ISRA wandcontactdoos aansluiten

Qris

  • #1
Hi klussers,

Mijn bouwvakkers hebben het ISRA wandcontactdoos naar beneden verplaatst, maar sindsdien heb ik geen internet meer. Waarschijnlijk hebben ze de kabels niet goed aangesloten. Ik heb 4 kabels: een zwarte en een doorzichtige en een witte en een doorzichtige (zie bijlage). Weet iemand wat waar moet komen? Ergens anders las ik al zwart op 1a bijbehorende doorzichtig op 1b en wit op 2a en bijbehorende doorzichtig op 2b (maar dit werkt dus niet).

Op mijn modem (experia v10) brand het lampje L1, dat zou moeten betekenen dat er een DSL connectie is. Dit is overigens in beide foto's het geval (terwijl de bedrading dus op 2 manieren is aangesloten. Wie kan mij helpen?

IMG_20220427_164944.jpg IMG_20220427_170226.jpg
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Dit lijkt me niet het officiële ISRA punt?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Mij lijkt het wel het officiele ISRA-punt. Zo één:
d91c565c-4a3a-476b-a663-49d61dc93904.jpg


Aangesloten op zo te zien nog een STAP-58 kabel. Dan gebruik je normaliter inderdaad zwart / transparant voor paar 1 en wit / transparant voor paar 2.

Weet je zeker dat de draden goed in de connector zitten? Ik heb zo'n ding nooit aangesloten, zijn het steekcontacten? Of zijn het stiekem snijcontacten en moet het zwarte open om aan te sluiten?

Ik neem aan dat je ook al het kabeltje naar het modem in de andere poort hebt geprobeerd?
 

Qris

  • #4
@XanderH Dit is inderdaad exact het kastje waar het om draait.

Uiteraard heb ik het kabeltje in beide poorten geprobeerd, Het modem heeft dus zon L1 lampje (zie foto) welke alleen aan gaat wanneer ik de blauwe poort gebruik. Er lijkt dus in ieder geval iets goed te gaan.

Zou het kunnen dat het internet niet werkt omdat ik beide kabels (wit/transparant én zwart/transparant) heb aangesloten?

Ik heb de draden opnieuw gestript zonder verschil. Bijgevoegd een foto qua contacten, wellicht doe ik iets fout.

IMG_20220427_213646.jpg IMG_20220427_213705.jpg IMG_20220427_214511.jpg IMG_20220427_214552.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Kun je testen of zwart/transparant niet omgedraaid moeten worden (en idem voor wit/transparant)
 

Robin4

  • #6
ISRA punt mag je volgens mij niet zomaar even verplaatsen.. Technisch is het eigendom van KPN.. Die zijn de enige die eraan mogen sleutelen. Als KPN dit moet gaan oplossen heb je kans voor hoge kosten te moeten staan.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Ah, het zijn een soort snijcontacten dus. Ik kan het nog steeds niet helemaal goed zien maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je de draad aanstript. Gewoon dat zwarte blokje losmaken, de draad daarin leggen (let wel op dat het diep genoeg zit) en dan het spul weer in elkaar knijpen. De mesjes waar je de draad in drukt snijden zich dan door de draadisolatie heen.

Maar ik zou inderdaad denken dat als het lampje brandt, dat er dan inderdaad signaal is. Als je het dan niet werkend krijgt wordt het wellicht toch tijd om je provider of KPN te bellen.

Je gebruikt verder wel allemaal dezelfde materialen neem ik aan? Hetzelfde IS/RA, dezelfde kabel, hefzelfde modem? Of is er stiekem nog meer veranderd?

Je hebt geen pair-bonding waarbij je een Y-kabel nodig hebt?
964f657e-f3b4-4d0b-8e9a-5464093bca10.jpg
 

Fmrama

  • #8
Heb je al gecontroleerd of het in de doos wel goed zit. Het ziet er wat rommelig uit.
A4318015-2027-4C70-845D-E9C261109CB5.jpeg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #9
Geen idee wat daar precies gebeurt, maar dat zijn niet gebruikte aders.

5842ae45-706e-4585-a672-20f062c0934e.jpg
 

Fmrama

  • #10
Klopt! Maar als daar geknipt en aan elkaar gedraaid is, kan natuurlijk ook een van de actieve draden gepruts zijn. De bouwvakkers zeggen altijd alles te kunnen, maar toch….:?
 

Qris

  • #11
Het is me ondertussen gelukt! Het zijn dus inderdaad snijcontacten. Ik heb de draden afgeknipt en dit keer een stuk verder in het zwarte kastje gestopt.

Mocht iemand anders het willen weten: zwart op 1a, bijbehorende doorzichtig op 1b, wit 2a, bijbehorende op 2b. De dsl aansluiting zit in de blauwe poort.

De truc zat hem in een harde reset van het modem. Door de verbouwing had ik het modem al zo'n maand niet gebruikt en ondertussen was er een update uitgekomen. Door de harde reset werkt alles weer. Ik ben blij dat er geen monteur langs hoefde te komen, want @Robin4 had gelijk en je mag hier zelf eigenlijk helemaal niet aankomen (wist ik overigens niet).
 
  • Like
Waarderingen: Fmrama

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu