Intergas cv ketel verliest steeds druk

Mover

  • #1
Hallo,

Ik heb al tijden ( een paar jaar) dat de CV druk snel lager wordt. Heb al een stuk of wat vakmensen erbij gehad maar die weten het niet. Ook een pear maanden geleden een nieuw expansievat laten plaatsen. Leek even iets beter te gaan maar nu moet ik hem dagelijks bijvullen. In de morgen vul ik hem tot ongeveer 1.8/1.9 en de volgende morgen staat hij op 1.3/1.2. Moet hem regelmatig ontluchten.

Ik heb totaal geen verstand van ketels of zo maar ben weer eens naar de ketel gaan kijken naar aanleiding van een idee op een forum. Ik zag dat toen ik de zwarte slang uit de grijze afvoer druppelde. Had hier nooit eerder naar gekeken. ( zie foto's) Is dat normaal of kan dat de lek zijn? De ketel is nog niet zo oud. 2017. HRE 36/30 We hebben sinds een paar maanden vloerverwarming beneden en boven nog 4 radiatoren.

Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt

20210214_111507.jpg 20210214_111526.jpg
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Ja is normaal dat er water uit de zwarte slang druppelt als de ketel aan het werk is.

Probeer na de vorstperiode eens de ketel op druk te zetten, uit te zetten en een paar uur de slang in een emmer te hangen. Druppelt hij dan nog steeds?
 
  • Like
Waarderingen: Ralfa

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Overstort lekt niet toevallig (zwarte knop op de 2e foto)?
 

Mover

  • #4
De overstort lekt niet zo te zien. Moet daar geen slang aan? Heb er wel aan gedraaid . Is dat erg:)

Hoe kan ik de de ketel op druk zetten? Moet een bedrijf dat doen?

Bedankt voor de tip.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Het zou wel handig zijn als de overstort op een afvoer zit inderdaad.

Ik bedoel bijvullen tot bijv. 1.8 bar. Dan ketel uitzetten voor een paar uur terwijl je de slang in een emmer hangt. Als de ketel uit staat mag er geen water in de emmer druppelen anders is de wisselaar lek.

Ik weet zo niet of deze ketel ook intern nog een overstort heeft maar dat weten anderen hier vast wel.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Als je de ketel ontlucht, dan raak je ook meteen druk kwijt.
Als je bijvult, ontlucht je de vulslang wel? Anders blaas je meer lucht als water in de ketel.
 

Mover

  • #7
Vonken_trekker,

De zwarte slang neem ik aan. Ga ik zeker proberen. Gewoon de stekker er uit van de ketel? Of de thermostaat heel laag zetten?
Even wachten tot de buitentemperatuur iets hoger is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mover

  • #8
Rola,

Hmm nee, dat heb ik nog nooit gedaan? Hoe ontlucht ik de vulslang? Misschien is dat de reden dat we van die vreemde geluiden af en toe in de leidingen horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Onderhoudtje

  • #9
Doe het volgende om de ketel te testen

Haal de stekker uit het stopcontact, vul de installatie bij tot 2.0 bar en laat deze minimaal één nachtje uit staan. Zit er dan veel water in de emmer en is de druk naar beneden gegaan dan is de wisselaar lek van de ketel.

Wat nog wel eens gebeurd is dat binnenin de ketel de koppeling van de aanvoerleiding aan het lekken is, maar dit water loopt niet via de condensafvoer weg.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Mover

  • #10
Onderhoudtje schreef:
Doe het volgende om de ketel te testen

Haal de stekker uit het stopcontact, vul de installatie bij tot 2.0 bar en laat deze minimaal één nachtje uit staan. Zit er dan veel water in de emmer en is de druk naar beneden gegaan dan is de wisselaar lek van de ketel.

Wat nog wel eens gebeurd is dat binnenin de ketel de koppeling van de aanvoerleiding aan het lekken is, maar dit water loopt niet via de condensafvoer weg.
Dank je wel. Dat is iets om mee te wachten te het iets warmer wordt. Kan ik dat zelf zien van de koppeling van de aanvoerleiding? Of is dat werk voor een monteur?

Hoe ontlucht ik de vulslang? Bij mij staat hij standard klaar om bij te vullen. Dus aangesloten op de kraan van het water en op de CV leiding. Ik haal hem nooit los zoals ik wel eens lees.
 

Onderhoudtje

  • #11
Om de koppeling te controleren moet je de mantel verwijderen, achter het klepje aan de voorkant zitten twee schroeven. Als je deze verwijdert dan kan je de mantel aan de onderkant naar voren trekken.
Dan aan de linkerkant boven in zit een koppeling, als er op de bodemplaat geen water ligt dan is deze wel goed.

Om de vulslang te ontluchten, kan je deze laten vol lopen met water en dan pas aansluiten op de vulkaan. Het gaat erom dat je niet teveel lucht de installatie in pomp. Bovenop de ketel zit ook een ontluchting punt.

E91E1626-1EE7-49A8-B9D8-145D2378DFA9.jpeg
 

Mover

  • #12
Onderhoudtje schreef:
Om de koppeling te controleren moet je de mantel verwijderen, achter het klepje aan de voorkant zitten twee schroeven. Als je deze verwijdert dan kan je de mantel aan de onderkant naar voren trekken.
Dan aan de linkerkant boven in zit een koppeling, als er op de bodemplaat geen water ligt dan is deze wel goed.

Om de vulslang te ontluchten, kan je deze laten vol lopen met water en dan pas aansluiten op de vulkaan. Het gaat erom dat je niet teveel lucht de installatie in pomp. Bovenop de ketel zit ook een ontluchting punt.

Bekijk bijlage 15154
Dank je wel. Dat van die slang zal ik doen. Maar ben bang dat ik dat loshalen van de mantel maar aan een installateur overlaat. Maar zal wel eerst even kijken. Wil niet in de kou zitten met dit weer. Bedankt voor de tips!
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Als je de slang er altijd aan laat zitten, dan zit geen lucht meer in, mja het hoort niet.
Zet je wel altijd beide kranen dicht?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #14
De wisselaar van deze ketels kan cv zeidig bijna niet lek zijn door de constructie van de koperen 'harp' die in het aluminium is gegoten, het is heel eenvoudig om te achterhalen of de lekkage in de ketel of in de installatie zit dmv afpersen
 

Mover

  • #15
Rola schreef:
Als je de slang er altijd aan laat zitten, dan zit geen lucht meer in, mja het hoort niet.
Zet je wel altijd beide kranen dicht?
Ja die zet ik allebei altijd dicht.
 

Mover

  • #16
Marcn.88 schreef:
De wisselaar van deze ketels kan cv zeidig bijna niet lek zijn door de constructie van de koperen 'harp' die in het aluminium is gegoten, het is heel eenvoudig om te achterhalen of de lekkage in de ketel of in de installatie zit dmv afpersen
doe je de afpersen met een mano meter of zoiets?
 

Service Monteur Jurgen

  • #17
Ee
Marcn.88 schreef:
De wisselaar van deze ketels kan cv zeidig bijna niet lek zijn door de constructie van de koperen 'harp' die in het aluminium is gegoten, het is heel eenvoudig om te achterhalen of de lekkage in de ketel of in de installatie zit dmv afpersen
Klopt inderdaad, deze toestellen zijn zodanig ontworpen dat de cv wisselaar onmogelijk kan lekken door de condens afvoer sifon,

mischien dat de 3/4" pakking lek is in de aanvoer leiding links bovenaan in het toestel , meestal staat het toestel op comfort(warmhoud stand) voor tapwater 60 graden, dus bij lekkage zal het verdampen op de aanvoer leiding.

Misschien dat je daar wat sporen kan zien.
 

Mover

  • #18
Dank jullie wel voor alle tips. Ik zal zien wat ik zelf kan doen. Anders maar een monteur en jullie tips.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu