Garantie op bauknecht wasmachine

Remcob

  • #1
Hoe lang heb je garantie op een Bauknecht wasmachine?
Ik denk dat het lager namelijk versleten is.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op alle witgoed zit standaard twee jaar garantie, tenzij er een garantieverzekering voor meerdere jaren is afgesloten.

Eventuele verdere regelingen staan op de site van Bauknecht vermeld.
 

Pepjo

  • #3
Mag ik even plagen ?

Tegenwoordig bestaat er wetgeving met betrekking tot de garantieperioden.
Grofweg komt het er op neer dat een apparaat/product dient te functioneren in relatie tot de prijs/kwaliteit.

Als je dus een wasmachine koopt van zeg 100 euro, mag je verwachten dat die eerder het loodje legt dan eentje van 1000 euro.
Bij een beetje wasmachine mag je denk ik toch wel uitgaan van probleemloos wassen in de eerste 3/4 jaar.

Dus als een fabrikant slechts 2 jaar garantie geeft, is dat een wassen neus, die je bij de rechter kunt aanvechten, en ook wint.

Ga dus ook nooit in op het "bijkopen" van garantie-jaren. Dat is onzin als het om de eerste paar jaar gaat. De jaren daarna zijn pas interessant.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Beste Pepjo,

De zeer korte vraag (zonder typenummer, leeftijd of wat dan ook) ging alleen over: hoeveel garantie heb je, bij een bestaande machine blijkbaar, want er zijn problemen met de lagers.

Vanzelfsprekend zou het niet nodig moeten zijn garantie bij te kopen, maar indien dat in dit geval gedaan is, is er een langere garantie, en dat heb ik dus vermeld, maar niet aanbevolen!

Indien niet, heeft elke fabrikant zich d.m.v. zogenaamde coulance-regelingen ingedekt voor de beschreven wetgeving, waardoor dergelijke rechtzaken zoveel mogelijk worden vermeden.
De preciese inhoud van de coulanceregeling staat zoals gezegd op de site van Bauknecht.

Ik heb het antwoord op geen enkele manier bedoeld om een garantieverzekering aan te bevelen en evenmin om de verantwoording van leverancier te niet te doen.

Wel is het zo, dat wij op dit forum geen verdere bemoeienis hebben met consumentenrecht en eventuele geschillen met leveranciers.
 

Remcob

  • #5
Hij is nog geen 3 jaar oud
 

Pepjo

  • #6
Ik weet dat we hier op het forum niet tussen consument en fabrikant in gaan/ willen/ mogen staan.

Ik wilde slechts duidelijk maken dat er tegenwoordig voor een consument meer mogelijk is dan de regeling die door de fabrikant wordt voorgeschreven. En dat een eenduidig antwoord dus moeilijker is dan het soms lijkt.


.....sorry : :oops:
 

Wasmannetje

  • #7
Hallo, ik wil ook graag mijn mening en ervaring even vertellen, ik doe dit werk al enige tijd, en mijn ervaring mening enz is dat, stel je voor je een wasm van 700 euro hebt aangeschaft, de lagers gaan of zijn in het geval hierboven kapot, of versleten, dat een fabrikant wel degelijk een klein beetje aansprakelijk is, en ook de handelaar verkoper o.i.d. die hiervoor verantwoordelijk is.

Nu is er bij elke fabrikant een soort van coulanceregeling van toepassing, en dat wil zeggen dat er voor een reparatie die duurder is dan bijvoorbeeld een x bedrag, de rest wat er boven zit als korting word weggegeven aan de klant/ gebruiker.

Nu heb je bij elk apparaat een bepaald percentage van afschrijving, bijv. in bovengenoemd geval, U kan en mag beslist niet verwachten dat een wasm 5 jaar zonder mankementen mee gaat, en waarom niet, als u de machine 2 à 3 per dag zou gebruiken zal deze, net als een autoband eerder gebreken krijgen. En het leuke is, dat als er een auto stuk is, dat honderden euro's mag kosten maar zo snel er wat met een machine is, dat ineens niet meer mag.

Beetje vreemd toch?
En in bovengenoemde gevallen is het altijd uit het oogpunt van de klant, "nee ik gebruik 'm maar 3x per week" en misschien is dat wel 2 x zoveel, misschien wel grappig te vermelden, de nieuwe machine's hebben een bedrijfsuren teller, weet je waarom?

Om dit soort discussies direct te weerleggen naar de klant,

Ik hoop dat ik het netjes heb beschreven.

Groeten wasmannetje
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
@Wasmannetje: Keurig beschreven! :wink:

@Pepjo: Sorry hoeft echt niet, je bedoelde het toch goed?

@Remcob: Ik kan niet anders adviseren om met je leverancier en/of Bauknecht contact op te nemen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Wanneer je daarover eventueel niet tevreden bent, zijn er andere aanspreekpunten dan dit forum, dat zich erop richt te helpen bij het zelf repareren van witgoed (dat laatste dan met name in deze rubriek).

Daarmee wou ik deze (mini-)discussie afsluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu