Hoe sloop ik een muur met elektriciteits- en waterleidingen?

Huisentuin

  • #1
Ik heb een huis uit 1931 gekocht dat volgende week wordt opgeleverd en waar wij vervolgens heftig gaan verbouwen.

Op de begane grond gaan we 3 muren weghalen om er 1 woonruimte van te maken:
- een aannemer haalt de draagmuur weg die haaks op de achtergevel staat, tussen de keuken en het dagverblijf.
- wij willen zelf de muur slopen evenwijdig aan de achtergevel, tussen het dagverblijf en de winkel, dit is grijze grove steen in halfsteensverband gemetseld, waarschijnlijk in 1979.
- wij willen zelf de toilet/doucheruimte slopen die links tegen de gevel is geplaatst als "WC".

Tekening huidige situatie:


Volgens de aannemer zijn de muren die wij zelf willen slopen geen draagmuren. Hij leidt dit af uit de tekeningen (waarbij de draagbalken in het verlengde van de keukenmuur door het hele pand lopen en de rechtermuur niet is ingetekend) en kon het in de praktijk bij de rechtermuur zien aan de bovenzijde (omdat deze bovenaan niet aansluit).

Het gebruikte materiaal van de WC-ruimte is onbekend omdat deze nog geheel betimmerd is met schroten, het toiletdeel is origineel uit 1931 en het douchedeel is later aangebouwd.

Zie oorspronkelijk bouwtekening uit 1931:


Ik heb nog nooit een muur gesloopt, dus heb ik over een aantal zaken advies nodig.

1. Hoe kan ik deze muren slopen?

2. Hoe zorg ik dat ik de omliggende tegelvloeren niet beschadig met naar beneden stortende stukken muur? Ik heb nu polystyreenisolatieplaten gekocht van witte bolletjes van 4 cm dik en had bedacht dat ik deze als een soort stootkussen eronder zou leggen?

3. Hoe ga ik om met de water/elektriciteits/afvoerleidingen in met name de badkamer die door vloer/muren/plafond lopen. Het toilet laten we voorlopig staan, deze wordt door de aannemer verwijderd.
a. Moet ik de leidingen laten staan en er omheen werken, zoja hoe doe ik dat? Ter info: ik heb een meter die leidingen in muren opspoort.
b. Of breek ik de leidingen door en sluit ik deze op een bepaalde manier af (hoe dan)?

4. Waar moet ik verder rekening mee houden?

Deze vragen kan ik niet aan de aannemer stellen, omdat hij pas bij ons start als wij volgens de planning al klaar zijn met slopen. En wij willen meteen aan de gang zodra wij het huis krijgen. En ik heb alles over het slopen/wegbreken van muren op het forum al doorgespit, maar deze antwoorden niet gevonden.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
1 Koop een boor/breekhamer die zijn niet zo duur en blijf je vaak gebruiken met dit soort klussen. Of huur een wat zwaardere kangoo.
2 Koop underlaymentplaten voor de bescherming van je vloer. Na het breekwerk kan je die platen nog voor diverse andere doeleinden gebruiken.
3 Spoor de leidingen op op het punt waar ze binnen komen. Waterledingen vrijmaken en afdoppen met een knelkoppeling/stop.
Electra leidingen idem dito maar dan de vrijkomende draden met steeklasdoppen afschermen.
Afvoerleidingen een stukje boven de grond vrijmaken en een speciedeksel opdrukken.
4 Je eigen veilgheid!!! Breng eerst in kaart welke wandcontactdozen en lichtpunten op welke groepen zitten. Schakel zoveel mogelijk groepen uit behalve die ene waar je je gereedschap op hebt. Sluit de gasleiding en waterleiding af als je ermee aan de gang gaat. Doe geen dingen die je niet kunt overzien; gebruik beschermingsmiddelen zoals schoenen met stalen neuzen, mondkapje, bouwhelm, handschoenen, bril.
Huur of koop goed gereedschap zodat je er lang plezier aan hebt.

En veel succes!
 

Huisentuin

  • #3
Hallo Frank,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie!!!
Duidelijk verhaal.

Ok, ik ga aan de slag met een breekhamer/kango.
Extra vraag:
- Breek ik dan steeds kleine stukjes weg, vanuit een hoek boven steeds verder naar beneden werkend?
- Of doe ik het rigoreus (dat heb ik Martijn Krabbé in dat klusprogramma zien doen) maak ik rondom de randen los en duw ik dan de muur om?

Underlaymentplaten is een goed idee, ga ik doen (het was natuurlijk al een provisorische knutseloplossing die ik had bedacht :)).
Zijn die er in meerdere diktes en zo ja welke dikte raad je dan aan?

Een steeklasdop is dat zo'n gekleurd hoedje?
Want ik ga ook nog alle plafonds eruit halen en muren ontschroten en daar komen ook de nodige draden opeens vrij te hangen o.a. voormalig lichtpunten/schakelaars/stopcontacten.
Ik dacht om voorlopig alle losse uiteindes van elektra die ik tegenkom en die ik vooralsnog niet meer gebruik, af te sluiten met een kroonsteentje.
Zou je daarvoor ook steeklasdoppen gebruiken of voldoet dan een kroonsteentje?
Ter info: uiteindelijk komt een elektricien de hele boel nieuw aanleggen, maar tot die tijd moet alles wel blijven werken.

Martine
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik zou gewoon van boven af aan in gedeeltes wegbreken. Dan kan je het ook in gedeeltes afvoeren.
Eh, Martijn Krabbe zou ik mijn hamer nog niet toevertrouwen. Is misschien leuk voor de camera zo'n muur omdouwen, maar voor hetzelfde geld breekt hij halverwege en schuift hij naar de kant waar jij staat te duwen.

Underlayment 18mm is prima.

Steeklasdop:

Voor tijdelijk kan een kroonsteentje ook wel.
 

Huisentuin

  • #5
Nog een keer hallo Frank,

Klinkt logisch en inderdaad niet zo handig/veilig.
Volgens mijn peuter ben ik net zo goed als Bob de Bouwer.
Maar het is duidelijk dat ik een beginner ben en ik leer in de praktijk iedere keer weer bij.

Ik kan aan de slag.

Nogmaals bedankt!
Martine
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Nog een tip, laat je aannemer alvast een container plaatsen voor de stenen die er uit komen. Gooi er geen andere rotzooi bij in, alleen stenen anders betaal je veel meer voor het storten. Zorg voor een kruiwagen of een stenenkruier en een oprijplank voor de container. En oprijplankjes voor over de drempels. Een zeil over de container om te voorkomen dat de buurt hem even voor je volstort is soms ook handig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Deze vragen kan ik niet aan de aannemer stellen, omdat hij pas bij ons start als wij volgens de planning al klaar zijn met slopen. En wij willen meteen aan de gang zodra wij het huis krijgen. En ik heb alles over het slopen/wegbreken van muren op het forum al doorgespit, maar deze antwoorden niet gevonden.
Die vragen dient u juist wel aan de aannemer of een bouwkundige te stellen, op afstand is niet te beoordelen of alles volgens tekening en de normen is uitgevoerd.

U loopt een groot risico want de verzekering zal er niet blij mee zijn dat u zo maar aan het slopen gaat.
Ik lees ook niets over een bouwvergunning, wanneer er dragende muren gesloopt worden is die nodig.
Bovendien heb ik twijfels of de voorgestelde veranderingen zomaar kunnen, op afstand durf ik daar verder niets over te zeggen, dat kan alleen ter plaatste beoordeeld worden.
 

Huisentuin

  • #8
Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie!

Wat voor twijfels heb je of de veranderingen wel kunnen?
Kan je daar iets over zeggen?
Zie je andere zorgpunten?
Want alle input is welkom en nu kan ik nog dingen uitzoeken/oppakken.

Voor de draagmuur wordt door de aannemer inderdaad een bouwvergunning aangevraagd en hierover heb ik al met de gemeente afgestemd. En ik heb aan de tussenpersoon van de inboedel/opstalverzekering doorgegeven dat wij gaan verbouwen, dit zou geen probleem zijn. Tot slot heb ik met de hypotheekverstrekker afgestemd welke wijzigingen wij in het pand willen doorvoeren en die zijn ook akkoord.

Twijfel je eraan of het alsnog gaat om draagmuren die wij willen slopen? We zouden het niet doen als de aannemer niet had gezegd dat wij dit zelf kunnen slopen.
En als ik de tekeningen bekijk lijkt dat 1-op-1 op de situatie ter plaatste.

De bedoeling is dat wij zelf al het voorbereidende werk doen: dus het slopen.
Zodra wij dit hebben gedaan zorgt de aannemer dan weer voor de opbouw.
En wij pakken daarna de afwerking weer op: met name het afschilderen.

En voor Frank:
Ik laat inderdaad een container neerzetten.
Maar dan een gemengde zodat we alles erin kunnen storten en niet hoeven te sorteren.
Dit leek handiger omdat we veel verschillende soorten afval hebben: o.a. muren, keukens, stroplafonds, tegels, schroten, plafondplaten.

Dan nog wel de kruiwagen, de plankjes en het zeil regelen (goed idee).
Ik had al bedacht dat het me niet zou verbazen wanneer de buurt het als afvalbak gebruikt, maar nog geen idee hoe ik dit kan afremmen.

Weer bedankt heren!
Martine
 

Fiesiekus

  • #9
Nog zo iets vreemds dat mij overkwam: ik heb al meerdere keren een lekke band van de kruiwagen gehad: door een stuk sloophout met een spijker gereden. Zorg dus voor een reservekruiwagen of houdt bandenplakset en pomp "achter de hand".
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Wanneer de aannmer en/of bouwkundige de berekeningen uitvoert en de werkzaamheden omschrijft loopt u niet het risico maar degene die geacht worden er verstand van te hebben.

Zo te lezen zit het wel goed met de vergunning, de twijfels die ik heb betreffen de nieuwe verbouwing t.o.v. de vorige verbouwing, met name of de balkdikte voldoende is, er wordt behoorlijk wat veranderd.
Dat zijn ook de factoren die op afstand niet beoordeeld kunnen worden.
 

Huisentuin

  • #11
Hallo Fiesiekus,
Bedankt voor je reactie!
Ik moet toegeven dat ik daar ook niet aan gedacht had.
Ik neem het mee :).

En voor Jan,
Ik zal ervoor zorgen dat de constructieberekeningen door de aannemer pas gedaan worden wanneer de balken blootliggen.
Dan kan inderdaad gekeken worden of deze kloppen met de eerdere tekeningen en berekeningen.
Goed om te weten dat theorie en praktijk niet altijd hetzelfde zijn, zelfs op officiële papieren.
Ik zal met andere ogen naar mijn tekeningen kijken.

Beide bedankt voor de tips!
Martine
 

Huisentuin

  • #12
Extra vraag...
Iemand nog suggesties hoe ik het beste de leidingen op de muur kan markeren op plekken waar gewerkt/gebroken wordt.
Misschien een suffe vraag want ik begrijp dat ik met krijt, plakband, stift, etc. aan de slag kan.
Maar is er iets "gebruikelijk"?
 

Kloek77

  • #13
Met een spuitbus neonverf kun je lekker dikke strepen trekken die je niet snel over het hoofd ziet,
 

Pascal10

  • #14
Als toch alle bedrading en water en gas opnieuw gamaakt word. is het misschien verstandiger om alles in de meterkast af te sluiten. en hier ook een kraantje en stopcontacten te maken. hoef je tijdens het werk niet extra uit te kijken om geen opdonder of water/gasleiding lek te prikken. Zo ben je in 1 x veilig bezig en hoef je dus niet iedere keer als je bezig bent te meten of iets dergelijks.
 

Handigeklusser

  • #15
1 diamant slijpschijf en moker , bovenaan beginnen op een plaats waar zeker geen leiding loopt, zekeringen eruit draaien, waterleiding afsluiten, met diamant slijpschijf gat maken, in het ergeste geval slijp je een waterleiding of elektraleiding door.

2 afdekken met houten platen 22 mm

3 water eraf en slopen , indien je een waterleiding of elektra raakt kun je deze later simpel afdoppen , elektra geen probleem indien zekeringen eruit , afvoer is geen probleem stinkt mischien een beetje.

niet te voorzichtig doen met slopen ! (je hebt immers alle voedingen afgesloten), later zul je mischien wat herstelwerk moeten doen , maar anders duurt het een eeuwigheid

4 goede kleding , goede stevige schoenen , mondkapje/bril, kruiwagen , iemand die meteen het gesloopte matriaal afvoert.
 

Huisentuin

  • #16
Allereerst ook bedankt voor jullie reacties Kloek77, Pascal10 en Handigeklusser!

Een update:

We hebben eerst alle elektriciteit in kaart gebracht en op de stoppenkast geschreven welke groep waarvoor is.
Verder hebben we (met alle stoppen eruit) alle draden, lichtpunten/stopcontacten die wij konden vinden doorgeknipt en gezekerd met kroonsteentjes.
Met het idee dat we dus iedere keer als we op een bepaalde plek zouden klussen, de stop van dit plek eruit konden halen en veilig konden werken.
Helaas hebben we vervolgens een kleine ontploffing met vonken en rook gehad toen we de deurbel losmaakten (niet gerealiseerd dat deze als enige op de stop van de CV was verbonden en DIE stond nog aan omdat we bang zijn dat de leidingen anders bevriezen en we hadden er sowieso niet bij stilgestaan dat er stroom op de bel stond: DOM, ik weet het); gelukkig is het goed gegaan.
En gisteren hebben we vanaf de stoppenkast een deel van de elektriciteit afgesloten en twee nieuwe stopcontacten aangelegd om te gebruiken tijdens de werkzaamheden (een vriend van ons bleek toevallig ooit elektricien geweest te zijn dus dit kon veilig). Dus nu kan echt alles uit als we bezig zijn: goede tip.

Verder zijn alle schroten, verlaagde plafonds, een deel van de originele plafonds en de steenstrips op de muren eruit gesloopt.
Dit zijn al 3 bakken vol puin, waarvan toch 1 met alleen hout omdat het inderdaad goedkoper is.

Helaas hadden we maar 1 puinbak geregeld en kon door de pasen geen vervanging/aanvulling geregeld worden. Dus we hebben een paar enorme stapels puin in huis liggen, dit is echt niet handig.
De volgende keer (hoop niet dit ooit nog te gaan doen :)) regel ik meer bakken vanaf de start.
Want nu moesten we het hout dat we naar beneden hebben gegooid weer naar binnen brengen op de begane grond i.p.v. dat we het meteen konden afvoeren in een bak. Zonde van de extra handeling.

De underlayment werkt erg goed voor het beschermen van de vloer!
En de mondkapjes zijn ook erg belangrijk gebleken: wat een stof, aan het einde van de dag zie je eruit alsof je een week in een kolenmijn hebt gewerkt. We hebben de duurste versie met een filter en die waren samen met de brillen en handschoenen (spijkers en splinters!!!) ook echt nodig.

De gemetselde muur die wij willen slopen staat al te wankelen, iedere keer dat wij een schrootje lostrokken zagen we de hele muur heen en weer gaan. Dus daar zijn we erg voorzichtig mee, dat hij nog niet omvalt.
Ik denk dat wij hiervoor de slijpschijf/moker gaan gebruiken.
En voor de steviger muur de kango waar Frank het over had. Dit staat voor volgende week gepland.

Tot slot zijn met zwarte spuitverf (want veelal witte muren) de leidingen gemarkeerd en andere berichten op de muur gezet en dat werkt super.

En Jan, je had gelijk: de draagbalken lopen helemaal niet waar ze volgens de tekening zouden moeten lopen. In ons geval komt dit alleen maar beter uit, dus dat is een meevaller. Ik zal de aannemer de gewijzigde situatie laten opnemen voor de constructieberekeningen en het slopen.

Fijn dat jullie allemaal input geven, daardoor gaat het allemaal beter dan zonder jullie advies, Martine
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #17
Bedankt voor de terugmelding.
Je bent goed bezig! :prima:

Tja zo'n deurbel.....
 

Huisentuin

  • #18
Update 2:
De gemetselde muur is verwijderd, dit ging prima met de moker.
Aan de bovenkant konden we al tussen de muur en het plafond komen.
En het was mogelijk om steeds een aantal stenen tegelijk los te maken en zo naar beneden te werken.

Tip voor iedereen die met containers voor de deur werkt:
Mij is verteld dat je in onze omgeving een flinke boete kunt krijgen wanneer je een open/niet afgesloten puinbak in het weekend hebt staan.
Het moet van de gemeente een dichte bak zijn die op slot gaat.
Dus even checken of dat bij jou in de buurt ook zo is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu