Economy (1998) vervangen voor deze veel jongere Remeha ketel.

Heb in de diverse handleidingen gelezen dat je bijzonder veel instellen kunt aan deze ketel. De bedoeling is om zo zuinig mogelijk te stoken (ja dat willen we natuurlijk allemaal).

Zijn er zaken waar ik op moet letten wanneer ik deze ketels ga verwisselen?
Wanneer ik de maximale stook temperatuur verlaag zodat de aanvoer temp bijvoorbeeld 60 graden is ipv 90, zou de ketel ook zuiniger moeten stoken neem ik aan?

Ben nieuwsgierig nar jullie tips and tricks.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
De maximale aanvoer temperatuur verlagen kan zuiniger zijn, ligt wel een beetje aan de installatie.

heb je bijvoorbeeld vloerverwarming of alleen radiatoren?
Hoe oud is de woning (dit in verband met het ontwerp van de cv 90-70)

vroeger werden de meeste verwarmingsinstallaties uitgelegt op 90-70 dit wil zegen 90 graden aanvoer 70 graden retour.

als je de maximaaltemperatuur verlaagt kan het langer duren voor de woning op temperatuur is. Als je op lagere temperatuur stookt dienen conventionele radiatoren groter te zijn. daartegen over staat dat vroeger de meeste cv installaties overgedemensioneerd waren dus de radiatoren zijn vaak al groter als benodigd. Dus ik zou zeggen als je de ketel hebt gehangen ga dan eens proberen door eerst de temperatuur van 90 naar 80 graden te zetten en zo steeds lager. je merkt dan zelf el of het in jou cituatie werkt.

heb je overal vloerverwarming dan maakt het niet uit, vloerverwarming draait toch op maximaal 50 graden en dus kun je dan de aanvoertemp gerust naar 55 graden zetten.
 

Leandres

  • #3
Mijn woning is van 1954. Ik heb de afgelopen jaren wat energie besparende middelen door gevoerd.

De hele woning is voorzien van dubbelglas. De zolder vloeren zijn volledig geïsoleerd. Dit heeft al geresulteerd in een relatief lage aanwarmingstijd.
Heb destijds ooit een berekening gedaan van de capaciteit van de radiatoren, deze zijn inderdaad 'overkill'.

Het is goed mogelijk dat de aanvoer temperatuur nu vrij hoog is, als het goed koud is buiten en de CV installatie net aanstaat kan je de radiatoren niet met de hand aanraken; zo heet.

Ik werk met een klokthermostaat, wanneer het met een lagere aanvoer temperatuur langer duurt voor de woning op temperatuur is, zou het klokprogramma iets naar voren bijgesteld moeten worden; de vraag is dan: is langer branden op lagere last voordeliger dan korter branden op vollast?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Ik denk dat je aan het eind van de rit niet zuiniger zal stoken, je gaat
van 23 KW naar 28KW, en van een CW3 toestel naar een CW4 toestel,
beide toestellen zijn volledig modulerend en zullen zo goed als dezelfde
rendementscijfers behalen.
Max. cv watertemp. verlagen naar 60 graden is niet verstandig, je
radiatoren zullen bij 60 graden niet hun volledige capaciteit geven, dus
heb je vermogensverlies waardoor het huis veel trager warm word, waardoor
de cv-ketel veel langer moet branden om aan de warmtevraag te voldoen.
Begin eerst maar eens op 75 graden, ga dan kijken of in de winter het snel
genoeg warm word, normaal duurt het zo'n 90 tot 120 minuten om van de
15 graden naar de 20 graden te gaan.

En bij het vervangen van de cv altijd even een nieuwe expansievat erop,
je hebt bhem dan toch leeg :wink:
 

Leandres

  • #5
Het overstappen van CW3 naar CW4 was voor mij een van de belangrijkste redenen tot het vervangen van de ketel.

Heb zojuist even in het klokprogramma gekeken; om 17.30 is er een schakelpunt naar 19 graden. Om 18uur komen mijn partner en ik van het werk thuis en is de 19 graden al bereikt (nacht temperatuur is 16 graden). Hij verwarmt dus 3 graden in 30 minuten.
Wij hebben maar een kleine tussenwoning dat kan meespelen in de relatief korte aanwarmingstijd.

Mede door dit gegeven hoopte ik wat zuiniger met deze 'nieuwe' ketel te kunnen stoken door de max. aanvoer temperatuur te verlagen.

De tip van het expansievat is een hele goede, die ga ik zeker vervangen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
De maximale aanvoer temperatuur kun je op die nefit ook verlagen.
Dat mag de reden niet zijn
en 2 liter warm water van 60 graden per minuut meer, zul je waarschijnlijk ook niet gaan merken gezien het feit dat je niet onder die 3 liter a 60 graden gaat staan, maar een af gemengde temperatuur van 10 liter a 35 graden.

Ik zou het me nog eens goed overleggen, kost toch altijd geld en tijd om het om te bouwen.,
Bedenk daarbij: als je een Nefit thermostaat hebt dat je ook nog een nieuwe thermostaat nodig zult hebben.
Al met al ben je dan al snel 200 eurie verder en die moet je alweer eens eerst terug gaan verdienen.
 

Leandres

  • #7
Het gaat mij vooral om MEER warm water per minuut, ik vind dat we nu maar een 'pis' straal onder de douche hebben. Met CW4 lijkt mij dat ik gewoon onder een forsere straal kan staan.

Overigens is mijn Nefit ketel nu 12 jaar oud, deze heeft niet het eeuwige leven, deze ketel van 3 jaar oud is een betere/nieuwere ketel die mijn inziens meer warmwater comfort geeft. Misschien is die niet veel zuiniger. Denk dat ik beter nu die paar 100 euro kan inversteren dan over een paar jaar een helemaal nieuwe ketel kopen à 1500 euro.

Ik ga ervan uit dat met CW4 ik meer warm water heb, of heb ik het mis?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
OK, zo gezien heb je gelijk.
Da is het de investering wel waard.
 

Leandres

  • #9
Wat is nu wijsheid?

Aanvoer temperatuur naar beneden bijstellen?

Mijn Nefit ketel heeft nu een boiler temperatuur van 70 graden. Ik lees veel over standaard 60 graden, wat betekend dat er ook een hogere doorvoer (liters/minuut) is dan wanneer de ketel het water eerst tot 70 graden verwarmd?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #10
Nee.
Als je de boiler temp op 70 graden zet kan dat 2 dingen betekenen.
1- hij houdt de boiler op 70 graden in rust stand.
(is niet energie zuinig en nergens voor nodig)
2- hij warmt het water op tot 70 graden uitstoom.
(dan zou je eventueel meer liters er door heen kunnen jagen.)

Dat doet het toestel niet automatisch.
Kijk als ik 6 liter warm kan maken naar 60 graden en ik jaag er 8 liter per minuut door heen zul je begrijpen dat ik die 60 graden niet meer kan halen omdat er meer door heen gaat dan waar het toestel voor berekend is.

Als ik 6 liter naar 70 graden breng wordt de temp dus hoger, om dat te compenseren zou ik eventueel 8 liter er door heen kunnen jagen dan wordt het weer 60 graden uitstroom, het toestel zal dan altijd proberen naar de 70 graden toe te werken (maar dat lukt niet door een grotere volume stroom)

Volgens mij zit rechts achter (aan de onderzijde ) van het toestel een blauwe knop.
Daarmee stel je de hoeveelheid water in (warm water)
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als je toch aan een nieuwe kamerthermostaat moet, neem dan een modulerende thermostaat. Het is dan niet meer nodig of wenselijk de maximale CV temperatuur in te stellen op de ketel. Dit moet alleen als je een aan/uit thermostaat gebruikt.
Met een modulerende klokthermostaat zul je merken dat er vroeg wordt begonnen met stoken, met kleine vlammen. Dit is blijkbaar zuiniger. Zet je zelf (b.v. als je thuiskomt) de temeratuur flink hoger, dan gaat na een paar minuten de ketel wel hard branden en worden de radiatoren goed heet, en de schoorsteen ook. Dan dus iets minder zuinig stoken maar wel vlot het huis warmer.
Iets anders:
Als de vorige ketel een warmwaterboiler heeft zal het even wennen zijn: als de ketel op lage temperatuur voor CV aan het branden is heb je niet meteen vlot heet water. Oplossing hiervoor: warmwaterkraan een secode of 2 open, dan dicht, minstens 10 seconden wachten. In die tijd loopt de driewegklep om en warmt de warmtewisselaar op uit het buffervat. Doe je dan de warmwaterkraan open dan heb je vlot warmwater.
 

Leandres

  • #12
Heb momenteel ook een modulerende ketel, althans dat is mij verteld.
Heb hier een Nefit Moduline IV thermostaat.

Toch worden de radiatoren erg heet. De ketel moduleert zeker weten, hij kan ik 5 trappen branden, dit geeft de thermostaat ook aan.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #13
Hoeveel vermogen hebt u nodig (wat staat er open aan radiatoren) en wat leverd de ketel als minimun vermogen (dus op de laagste stand)

Als dat laagste vermogen al redelijk groot is ten opzichte van de benodigde hoeveelheid dan zal de temperatuur nog steeds snel stijgen.
 

Leandres

  • #14
Hier even een quote van mijzelf uit een leuk topic welke ik tijden geleden hier geopend heb:

Uit: Discussie: CV Tuning

"Ik heb alle radiatoren gemeten, en met een tabel uitgerekend wat de warmte afgifte in WATT bij een aanvoer temp van 75 C en retour van 65 C. Ik kom uit op 15458 WATT.

Mijn ketel is 23KW, capaciteit genoeg. Volgens de ruimte berekening voor de gewenste temperaturen heb ik ongeveer 12500 WATT nodig.

Is het nu zo, dat de aanvoer temperatuur verlaagd kan worden om zuiniger te stoken?"
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #15
Vermogen van de ketel aanpassen aan de berekening van de installatie.

De CVwatertemperatuur aanpassen aan de berekende en geinstalleerde radiatoren voor zover u schrijft is dat dan 65 graden.

Dan is alles op elkaar afgestemd zoals het berekend is.

Vr Gr en succes ermee
 

Leandres

  • #16
Ik heb de berekening gedaan hoeveel vermogen mijn radiatoren zouden afgeven wanneer de aanvoer temperatuur 65 graden is. Dan is het vermogen nog ruim meer dan mijn woning zou behoeven.

Echter heb ik het idee dat de aanvoer temperatuur bij mijn huidige Nefit ketel rond de 90 graden is, daar de radiatoren niet aan te raken zijn wanneer de ketel brandt.

De cruciale vraag is; wanneer ik de Remeha ketel ga plaatsen en de aanvoer temperatuur verlaag van 90 graden naar 65 graden of ik kosten ga besparen. Gezien het afgegeven vermogen hoger is dan benodigd vermogen. Of zit ik er compleet naast?

Ik overweeg de Rehema iSense thermostaat aan te schaffen. Goede keus?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #17
Je kunt je temperatuur zelfs nog verder verlagen.
Ik stook op maximaal 50-55 graden waardoor ik constant in mijn HR bereik blijf.
Dus constant condenseren van de ketel en terug winning van warmte
Ik woon in een hoekhuis en verbruik 1200m3 gas per jaar al 5 jaar achter elkaar.
(en ik zit echt niet met een extra trui aan in de winter) 22-23 kamer temperatuur.

Het is gewoon een kwestie van goed inregelen van je radiatoren

vragen:
ja: hierdoor zul je inderdaad geld besparen.
Nee, volgens mij werkt de isence niet op de quinta
 

Leandres

  • #18
Mijn radiatoren beschikken niet over voet ventielen, denk niet dat deze optimaal in te regelen zijn zoals de huidige moderne radiatoren.

Ik kan best proberen op maximaal 55 graden aanvoer te gaan stoken, het is een kwestie van experimenteren hoelang de woning op de gewenste temperatuur van 19/20 graden is. Hij doet daar dus nu 30 minuten over. Op zich niet erg wanneer hij daar nu 45 of 60 minuten op doet. Het gasverbruik voor 55 graden lijkt me stukken lager dan voor 90 graden.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #19
Echter heb ik het idee dat de aanvoer temperatuur bij mijn huidige Nefit ketel rond de 90 graden is
U heeft een Nefit Ecomline HRC 23V, Op de UBA (automaat) zit een klepje, vlak naast de reset en mode knop, dit klepje kan u verwijderen.
Achter dit klepje zitten 2 potmetertjes, 1 voor cv temperatuur en 1 voor ww temperatuur. Draai het CV potmetertje naar een lagere temperatuur en voila u heeft uw zin.

Dit neemt niets weg van uw warmwater hoeveelheid, en ik geef u groot gelijk om die Neusfit ketel te vervangen voor de Quinta.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #20
De aanname dat de Nefit een boilertemp. van 70 graden heeft is niet
correct, deze kan 2 dingen appart regelen, je kunt met de potmeter
of draaiknop (ligt aan de type UBA) alleen de warmhoudfunctie
instellen tot max. 60 graden, de uitstroomtemp. is een vaste instelling
in de UBA (alleen via een pc/pda bij te stellen)

De Quinta verlagen naar 55 graden cv-temp. zou ik absoluut niet doen,
als je een boekje bij die ketel hebt, zou ik die eerst maar eens doorlezen,
je kan namenlijk ook het cv-vermogen terugstellen, en dat is beter als
de temp. te verlagen.
Zoals ik al eerder aangaf krijg je met de temp. naar beneden halen niet
het vermogen uit je radiatoren die je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen
stoken, verlaag je je vermogen wat de cv-ketel kan leveren, dan gaat
hij moduleren tussen het minimale vermogen en je ingestelde vermogen.

Zie het maar net als een auto, als je 120km/h rijd met een 3.0i V6 of met
1.4i, beide rijden ze 120km/h, maar de 1.4i is veel zuiniger.......
Het is maar net van welke kant je de situatie benaderd :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu