Hoe warm mag installatiedraad worden?

JvdC

  • #1
Er is bij mij intussen een laadpaal geinstalleerd die mijn auto laadt op 1 fase 16A. De laadpaal is wel meteen op 3 fasen aangesloten om toekomstbestendig te zijn.

Er ligt een 4x 6mm2 YMVK-as kabel tussen laadpaal en groepenkast. In de groepenkast is de kabel aangesloten op een Hager aardlekautomaat B16 0.03A 3P+N. Hier gaat dus de 6 mm2 stugge draad in.

Nu de auto een uurtje staat te laden heb ik de deksel van de groepenkast eens open gemaakt en met een (goedkope) IR thermometer gemeten hoe warm alles is. In de gehele verdeler meet ik overal kamertemperatuur, 20 a 22 graden. Alleen de klem waar de fasedraad van de laadpaal op zit wordt zo'n 35 graden. De draad zelf is wel koeler en de aanvoerende draad naar de alamat eveneens.

De schroef van de betreffende klem zit goed vast en de draad zit er ook stevig in.

Is een temperatuur van 35 graden voor zo'n verbinding normaal? Zo niet, wat kan eraan worden gedaan? Het is stugge draad dus veel mogelijkheden zijn er niet lijkt me?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Met een ir meter een draad meten is zeer onnauwkeurig.

Een draad mag afhankelijk van de isolatie 70 graden of hoger worden.

Een temperatuur meten zonder de stroom te meten heeft geen nut. Loopt er 16A dan zal de automaat inwendig opwarmen, loopt er maar 6 dan is er iets mis.

De kabel moet het makkelijk aankunnen, de warmte komt uit de automaat.
 

JvdC

  • #3
Dank @The headhunter

Stroom heb ik gemeten met de stroomtang True rms. Is tijdens laden rond de 16A steeds. Dat de automaat lokaal opwarmt tot een graad of 35 (ook al is de IR meter niet zo betrouwbaar) is dan dus normaal?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Ja dan wil hij wel warm worden, zorg voor voldoende ruimte rond de automaat zodat deze warmte kwijt kan.

Als de srande op het juiste moment zijn vastgezet gebeurt er niets mee.
 

JvdC

  • #5
Nogmaals dank @The headhunter

De automaat heeft inderdaad voldoende ruimte rondom. De klem zit goed vast, draad kan ik er niet uit trekken. Momentschroevendraaier heb ik helaas niet. Heb niet gezien of de bevriende ex-elektromonteur deze wel had maar zal het hem vragen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu