Houtrot onderste glaslat en onderkant verticale glaslat

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #21
Never!
 

DHZ44

  • #22
Als ik de glaslat met de celband tegen de ruit heb gemonteerd, kan ik dan daarna de flexibele kit tussen de glaslat en de ruit spuiten?

Daarna met een vinger of doekje uitstrijken en het verloop van de kitlaag met dezelfde helling laten aflopen als de glaslat, zodat het water als de glaslat nat wordt goed weg kan komen.

Daarna uitharden, schoonmaken en de de glaslat met de schuifpui afschilderen.

Dat is hoe ik me de verdere afwerking voorstel. De temperatuur werkt niet mee, maar misschien wordt het in de loop van de middag wat warmer.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #23
U kunt de kit niet met een doekje bewerken, dat gaat een smeerboel worden.

Afmessen ( de naam zegt het al ) doet u met plamuurmessen, althans de schilder.

Ik denk dat het verstandig is als u de ruit ca 1,5 mm boven de glaslat afplakt met glastape ( geel ). Gebruik geen gewone tape, deze is te dik.

Daarna brengt u de kit aan. Er bestaat speciale vloeistof in een spuitflacon om kit af te messen. Ik denk dat het verstandig is dat u die aanschaft. ( Kijk maar even in uw Pb ).

Sproei net boven de tape de ruit nat, zodat de vloeistof over de kit loopt.

Daarna mest u de kit af in de juiste hoek voor de afwatering. Essentieel: BEWEEG HET PLAMUURMES VAN U AF EN NIET NAAR U TOE. U schept als het ware de overtollige kit weg met het plamuurmes.

U zult merken dat de kit makkelijk op het plamuurmes achterblijft indien u deze vloeistof gebruikt. Droog afmessen vereist veel ervaring, vandaar dit advies.

Ook uw vinger kunt u niet op de onderste glaslat gebruiken omdat u dan de kit weer indrukt. U moet dus direct goed afmessen, want de kit is maar beperkte tijd te bewerken.

Verwijder daarna de tape.
 

DHZ44

  • #24
@ Kees

De glaslat is C1 17x19, schuinaflopend aan de bovenzijde.

De CELBAND
- een plakkende zijde en een gladde zijde (op een rol: maat 9 x 3mm).
- plakkende zijde tegen de glaslat

1/. de gladde zijde van de band: kan dat op de band blijven zitten (ivm lekkage?) of is dit flexibel genoeg om vocht tegen te houden? Als de gladde kant er niet zou zijn, zou de band ook meer kleven op de rol.
De band heeft dus een klevende kant en een gladde kant (er zit een laagje, vlies over de band aan de andere kant).

2/. moet de band vanaf de onderzijde tegen de zijkant van glaslat (aan de kant van de ruit) aangebracht worden. Dus direct aansluitend aan de sponning ?
De glaslat is aan de kant die tegen de ruit aankomt en aansluit tegen de sponning van de schuifpui iets afgeschuind. Het is een haaks profiel,
waarvan de hoek aan de achterkant (zijde ruit) en onderzijde glaslat (aansluiting sponning) voor 3 x 3 mm is afgeschuind.

Bij meerdere buren is het schilderwerk fout gegaan, ook de vervanging van glaslatten. Daarna kwamen grote reparaties en hoge kosten. Ik ben daarom wat voorzichtig en wil problemen en grote reparaties of vervanging van schuifpuien voorkomen. Daarnaast leer ik hier graag van, het is niet mijn vak.
 

DHZ44

  • #25
Moet bij dit soort reparaties nog stopverf gebruikt worden?

De glaslat kan toch direct met de onderkant op de sponning van de schuifpui gelegd worden of moet daar stopverf tussen? Ik ben geen stopverfresten tegengekomen.
 

DHZ44

  • #26
Ik ga ervan uit dat stopverf als een glaslat gebruikt wordt, niet nodig is.

Vroeger heb ik het gebruik ervan vaak gezien, maar daarbij werden geen glaslatten gebruikt.....

Blijf de vraag: of de glasband vanaf de onderkant van de glaslat aan de ruitzijde mag worden geplakt via de plaklaag op de band, of dat dit juist vanaf de afschuiningrand 3x3 mm aan de kant van ruit op de glaslat mag worden geplakt. Dus moet het afgeschuinde gebied vrij blijven, of moet daar juist de glasband ook overheen geplakt worden. Bij aandrukken zie je dat de glasband dan goed aansluit.

De gladde kant van de glasband, moet je die laten zitten of moet die van de glasband verwijderd worden? Het is een zeer dun laagje.

De glasband heeft afm. 9 x 3mm. Een zijde plakkend, andere zijde gladde laag. (Op de rol, kleeft de kleefkant van de glasband op de gladde kant van de glasban).
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #27
Geen stopverf gebruiken, dat doen we al lang niet meer. En gladde kant van het glasband laten zitten. Verder: zie tekening.

Overigens was een dikte van 4mm glasband beter geweest, dat kit ook wat makkelijker.

 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #28
Vandaar 6x4. Stopverf gebruiken we alleen nog om ingedrevelde glasspijkers af te dichten en stof van deuren te verwijderen.

De tekening zoals die van Cyruse geeft exact aan hoe u moet handelen, behalve dan dat men het stelblokje is vergeten. De ruit staat nu OP de sponning en dat mag absoluut niet.

U trekt 1 zijde van het band af, dit is de plakzijde . Deze zijde plakt u tegen de glaslat.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #29
De celband aan de sponningkant ontbrak ook. Dus in de revisie:

 

DHZ44

  • #30
Bedankt voor jullie reactie.

Op de tekening loopt de glasband niet door tot op de sponning, dus gelijk met de onderkant van de glaslat.

Ik heb meerdere tekeningen gezien van "hoe het zou moeten", bij de een loopt de glasband aan de achterkant van de glaslat door tot de onderkant van de glaslat Itot aan de sponning), bij de ander loopt de glasband niet door tot de onderkant van de glaslat (niet tot aan de sponning).

Waarom moet de glasband wel of niet tot aan de onderkant doorlopen?
Dus moet de glasband tot aan de onderkant van de glaslat geplakt worden, of niet ? (de tekening geeft dat niet duidelijk aan, om te zien, loopt de glasband niet door tot aan de onderkant).

Ik weet dat ik misschien zeur (pietje precies), ik zet de boel er zo tegen aan. Ik wil voorkomen dat ik later groter onderhoud moet (laten) plegen.

Bedankt voor jullie inbreng.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #31
Tsja, ik heb dat zo geleerd. Dus niet plakken aan de onderkant van de glaslat en sponning, maar 6mm van de bovenkant af. Als je geventileerde glaslatten gebruikt kan je sowieso niet aan de onderkant plakken want dan plak je de ventilatieopeningen dicht.

Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat als je het glasband aan de onderkant van de lat/sponning plakt, het glasband niet geheel tegen het raam aandrukt maar slechts gedeeltelijk. Het glas is immers kleiner van afmeting dan de sponning. En ook wordt de te kitten ruimte groter dan feitelijk noodzakelijk.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #32
Nogmaals: als uw glaslat 17 mm hoog is en het celband 6 mm hoog en u moet een kitvoeg van 6 mm aanbrengen, hoeveel is dan de speling tussen de onderzijde van de sponning en het glasband?

Zou dat 5mm kunnen zijn?
 

DHZ44

  • #33
Bedankt voor jullie adviezen en commentaar.

De glaslat is gemonteerd, de glaskit is aangebracht. Als tape heb ik waterleiding tape gebruikt, dat plakt nauwelijks en verwijder je gemakkelijk.

De koperen koploze spijkers iets dieper ingeslagen met drevel en dat afgewerkt.

Morgen kan ik het afmaken. Ik weet nu hoe het in de praktijk werkt en waar ik rekening mee moet houden. Daardoor kan ik nu ook sneller werken. Ik denk dat ik nog wat glaslatten voor de zekerheid verwijder en nieuwe aanbreng, anders blijft het aanrommelen en dat is niet de bedoeling.

Nogmaals @ Kees e.a. die gereageerd hebben bedankt.
 

DHZ44

  • #34
Ik heb van de oude glaslat - bij het verwijderen - een monster gemaakt. Daaruit is na 25 jaar te zien, wat er fout gaat als er op een bepaalde manier celband en kit wordt aangebracht. Daarbij is de celband vanaf de onderkant aangebracht, vervolgens een vrije ruimte en dan de flexibele kit. Vervolgens is bij het schilderwerk kennelijk niet gecontroleerd hoe het met de ondergrond gesteld was. Gewoon er overheen.......

Ik schilder de zaak vandaag af, pas ook de binnenkant aan en zorg voor betere ventilatie.

Met de celband van 3mm ging het kitten probleemloos.

Bedankt nogmaals.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #35
Beste DHZ44,

Ik sta er natuurlijk niet met mij neus bovenop, maar wat er fout is gegaan is niet het celband of de ruimte die daar tussen zit, maar wachten met het verwijderen van de totaal uitgeharde en gebrokkelde kit waar het water vrolijk doorheen sijpelde richting verstekken, zich daar op hoopte en niet weg kon, waardoor de houtrot is ontstaan.

Het is bij rot ONDER de glaslatten altijd de kitafdichting die niet goed afdicht of gewoon te oud is.

Tip: na max 15 jaar moet u de kitranden verwijderen en opnieuw aanbrengen. Het voordeel: geen vervanging van glaslatten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu