Extra groepenkasten - direct achter hoofdschakelaar?

RonDiY

  • #1
In huis hebben we de groepenkast, met 3 x 25A, de hoofdschakelaar 4P 40A en dan 4 aardlekschakelaars met ieder 4 installatieautomaten.
Nu hebben we een garage en een schuur.
In de garage lag eerst alleen elktra achter een groep, maar ik wil daar een kleine groepenkast met een paar installatieautomaten hebben.
Denk dus aan een aardlekschakelaar met daarachter 4 installatieautomaten.
In de schuur (nieuw) moet een groepenkast komen. In de schuur willen we een aansluiting hebben om ooit een 9Kw saunakachel aan te kunnen sluiten (krachtstroom).
Dus denk aan een 40A aardlekschaelaar, die verdeelt wordt in een 2P aardlekschaar met drie installatie automaten en een 3 fase installatieautomaat (zeg je dat goed zo?), waar de saunakachel op kan komen.
Als ik het goed bereken is dat 9000 Watt / 230 V = 39.4 A delen door 3 fases is 13 A. Een 16 A zou dan genoeg moeten zijn.

Om die twee groepenkastjes aan te sluiten, kunnen we dan gelijk vanaf de hoofdschakelaar de kabels aansluiten of moet daar eerst nog iets tussen (ook een installatieautomaat of aardlekschakelaar (maar dan zou je er twee achter elkaar hebben...) En zijn de Aardlekschakelaars zwaar genoeg? Zou 25A geen 40A moeten zijn?
Ik vindt het zo raar om 40A aardlek schakelaars te hebben als de hoofdzekeringen maar 25A zijn. (Of is dat omdat dat er 3 zijn?)

Uw opmerkingen worden gewaardeerd.
Ron
Groepenkasten.png
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
De kabel tussen het huis en de schuur moet worden beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting dus deze moet in de groepenkast al worden gezekerd.

Helaas gaat jouw idee niet werken omwille van selectiviteit. Als de hoofdzekering 25A is dan mag je de kabel in de groepenkast zekeren met 16A en in de schuur nog 6A eindgroepen maken. Opeenvolgende zekeringen dienen doorgaans een factor 1.6 kleiner te zijn om zeker te stel llen dat bij overbelasting enkel de laatste zekering zal aanspreken.

Als je op dit forum zoekt op Selectiviteit dan vind je er al veel over. In een normale huisinstallatie blijkt het meestal niet mogelijk om een onderverdeler toe te passen.

Het beste kun je meerdere kabels richting de schuur leggen welke je ieder in de groepenkast afzekert. In de schuur komt dan geen onderverdeler meer maar sluit je de verbruikers direct op de kabels aan.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Krunnie

Specialist Elektra
  • #3
De 40 Ampere bij aardlekschakelaars is niet hun afschakelstroom. Het is de stroom die ze continu aan kunnen zonder kapot te gaan. In Nederland zijn standaard woning aansluitingen maximaal 40 Ampere per fase. Vandaar dat er standaard ook 40 Ampere aardlekschakelaars in gezet worden.

De hoofdkabels die je hebt lopen naar de schuur en garage zijn niet afgezekerd in de groepenkast. Een kortsluiting in die kabels of een verbinding blaast de zekeringen van de netbeheerder er uit. Dat is niet een erg goede situatie, zeker omdat je halverwege tussen de garage en de schuur ook nog een splitsing hebt getekend.

De sauna kachel en de eindgroepen in de schuur zou ik scheiden en door aparte kabels laten voeden. Een 4 polige aardlekautomaat B16 30mA in de centrale groepenkast en met een eigen kabel direct naar de saunakachel. Reden voor een eigen aardlekautomaat is, dat als je een aardlekstoring in je sauna krijgt, dat dan niet de verlichting in de sauna uitvalt. Een sauna heeft normaal geen ramen en je krijgt een gevaarlijke situatie als je op de tast in een hete sauna met een hete kachel de uitgang moet zoeken.

Verder zou ik de eindgroepen ook per stuk in de centrale groepenkast afzekeren om problemen met selectiviteit zoals @Vonken_trekker hiervoor meldde te voorkomen. Dan kun je de volledige 16 Ampere per eindgroep gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Sxnder

Specialist Elektra
  • #4
Als de hoofdzekeringen verzwaard zouden worden en er een extra 3x25A zekering voor de kabel geplaatst wordt, zou dit in grote lijnen wel kunnen. Echter wordt hiervoor naast éénmalige kosten, ook extra maandelijks capaciteitstarief in rekening gebracht.
Ik zou daar alleen voor kiezen als die extra capaciteit ook daadwerkelijk nodig is.
Waar zijn al die extra installatieautomaten eigenlijk voor nodig en heb je al veel zware apparatuur in huis?
 

RonDiY

  • #5
Iedereen alvast dank voor de constructieve bijdrage.
Om een paar terugkoppelingen te geven.

Er was geen splitsing inde kabel naar de schuur (krunnie). Dat was mijn foute manier van tekenen. Er gaat een kabel naar de garage en een kabel naar de schuur.
Ik begrijp dat de kabel naar de schuur voor de saunakachel afgemonterd kan worden met een aardlekautomaat 4P 16A 30mA in de groepenkast in huis. Eiegenlijk sluit je de saunakachel dus direct aan op de aardlekautomaat met de kabel ertussen. Is het mogelijk om in de schuur dan nog wel een 4P schakelaar ertussen te zetten, zodat je in ieder geval wel de kabel daar spanningsloos kan maken? Hij zekert daar niet mee, maar in ieder geval kan je vanaf de schakelaar de kabel wel spanningsloos maken als je ooit aan de kachel moet werken.
Er ligt al een 'gewone' kabel naar de schuur, achter een installatieautomaat in huis, zoals bij bijna iedereen thuis. Daar kan ik wel de rest in de schuur op aansluiten zoals licht. Ik had gehoopt op een paar extra installatieautomaten daar te hebben mocht ik ooit een infraroodstraler willen installeren of zo. Die zijn vaak al 2 of 2.5 KW per stuk.

Voor naar de garage zou dan ook een aardlekschakelaar in de groepenkast in huis moeten.

In huis zijn veel installatieautomaten inderdaad. Om Sxnder zijn vraag te beantwoorden, zijn er denk ik veel te veel, veelal gewoon waar een paar stopcontacten of licht achter zit. Maar volgens mij maken groepen met weinig energievragers niet uit, wel degene met teveel. (want dan klapt mijn installatieautomaat eruit....)

Ik heb een aanpassing gemaakt aan de tekening. Hopelijk werkt dit wel dan. En hopelijk mag er wel een 4P schakelaar in de schuur.
Groepenkasten versie 2.png
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Je kunt in de schuur prima een schakelaar plaatsen. Dit heet dan een werkschakelaar. Die kun je op Google volop vinden. Een werkschakelaar kun je op zichzelf plaatsen dus geen din rail o.i.d. nodig .

Voor de garage geldt hetzelfde. Dus ook de kabel gewoon in de groepenkast in huis beveiligen en aansluiten. Geen onderverdeler meer in de garage.

Verder een goed plan zo lijkt me.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #7
Er zitten in het schema naar de garage nu twee aardlekschakelaars met dezelfde lekstroom van 30 mA achter elkaar. Dat is niet selectief.

Verder is de kabel naar de garage niet afgezekerd, behalve via de afzekering van de netbeheerder.
 

RonDiY

  • #8
Hallo,

Ik zie een verschil in antwoord.
@Vonken_trekker: Dus de aardlekschakelaar in de garage vervangen door een 'werkschakelaar'. Kunnen de installatie automaten daar dan gewoon achter als eindgroep (zeg ik dat goed zo?) omdat ze in de groepenkast in huis zijn afgezekerd?
@Krunnie, hetzelfde hier, dus een werkschakelaar in de garage en dan in plaats van een aardlekschakelaar een aardlekautomaat in de groepenkast in huis om de garage 'af te zekeren'? Is dat wat je bedoelt? Moet die dan 40A of 25A zijn? (met de 1.6 regel zou 25A genoeg moeten zijn dan toch?)
Dank wederom
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Nee, dat is niet wat we schrijven.

In de schuur en in de garage helemaal geen aardlekschakelaars of automaten. Deze horen allen in huis in de groepenkast. Automaten horen dan 16A te zijn als zekeringwaarde. Aardlekschakelaars zijn normaliter 40A max. stroom .

Verder mag je overal werkschakelaar plaatsen zoveel als je wilt. Dus eigenlijk net als met lichtschakelaars .

Jij vroeg om een mogelijkheid om in de schuur toch een schakelaar te hebben om daar de spanning te kunnen afschakelen. Dat kan met een werkschakelaar.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Krunnie

Specialist Elektra
  • #10
@RonDiY je haalt twee zaken door elkaar. De Ampere waarde op een automaat of aardlekautomaat geeft de nominale werkstroom aan waarboven hij afschakelt.

De Amperewaarde op een aardlekschakelaar geeft de nominale werkstroom aan die hij continu voor de kiezen mag krijgen. Daarboven schakelt hij niet af, maar gaat kapot door overbelasting.

Bij aardlekschakelaars en aardlekautomaten staat er bovendien nog een lekstroom in aantal milliamperes op waarbij ze afschakelen.

Voor automaten en aardlekautomaten geldt een onderlinge selectiviteit van de maximale stroom.
Voor aardlekschakelaars en aardlekautomaten geldt een onderlinge selectiviteit van de lekstroom.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

RonDiY

  • #11
Als er in de garage helemaal geen installatieautomaten mogen zitten, dan kan daar dus maar 1 groep naartoe.Die zou dan gezekerd moeten zijn in huis. Dus de aardlekschakelaar in huis naar de garage zou een aardlekautomaat moeten zijn dan, net als naar de schuur?

Dus eigenlijk maar 1 groep naar de garage toe. Als er dan iets uitvalt zit je daar gelijk met alles in het donker. Als het maar 1 groep mag zijn zonder onderverdeling in de garage kan die ook achter een bestaande groep (er zijn er 16...)
De garage heeft op zich geen 3 fase nodig net als de schuur. gewoon 230V is prima.

Er ligt een 4P kabel naar de garage. Is er geen mogelijkheid om daar dan toch meer te hebben dan alles op 1 groep vanuit huis?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #12
Nee, als je meer groepen in de garage wenst, zul je meer kabels moeten leggen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #13
Helaas is meerdere groepen aansluiten middels 1 kabel inderdaad niet toegestaan...

Heb je überhaupt wel meerdere groepen nodig in de garage? Red je het niet met 16a?
 

RonDiY

  • #14
Wellicht dat het qua Wattage zou gaan. Maar zoals gezegd, als die ene groep er uitklapt, zit alles in het donker. Ik lees overal het advies om licht e.d. te verdelen over meerdere groepen. Dat op zich is al iets wat ik zou willen.
Iedereen doet altijd makelijk over even een abel erbij trekken, maar dat gaat altijd niet zomaar. (helaas)
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #15
Het is maar een garage, geen woning. Dus als deze compleet zonder stroom zit is het niet erg. Tenzij je er 3 vriezers hebt staan met bederfelijke waar...
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #16
Dat is bij 99% van de garages en schuren zo. Met 2 groepen voorkom je dit ook niet want als de aardlek aanspreekt dan zitten alsnog beide groepen in het donker.

In huis is het zeker handig om verlichting over twee aardlekschakelaars te verdelen zodat je niet snel volledig in het donker zit. In een garage is dat minder spannend.

Andersom geldt; iedereen doet altijd makkelijk over even wat onderverdelers erbij plaatsen maar dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk. Als je dit per se wilt dan zul je bij de netbeheerder een zwaardere aansluiting van bijvoorbeeld 3x40A moeten aanvragen. Je betaalt dan wel honderden euro's per jaar extra aan vast recht. Een zaklamp in de garage leggen of desnoods noodverlichting aanleggen is dan goedkoper.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #17
In je oorspronkelijke plan zit één ALS naar de garage. Dat is een single point of failure. Als die er uit klapt is de garage ook volledig zonder stroom.

Met een kabel die al naar de garage ligt begrijp ik dat je tegen het werk op ziet om voor meerdere losse groepen kabels te trekken. De kosten van een kabel zijn niet zo hoog, maar als je onder de grond of door een fundering moet is het wel een hoop werk. Daarom als je toch extra kabels legt, doe er dan één of twee reserve bij. Mocht je dan in de toekomst bijvoorbeeld nog zonnepanelen op de garage willen of buitenverlichting of buitenWCDs aan willen sluiten op een aparte aardlekautomaat in de groepenkast dan ligt de kabel er maar vast.

Of graaf een ruime mantelbuis in waardoor je de kabels trekt en zo in de toekomst flexibel bent als je wat wilt veranderen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu