Is de nieuwe aardlekautomaat wel juist

CornoC

  • #1
Goedendag,

Recent heeft een monteur een laadpaal voor mijn auto geinstalleerd en hiervoor een nieuwe aardlekautomaat geplaatst in de groepenkast.

Ik heb een 3x25A aansluiting. Men heeft een 25A 3 fase aardlekautomaat geplaatst (ABB DS302NC B25). Nu vondt ik op internet een schema waarin stond dat je achter een 3x25A aansluiting maximaal een 3x16A zekering mag plaatsen. (Zie bijgevoegde afbeelding).

De vraag is, wie heeft er gelijk? Heeft de monteur van de laadpaal een juiste aardlekautomaat geplaatst, of klopt het statement dat dit max 16A mag zijn?

Voor de zekerheid, het is geen installatie automaat, maar een aardlekautomaat die direct aan de hoofdschakelaar zit. (Onder de aardlekschakelaars van de 'normale' groepen is geplaatst.)

Alvast bedankt!

Screenshot_20220906-180028_Chrome.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Als je hoofdaansluiting 3x 25A is, is deze aardlekautomaat niet selectief tov je hoofdzekeringen.
 

CornoC

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie Walker!

Wat bedoel je met "niet selectief"?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Het lager afzekeren (factor 1,6) van eindgroepen zorgt ervoor dat bij overbelasting de eindgroep (in dit geval de laadpaal) eerder afschakelt dan je hoofdzekering. Als beide gelijk zijn, zal (ivm andere verbruikers) de hoofdzekering als eerste gaan.

Aparte groep in de meterkast
Er dient een aparte groep te worden gerealiseerd in jouw meterkast om de laadpaal te kunnen aansluiten. In verband met de selectiviteit moet de groep lager afgezekerd zijn dan jouw hoofdzekering. Je kunt daardoor niet de maximale capaciteit van jouw hoofdzekering benutten. Voorbeeld: Je hebt een 3x25A aansluiting. Je kunt dan met maximaal 3x16A (met 11 kW vermogen) jouw auto opladen op 3-fase.
 

CornoC

  • #5
ai, dat is dus niet goed gedaan door de installateur. Er zit ook een loadbalancer op, maakt dat het e.a. goed?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Dat maakt zeker verschil. Want overbelasting zou dan niet mogelijk mogen zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Een zekering dient niet om overbelasting te voorkomen maar om schade te voorkomen aan de installatie.
De Loadbalancer zorgt er voor dat de belasting door de laadpaal word afgesteld op het verbruik in huis, maar bij kortsluiting in de paal gaat nog steeds de automaat eruit en daarmee ook de hoofdzekering.

Een loadbalancer is geen methode om aan selectief beveiligen te doen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Lange Herman

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu