Cv leiding 42 mm repareren laswerk ?

Kerel010

  • #1
Helaas is er een beunhaas bij mij thuis bezig geweest met de opdracht om een gedeelte van me cv leiding aftekoppelen en af te dichten met een TIG las.
Echter is dit gedeeltelijk niet gelukt en besloot de betreffende persoon om een snee in mijn cv buizen te maken om deze helemaal leeg te laten lopen ( betreft leiding in kelder) omzodoende de bovenkant te kunnen dicht lassen met een dop
Maar helaas is hem niet meer gelukt mijn achterste buis opniew af te dichten , en tot overspoed van ramp is die met een smoes vertrokken en nooit meer iets van zich laten horen.
Ik zit nu dus met een probleem , dat ik mijn CV niet meer kan gebruiken (immers geen druk )
Hoe kan ik het beste oplossen
1: nieuwe lasser zoeken die het wel kan . .... maar vind het er maar eens eentje die op korte termijn beschikbaar is
2: stuk buis afzagen +10cm dan nieuw stuk erin , knel koppeling links en recht toepassen ? echter werken knelkoppeling wel op een oude cv buis van 42 mm . hoe nauw luistert dit om de buis er tussen tekrijgen .
3 : misschien een vulmiddel of andere oplossing om de buis te dichten ?

fotos 1 : overzicht met doorop de 2 cv leidingen die aan de bovenkant zijn afgedopt en dicht gelast
foto 2 : de betreffende snee in de leiding
foto 3 . de leiding waarbij de snee wel goed is dicht gemaakt

12.jpg 1.jpg 6.jpg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Even hardop meedenken:
Hoeveel zou je moeten vervangen om helemaal van de 42mm buizen af te komen?

Hoe lek is het nu?
Is het één gaatje of een paar gaatjes heel dicht bij elkaar, dan zou je er een gat in kunnen boren, draad tappen en een bout of plug erin kunnen draaien. (er leest zo vast iemand mee die kan zeggen of en hoe dit precies werkt, ik heb het nog nooit gedaan)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Kerel010

Auto-Geen

  • #3
Een nieuw stuk pijp er tussen, lassen (moeilijk als je het niet kan) of perssokken gebruiken.
1697924460314.jpeg
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #4
2 pers schuifsokken en een stukkie buis
 

RoelofG

  • #5
Het is de vraag hoe lang een reparatie houdt. Vervangen van het hele stuk dikwandig blijft de beste optie.

Er zijn ook messing knel sokken van 42 mm. Alleen kost dat wel wat.
 

Auto-Geen

  • #6
De hele installatie is waarschijnlijk dikwandig, gaat nog heel lang mee.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Waarom ga je met een beunhaas is zee?

laat een echte lasser komen dit is best een lastig klusje omdat je er niet goed bij komt.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
Dit moet je laden met een autogeen las setje en niet met TIG.
 

Auto-Geen

  • #9
1697967799950.png

En met de lasspiegel, hiermee wordt alles zichtbaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Op zo'n roestige pijp, kan je op zo'n een poreus oppervlak iets knellen. Kan je dat waterdicht krijgen?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
pijp eerst opschuren met een stuk schuurlinnen daarna zal de perskoppeling prima afdichten, ik heb ze voor nood wel is op een roestigere leiding gebruikt en dit was waterdicht met 6 bar
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Dat is ook mijn ervaring dicht prima.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu