Jaren ‘30 raam - vocht doorslag na dubbelglas - oorzaak: geen ventilatiegaten?

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #21
Een grote deel kops hout maakt niet het verschil. Voldoende verfdekking is de uitdaging op een 45 graden hoek.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #22
Walker schreef:
Waarschijnlijk zat hier vroeger stopverf tegen het glas.
Dat klopt bij mij dezelfde situatie ramen met stopverf geplaatst maar sinds 1983 zit er dubbelglas in.
Ik zie geen, nok nok, geen afwijkende dingen gebeuren.
Rooster schreef:
Wanneer de glaslatten aan de binnenzijde zijn gesitueerd zal dit geen problemen opleveren maar bij glaslatten aan de buitenzijde kan dit wel een probleem worden. Vandaar dat de glaslatten aan de buitenzijde dienen te worden gecontramald
Vandaar altijd mijn opmerking glaslatten zet je twee of driemaal rond om in de lak.
Ik maak ze eerst of later pas om het zaagwerk als nog goed in de lak te kunnen zetten. Zelf gebruik ik geen grondverf.
In de verstek naad van de foto daar sop ik zoveel verf in en hoop zo dat het kopse hout geen water opneemt.
Siliconenrubber was van 1983 tot 2019 nog best sterk en elastisch.

2019-08-22 Schilderwerk huis (6).JPG
 

Marc-S

  • #23
Mensen, veel dank voor de aanvullingen!

Op mijn eerste foto is 1 raam te zien (wat nog open kan), maar er zijn er 2 die beide oorspronkelijk open konden (2 keukenramen naast elkaar).

Beide ramen hadden (van de bouw in ‘35) enkelglas in stopverf aan de buitenkant.

Het raam nu met de meeste vochtproblemen binnen, is het (vroeger ook opengaande) raam wat helemaal is dichtgekit zowel aan de binnen- en buitenkant. Dat raam heeft bij de HR++ plaatsing ook geen ventilerende glaslat gekregen aan de onderzijde:

9DE76D6C-C900-4CA8-ADA4-CB35B2D9480A.jpeg


Dit was dus vroeger ook een opengaand raam (helemaal aan onderkant foto zie je dat het is dichtgekit).

1) Moet ik sowieso maar de afkitting aan de onderkant van dit raam (naar de dorpel van het raam) verwijderen voor betere ventillatie?

2) Ook de onderste glaslat er afhalen, alles goed schoonmaken, goed laten drogen, 2x lakken en dan een ventilerende glaslat daar plaatsen?
 
Laatst bewerkt:

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #24
Dit wordt nooit optimaal. Het HR++ glas past niet in de sponning van het oorspronkelijke raam. Ook is het glas te zwaar voor het raam en zijn opdekglaslatten ook verre van ideaal.

In dit soort situaties is het beter om een nieuw raam te maken met een voldoende diepe sponning. Als je een roedeverdeling wilt, dan is wiener sprossen een mooie oplossing. De glasplaat draagt dan optimaal bij aan de stabiliteit van het raam.
 

Marc-S

  • #25
Dank voor de interessante suggestie. Maar een nieuw raam met diepere sponning, gaat dat hier wel werken? Het raamkozijn heeft ook maar de standaard diepte van de jaren ‘30. Ik meen iets van 7 cm, waar dan een raam in zit van ca 4 cm dik.

Het HR++ wat er nu in zit is 1 plaat per raam (met de vakverdeling dus in het glas = de aluminum omrande vakken).

684AF2AB-BBD4-4D81-B532-A6AC3975AEE8.jpeg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #26
Als het oorspronkelijke hout nog goed is: Laten zitten. Beter kun je tegenwoordig nergens krijgen.

Wel moet de kitnaad aan de buitenzijde weg.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #27
je kunt ook kiezen een ander soort HR glas.
Er is isolatieglas wat wel gewoon in deze sponningen past en wat vaak dan ook nog beter isoleert.
Nadeel is wel dat er slechts een beperkt aantal glaszetters zijn die dit glas verkopen en dat het een stuk duurder is.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #28
Maken we het niet veel te ingewikkeld?
Het heeft 8 jaar goed gefunctioneerd.
Wat kan er in die tijd verslechterd zijn dat er nu water doorheen komt?

Kijk eens naar de kit tussen glas en verticale lat net onder de blauwe cirkel op de laatste foto:
Ik zie een zwarte streep. Kit sluit daar niet meer aan.
Zet daar maar eens een tijdje de tuinslang op.
 

Marc-S

  • #29
Walker schreef:
Als het oorspronkelijke hout nog goed is: Laten zitten. Beter kun je tegenwoordig nergens krijgen.

Wel moet de kitnaad aan de buitenzijde weg
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat je het hebt over het hout waar het raam en het kozijn van is gemaakt (van 1935). Het raam zelf is van Canadees grenen voor zover ik weet, het kozijn is van hardhout (in ‘35 rood ‘gemeniend‘) en de glaslatten die er op zijn gegaan met het H++ zijn hardhout).
 

Marc-S

  • #30
Gerrit B schreef:
Nadeel is wel dat er slechts een beperkt aantal glaszetters zijn die dit glas verkopen en dat het een stuk duurder is.
Je bedoelt denk ik ‘vacuumglas’? Is dat niet nu nog waanzinnig duur vergeleken met HR++?
En is het met vacuumglas al mogelijk om een ruit te krijgen met vakverdeling ‘er in gebouwd’?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #31
Hangt er vanaf wat je duur noemt.
Inderdaad is dat glas met zo'n 400 euro per m2 een stuk duurder dan HR++ wat meestal zo rond de 140 euro per m2 kost.
Maar is je kozijn niet geschikt voor dit relatief dikke glas en ook zware glas dan zal je ook de nodige kosten moeten maken om kozijnen ed. aan te passen terwijl vacuümglas er zo ingezet kan worden met ook nog een betere isolatiewaarde wat ook elk jaar weer geld bespaard.

of er vakverdeling toegepast kan worden zie ik niet, maar op een site van een vacuümglas verkoper zie ik onderstaande foto
vacuumglas.jpg


en hier zijn wel vakken aanwezig, dus het lijkt wel mogelijk te zijn.

Het zou me ook verbazen dat het niet mogelijk is immers bij vacuümglas worden afstandskegeltjes gebruikt om de glasplaten op afstand van elkaar te houden. Het lijkt me dat die kegeltjes ook prima te vervangen zijn door vakverdelingen.
Maar op dit gebied ben ik ook een leek dus er kunnen best redenen zijn waarom het niet toegepast wordt.
 

Marc-S

  • #32
Veel dank voor de verschillende tips, ik ga er verder naar kijken!

Waar ik ook aan zat te denken is, hoe hadden die 2 standaard jaren ‘30 ramen (ca 4 cm dik, met roedeverdeling er in vanaf de bouw, enkelglas vanaf buiten vastgezet met stopverf), het beste kunnen worden uitgevoerd in 2015 met het HR++ glas wat ik nu heb (4-13-4 = 21 mm dik), met glaslatten aan de buitenkant?

Het waren voorspronkelijk 2 opengaande ramen (met enkelglas dus).

Het glaszettersbedrijf heeft toen in 2015 dat glas er uitgehaald, al het stopverf verwijderd en volgens mij de sponningen daarna nog even bewerkt met een freesmachine. Per raam is er toen 1 HR++ plaat (met binnen het glas de Alu roedeverdeling) ingezet, op plastic stelplaatjes. Volgens mij is er toen niet gegrond en ook geen PE band in de sponning gezet.
Nadat de HR++ plaat stond, zijn de glaslatten (hardhout) er tegenaan geniet. Vervolgens is zowel aan de buiten- als de binnenzijde alles afgekit met beglazingskit.
De glaslatten zijn niet-ventilerend.

De roedeverdeling aan de buitenzijde zijn er op gelijmd.

Een van de 2 ramen kan nu nog open, het andere raam wilde wij dicht hebben en daar is de boel met een paar schroeven vastgezet en is die sponning helemaal dicht gekit tussen sponning en kozijn.

Meer dan dit heeft de glaszetter toen niet gedaan.

De schilder heeft toen alles (incl de voorgegronde glaslatten) 6 weken daarna netjes alles afgeschilderd.

Was dit wel een goede aanpak van de glaszetter of had het veel beter gekund met de HR++ ruiten en de opdekglaslatten aan de buitenkant (om vochtissues zoveel mogelijk te voorkomen)?

Indien het beter kan (met opdekglaslatten aan de buitenkant), heeft iemand dan ook een goede detailtekening?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #33
Dit had veel beter gekund. Maar dat weet je zelf ook.

Ontwatering / beluchting van de sponning maak je door er sleuven in te maken ( in dit geval in de glaslat),
 

Marc-S

  • #34
OK, maar had er bijvoorbeeld ook nog PE band rondom in de sponning moeten worden gezet voordat de HR++ plaat er in ging en de boel daarna is afgekit?


En aangezien het 2 opengaande ramen voorheen waren, had er voor ventilatie/vochtafvoer onder de glasplaat ook enkele kanalen geboord kunnen worden, vertikaal naar beneden door het onderste raamhout van de sponning (zie foto):

94907DDF-0065-4648-BC21-06592F6B8A63.jpeg
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #35
Risico dat je net iets te ver boort en de ruit beschadigd is veel te groot.
Zou ik dus niet aan beginnen.
Beter zou zijn om er voor te zorgen dat alles goed in de verf zit, met ook net een klein randje verf tegen het glas aan zodat er geen water tussen de kit en het glas kan komen.
 

Marc-S

  • #36
Helemaal mee eens dat nu nog gaten boren van onderaf door het raamhout geen goed idee is.

De vraag was meer of het een goed idee was geweest als die gaten waren geboord vlak voor de glaszetter de H++ in het raamframe heeft gezet.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #37
Het heeft geen nut om nog meer vragen te stellen wat de glaszetter wel of niet had moeten doen. Dat is een gepasseerd station. Dit zijn geen klusvragen meer en deze vallen buiten het doel van het forum. Als je hierop doorgaat zal het topic gesloten worden.
 

Marc-S

  • #38
OK, dat begrijp ik. Het waren meer vragen gerelateerd aan de gedachte om de HR++ platen bij die 2 ramen bij mij thuis er zelf uit te halen, en de hele boel zelf grondig over te doen om de vochtdoorslag goed op te lossen en het gevaar (op wat langere termijn) voor houtrot aan de kozijnen/ramen te voorkomen.
Deze kozijnen en ramen van mijn ‘35 huis waren nog in perfecte conditie toen ik dit huis kocht in 2014 (er zat toen het originele enkelglas in).

Momenteel ben ik behoorlijk bezorgd dat door de plaatsing van het HR++ glas in 2015, de situatie zodanig is veranderd (door hoe het destijds gedaan is door dat glasbedrijf), dat deze ramen/kozijnen nu veel meer te lijden hebben van intrekkend vocht en dat die dus over 10 jaar of zo heel erg verrot zullen zijn.

Ik wil dus waarschijnlijk als het weer beter is dit (waarschijnlijk zelf) helemaal over doen. Ik denk er dus aan om die HR++ platen er uit te halen, dan de boel eens goed schoon te maken, dan 2x te gronden, PE band in de hele sponning te leggen en mogelijk zelfs een paar ventilatiegaten te boren vertikaal door het onderste raamhout richting het kozijn daaronder, en ook ventilerende glaslatten aan de onderzijde van die 2 ramen te plaatsen.

Voordat ik dit allemaal ga doen, wilde ik graag weten wat de forumleden vinden van zo’n aanpak, of dat het nog op een betere manier kan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #39
Walker schreef:
Dit zijn geen klusvragen meer en deze vallen buiten het doel van het forum. Als je hierop doorgaat zal het topic gesloten worden.
Is dit niet een beetje erg kort door de bocht. Laat bezoekers, geïnteresseerden hun creativiteit ventileren en mee denken. Wat is daar mis aan.
 

Marc-S

  • #40
Toevallig bij een wandeling door de wijk vandaag kwam ik dit tegen. Het idee van vertikale gaten boren door onderste deel van het raamframe is dus zo gek nog niet. Erg mooi gemaakt nieuw raam in een origineel kozijn van de jaren ‘30 :-)

7C4D4D7E-1B61-41FF-94D7-F5EEAD54D8C6.jpeg


CF73AF34-2F07-462B-AD3B-F4FE75474303.jpeg

Als je goed kijkt, zie je het kanaal zitten!

Vraag is natuurlijk wel waar precies de plastic stel plaatjes zitten en of die het weglopen van potentieel vocht door zo’n kanaal niet belemmeren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu