Isoleren enkelsteens aanbouw met schuin bitumen dak

Bartslot

  • #1
Binnenkort wil ik onze aanbouw laten verbouwen, of althans een deel wil ik eigenlijk zelf doen. Het betreft een enkelsteens aanbouw (zie foto's). De twee buitenste muren grenzen aan de buitenlucht en de binnenmuur grenst aan de woning en aan dezelfde aanbouw van de buren. Het dak bestaat uit bitumen wat schuin afloopt. De muren zijn opgemetseld op een fundering met daaronder een open ruimte (wel vol met water, echter ventileert het wel). Er is een enkele open stootvoeg onder het kleine raam en een ventilatierooster, verder weet ik niet of er een waterkering in de muur is aangebracht, mijn vermoeden is van niet. Ik heb nu geen vochtproblemen en de muren van de aanbouw blijven niet lang nat. Het dak ligt op houten balken die in de muren liggen en doorsteken tot de buitenlucht (beschermd door de witte strook trespa).

De aannemer laat ik de ramen, deur en alle kozijnen vervangen voor kunststof en HR++ glas. Hij wilde de muren gaan isoleren door middel van een voorzetwand van een houtskelet met daar tussen pir platen. Vervolgens aftimmeren met gips. Of hij tussen het wandje en de muur een spouw van +-2cm wil laten kan ik niet opmaken uit de offerte, ook staat er niets over het openen van stootvoegen. Het lijkt mij dat dit noodzakelijk is en dat een houten frame veel koudebruggen met zich mee brengt? Ook krijg je kieren tussen het hout en de pir platen? Het plafond wilde hij isoleren met glaswoldekens van 140mm en gipsplaten.

Eigenlijk wil ik de isolatie en afwerking zelf doen, maar wil ik geen vochtproblemen krijgen. Mijn idee en volgorde is als volgt:

1. Starten met de vloer, op het beton dunne PIR platen verlijmen en afplakken met alu tape, PIR platen stotend tot op de muren.
2. Plafond uitraggelen, opvullen met 140mm glaswoldekens, klimaatfolie en aftimmeren met gipsplaten.
3. Aanbrengen van ventilatielatten op de muren die grenzen aan de buitenlucht, daarop PIR platen 70mm met OSB verlijmen en vast schroeven. Rondom 1cm vrij laten voor krimpen en dit afdichten met flexibele PUR.
4. Underlayment op de vloer plaatsen, rondom 1cm ruimte voor werking van het hout.
5. Muren afwerken met gipsplaten en alles laten stucen.
6. Vloer afwerken.

Dan nog een paar vragen:

1. er zal e.e.a. aan elaectra in de voorzetwanden geplaatst moeten worden. Als je dit achter de PIR platen doet moet je er doorheen en creëer je weer allerlei mogelijkheden voor vocht en koudebruggen. Wat zijn jullie ideeën hierover? Mijn idee is om dit gewoon aan de binnenzijde in de PIR plaat te leggen direct achter de OSB en gipsplaat. Krijg je wel op die plaatsen wat dunnere PIR, maar scheelt een hoop gedoe denk ik.
2. De overgang tussen de muren en het plafond twijfel ik over. De luchtspouw achter de PIR platen komt dan in aanraking met een stukje gipsplaat van het plafond. Geeft dit problemen of moet ik dit op een andere manier aanpakken?
3. Er zullen meerdere stootvoegen opengemaakt moeten worden ten behoeve van ventilatie. Wat is aan te raden?

Zit ik zo in de goede richting of vergeet ik iets/zijn er betere ideeën?

Bedankt!

image1.jpeg image0 (1).jpeg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Vraag de aannemer duidelijk wat hij gaat doen. Wij beoordelen het werk van derden niet.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
We kunnen wel praten over het deel wat je zelf wilt doen.

Voorzetwand van een houtskelet met isolatie ertussen vind ik ook achterhaald. Dat zou ik alleen nog doen als er hele zware dingen aan moeten hangen.
Met inderdaad koudebruggen als belangrijkste reden. Dat kan zo 1/3 van de isolatiewaarde kosten.
Van pir platen met een R waarde van 3 blijf dan iets van 2 over.

Bij muren die vaak nat regenen zou ik voor een spouw gaan, dan drogen de muren sneller. Bij muren waar vol de zon opstaat ook, dan warmt de ruimte in de zomer minder snel op.
Op zich kan pir ook direct tegen de muur. Pir kan tegen vocht.
Als er geen zware dingen aan de muren hoeven te hangen, kan er direct gipsplaat tegen de pir platen. Anders eerst osb.
Schroeven is niet nodig, alles kan met lijmkit.
 

Bartslot

  • #4
Bedankt voor je reactie. Dan zou ik toch kiezen voor een spouw vanwege de mogelijkheid tot ventileren. Zijn hier dan ook open stootvoegen noodzakelijk en waar/hoeveel breng ik er hiervan aan?

Hoe ik de overgang van voorzetwand/spouw naar plafondisolatie maak twijfel ik nog over. Ik wil ook geen ongedierte eventueel vanuit de spouw naar het dak en andersom.

En kunnen er bij het isoleren van het plafond nog problemen optreden met de balken omdat deze op de buitenmuur liggen en doorsteken tot in de buitenlucht?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu