Een paar vraagjes over de groepenkast

Snb

  • #1
Beste klussers,

Vandaag ben ik bezig geweest met inventariseren van alle groepen bij mijn vader thuis. Ik maak daar een instructiekaart van met een overzicht van alle groepen en vaste apparaten, per groep en per vertrek in het huis. Mocht er iets gebeuren qua storing dan is via de kaart snel te zien in welk vertrek en bij welke apparaten je eventueel moet gaan kijken.

Het is een wat oudere installatie van het merk HAF met automaten.
Van links naar rechts:

Groep F: ABB automaat 2x S261 B16 voor het inductiefornuis.
Deze groep heeft een eigen aparte kast. Ik zie er echter geen aardlekschakelaar op zitten. Maar de installateur van de keuken heeft destijds gezegd dat het goed zit zo en alles gezekerd is.
Groep 1: ABB automaat S161 L16A voor de wasmachine en wasdroger.
Groep 2: Holec automaat E81N B16 voor de vaatwasser (2200W) en plintverwarming in de keuken (40W).
Groep 3: ABB automaat S161 L16A voor schuur, hal, woonkamer en tuin.
Groep 4: ABB automaat S161 L16A voor de eetkamer, keuken (licht, wcd's met koffiezetter, waterkoker, enz + afzuigkap 260W, koelvriescombi 120W en de combi-oven 2200W) en 2 slaapkamers boven.
Groep 5: ABB automaat S161 L16A voor Badkamer, wc, slaapkamer beneden, gang/trap/overloop en ketelhok met CV en MV.
Aardlekschakelaar van 0,03A.
Beltrafo.

Alle groepen lijken geaard middels de groen-gele aardedraad. Wanneer ik bij de geaarde WCD's die in het huis aanwezig zijn met een multimeter de fase en de randaarde raak, meet ik 230V.

De vorige eigenaar was naar eigen zeggen elektricien. Ik betwijfel het ivm met de erg vreemde zaken die ik tegen kom. Een tafelcontactdoos doorgelusd via een wandlamp, vreemde schakelconstructies, een huishoudkabel die onder de behuizing van een WCD vandaan komt om het rolluik van spnning te voorzien, etc.

Tot zo ver de basisinfo.


Ik kwam wat vreemde zaken tegen:

1. Groep 3 is gesplitst over 2 buizen die uit de groepenkast komen. Er zijn dus aan groep 3, twee fase en twee nul aansluitingen gemaakt. Mag dat?

2. Groep 3 t/m 5 lijken de enige groepen te zijn die echt achter de ALS zitten. Als ik ga meten en zoeken, blijken dus groep F, 1 en 2 gewoon spanning te geven als ik op de T-knop van de ALS druk en de ALS naar beneden klapt.
Dat zou betekenen dat het fornuis, de wasmachine/-droger, de vaatwasser en de plintverwarming dus niet gezekerd zijn middels de ALS. Dus levensgevaarlijk wanneer er bij één van deze apparaten een storing/stroomlek optreedt.
Toch?

3. Je zou zeggen dat groep 4 soms overbelast zou worden; bij het maken van het ontbijt wordt de oven (2200W) gebruikt om broodjes te bakken, soms staat de afzuigkap (260W) aan en wordt er tegelijkertijd koffie gezet (1450W) en water gekookt (2200W). Volgens mij is 16Ax230V toch max. 3680W.
Al deze apparaten gebruiken zou een piek kunnen opleveren van 6230W, als de koelvriescombi er ook nog bij aanslaat. Dan is het licht in de keuken, de eetkamer en de slaapkamers nog niet bij gerekend. Toch is de automaat van groep 4 nog nooit uitgeschakeld wanneer mijn ouders al die apparaten tegelijk aan hebben. Zou de automaat stuk zijn of is dit een kwestie van altijd geluk gehad dat de 3680W och nooit bereikt is?

4. Volgens mij hoort een (combi)oven een eigen groep te hebben en mag er op de groep van de vaatwasser ook verder niets anders zitten. Toch?

Zie ik het allemaal verkeerd of is het verstandig om een elektrotechnisch monteur in te schakelen?

Steven
 

Aks

  • #2
1 als deze twee fasen van de zelfde automaat komen dan is dat geen probleem

2 dit zou ik laten veranderen

3 als er toch iemand langs komt dan zou je dit ook kunnen veranderen.
automaten met een B karakterstiek zijn een uurlang 50% overbelast baar dus 5520 W

4 volgens mij is aan sluitwaarde boven 2000W een aparte groep

succes
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Snb schreef:
Beste klussers,


1. Groep 3 is gesplitst over 2 buizen die uit de groepenkast komen. Er zijn dus aan groep 3, twee fase en twee nul aansluitingen gemaakt. Mag dat?
ja geen enkel probleem
2. Groep 3 t/m 5 lijken de enige groepen te zijn die echt achter de ALS zitten. Als ik ga meten en zoeken, blijken dus groep F, 1 en 2 gewoon spanning te geven als ik op de T-knop van de ALS druk en de ALS naar beneden klapt.
lijkt juist te zijn
Dat zou betekenen dat het fornuis, de wasmachine/-droger, de vaatwasser en de plintverwarming dus niet gezekerd zijn middels de ALS. Dus levensgevaarlijk wanneer er bij één van deze apparaten een storing/stroomlek optreedt.
Toch?
nee dat hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn.
De door jouw genoemde verbruikers zijn niet verplaatsbare toestellen, deze hoefden in het verleden nooit achter een aardlek, wel moest de weerstand van de aardpen <1,8ohm zijn.Het is wel verstandig om deze achter een aardlek te zetten, maar het hoeft dus niet gevaarlijk te zijn
3. Je zou zeggen dat groep 4 soms overbelast zou worden; bij het maken van het ontbijt wordt de oven (2200W) gebruikt om broodjes te bakken, soms staat de afzuigkap (260W) aan en wordt er tegelijkertijd koffie gezet (1450W) en water gekookt (2200W). Volgens mij is 16Ax230V toch max. 3680W.
Dat is idd niet netjes maar volgens de oude regel wel deels toegestaan.
Oude regel: elk apparaat >3000watt een eigen groep.
Groep maximaal belasten met 3680watt.
Een oven verbruikt niet constant de volle 2200va en ook een waterkoker is een pieklast van ca 2 a 3 minuut, als de koffiezetter een senseo oid is dan zit je daar ook met een pieklast van 2 a 3 minuten daar kan zo'n automaat prima tegen al zal deze wel warm gaan lopen wat dan weer nadelig is vaar de levensduur.
4. Volgens mij hoort een (combi)oven een eigen groep te hebben en mag er op de groep van de vaatwasser ook verder niets anders zitten. Toch?
volgens de huidige norm mag het niet maar vroeger mocht het dus wel, maar structureel de hele boel overbelasten is nooit slim.
Zie ik het allemaal verkeerd of is het verstandig om een elektrotechnisch monteur in te schakelen?
Dat mag je helemaal zelf weten.
 

Snb

  • #4
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik ga in overleg met mijn vader. In ieder geval fijn om te weten dat het geen direct gevaar oplevert. Het zijn toch je ouders ;-)


Kortom:
Ik redeneer eigenlijk vanuit de nieuwe regels, maar bij een oudere installatie mag je dus redeneren vanuit de regels van toen, mits je niets veranderd aan de installatie omdat je dan de installatie geheel aan de nieuwe regels moet laten voldoen.


Nog twee afsluitende vraagjes:
Stel mijn vader besluit de installatie toch aan te passen/moderniseren, over welke prijs spreek je dan ongeveer?

Uit eigen interesse:
De installatieleiding naar de vaatwasser is (om welke reden dan ook?) in de meterkast onderbroken door een lasdoos met 1 ingang en 1 uitgang. In de lasdoos zijn alle vd-draden gelast met KEMA lasklemmen (24A, 450V). Er zijn geen aftakkingen gemaakt, dus de draden zijn als het ware doorgeknipt en gelast. Moeten de vddraden eigenlijk officieel onafgebroken, dus zonder lassen naar een zwaarder apparaat zoals een vaatwasser lopen of maakt dit niet uit?

Met vriendelijke groeten,
Steven
 

@rie

Specialist Elektra
  • #5
Er mogen lassen in zitten
 

Geus

  • #6
Snb schreef:
Ik redeneer eigenlijk vanuit de nieuwe regels, maar bij een oudere installatie mag je dus redeneren vanuit de regels van toen, mits je niets veranderd aan de installatie omdat je dan de installatie geheel aan de nieuwe regels moet laten voldoen.
Het is niet zo dat als je gaat sleutelen aan een oude installatie, dat je dan de hele installatie aan de nieuwe richtlijnen moet laten voldoen. Dat zou betekenen dat je in sommige oude huizen niets meer kan doen, zonder direct aan een flinke verbouwing met hoge kosten vast te zitten. Alles wat je aanpast of veranderd, moet uiteraard volgens de nieuwe richtlijnen. Maar delen van de oude installatie waar je niets wezenlijks aan veranderd, kan je rustig laten zitten.
Snb schreef:
Stel mijn vader besluit de installatie toch aan te passen/moderniseren, over welke prijs spreek je dan ongeveer?
Een prijsindicatie geven, mag hier niet en is op basis van deze informatie sowieso ook niet te doen. Dat hangt er maar net vanaf hoe het pand in elkaar zit en wat je allemaal wilt (laten) veranderen. Als het budget niet zo groot is en je kan en wil zelf een beetje klussen, dan kan je wel veel geld besparen door al veel voorwerk te doen. Buizen aanleggen, draden trekken, dozen installeren, etc. De electriciën hoeft dan alleen de boel te controleren, aan te sluiten op het spanningsvoerende deel en het werk in de meterkast te doen.
 

Snb

  • #7
Bedankt!

Er hoeven verder geen leidingen getrokken te worden. De VD-draad kleuren zijn ook up to date. En in principe is alles geaard wat geaard moet zijn.

Het gaat puur om de groepen in de groepenkast (van de vaatwasser, wasmachine/-droger en het fornuis) achter een aardlekschakelaar te zetten.
En om de oven een eigen groep te geven.

Elektra aanleggen kan ik wel. Maar van de groepenkast zelf blijf ik af. Ik heb er gewoon te weinig kennis over en ik mis de vaardigheden. Ik wil mijn vader graag helpen, maar ik wil hem niet aan een woningbrand of een elektrocutie helpen ;-)

Mijn vader zal dus gewoon even een offerte moeten laten maken door een specialist.

Met vriendelijke groeten,
Steven
 

Snb

  • #8
The headhunter schreef:
De door jouw genoemde verbruikers zijn niet verplaatsbare toestellen, deze hoefden in het verleden nooit achter een aardlek, wel moest de weerstand van de aardpen <1,8ohm zijn.Het is wel verstandig om deze achter een aardlek te zetten, maar het hoeft dus niet gevaarlijk te zijn
Toch nog een paar vraagjes,

De betreffende wasmachine en droger staan in een aanpandige schuur, op beton, maar niet met een vaste aansluiting (zo´n trekkoord), maar gewoon in een wcd.

Geldt de jouw bovenstaande uitleg nog steeds? Of geldt die alleen voor echt vaste aansluitingen zoals een trekkoord?

Is het mogelijk en verstandig om als oplossing de gewone automaten van de groepenkast die niet achter een aardlekschakelaar zitten te laten vervangen door aardlekautomaten?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Niet verplaatsbaar is elk apparaat >19kg, en heeft niet met de aansluiting op het net te maken.

Het idee was een aansluiting(wcd) speciaal voor dat apparaat.
Omdat deze apparaten niet verplaatst worden blijft de stekker in dat stopcontact en is zo de veiligheid gewaarborgd.

Je kan ze idd ook achter aardlekautomaten zetten.
alleen is een aardlek en een aardlekautomaat bijna dezelfde prijs, Ik zou kosten technisch er een aardlek voor zetten.
 

Snb

  • #10
Dank je wel, weer wat geleerd.

Het probleem met de groepenkast van mijn vader is de ruimte.
het ding lijkt wat ouderwets en er kan maar 1 rij met automaten in.
Die rij is vol.

Voor de fornuisgroep is er door de installateur toendertijd een kastje er naast gebouwd.

Dus er kan geen rij automaten met een nieuwe ALS onder de huidige rij .
En er mogen max 4 groepen achter een ALS, dus zou er eigenlijk een rij onder moeten met een eigen ALS.

Maar nu kwam ik heel toevallig bij een niet nader te noemen webshop met installatiemateriaal iets tegen toen ik op zoek was naar de prijzen van het materiaal.
Het is een zogenaamde ALS tussensteker. Het lijkt wel op zo´n tijdschakelaar, maar dan ipv een tijdschijf zit er een ALS op.


Merk: Condor (mag dit genoemd worden?)
Montagewijze: Tussensteker tussen een apparaat en de wcd
Nominale (meet)stroom (A): 16
Nominale foutstroom (A): 0,030
Testknop


Is dit geen oplossing?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Nee is voor tijdelijke toepassingen, waarbij wel een aardlek nodig is meer deze niet in de installatie voorzien is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu