Snee in CV-leiding repareren

HobbyistBrabant

  • #1
Allereerst: wat een nuttig forum. Al heel wat dingen opgezocht, nu ik wat in huis bezig ben. Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, al doende leert men inmiddels.

Ik ben benieuwd of jullie een goed idee hebben over het volgende. Vandaag was ik bezig een verwarming terug te hangen die door een vorige bewoner weggehaald is.

Ik moest een stukje mantelbuis verwijderen om de aansluiting goed te kunnen maken. Dat heb ik voorzichtig met een pijpensnijder gedaan. Echter, nu ook met een snee in de koperen CV-leiding :shock:. Hij is niet lek, maar denk dat het niet alles scheelt. Als ik met een stanleymes kijk naar de diepte van de snee, is dat bijna de dikte van een buis.

Hoe kan dit het beste gerepareerd worden? Een knelsok eromheen gaat niet: het loopt bijna in de bocht en daar is de buis ook niet goed rond omdat hij kennelijk ooit slecht gebogen is.

Heb de installatie wel weer gevuld, maar durf die verwarming niet te gebruiken. Met het uitzetten en krimpen zou de snee wel eens verder kunnen gaan scheuren.

Alvast heel erg bedankt!

Edit: zou Bison Kombi Stick een optie zijn?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat ziet eruit als WICU.
(zacht koper met mantel, met de hand buigbaar)

Dat het niet meer rond is, komt denk ik doordat er tegenaan is geschopt o.i.d.

Ligt de buis in de vloer, of kan je aan de andere kant van de muur of in de kruipruimte redelijk makkelijk bij de buis komen?

Misschien meer mantel wegsnijden en een goed stukje vinden om een sok op te solderen.
Hopelijk heeft iemand een betere tip voor je.
 

HobbyistBrabant

  • #3
Dat zal het inderdaad zijn!
Bedankt, daar had ik nog niet van gehoord. Op zo'n klein stukje vind ik het behoorlijk stug materiaal wel.

Helaas kan ik er aan de andere kant niet bij. Het ligt niet alleen in de vloer, aan de andere kant van de muur staat ook nog de keuken, dus een stukje vloer eruit halen gaat ook niet...

Dat het met de hand buigbaar is, maakt het misschien een optie om meer mantel weg te snijden, recht te buigen en er een 45 graden bocht op te zetten. Daar zal ik eens naar kijken.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Als je het goed wilt doen moet dat stukje er gewoon uit eigenlijk.
Voor mezelf zou ik er denk ik een beetje vloeimiddel en een klein drupje zachtsoldeer op/in doen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Dit is zeker Wicu buis.
Als je daar klemkoppelingen op gaat gebruiken dan dien je IN de buis eerst een steunhuls te plaatsen.
Doe je dat niet dan kan de knelkoppeling gaan lekken.

Dat kan hier nog een bijkomend probleem zijn...

De steunhuls:
 

Marcn88

  • #6
De buis is mooi schoon en het is wicu ik zal de snee insmeren met soldeervloeistof en dan de buis verwarmen (uiteraard wel de installatie aftappen) en het sneetje dichtsolderen
 

HobbyistBrabant

  • #7
Dank voor jullie reacties! Het liefst zou ik inderdaad het stukje eruit halen, maar vrees dat dat gezien de ruimte niet of nauwelijks gaat.

Ik begreep inderdaad dat er bij knellen een steunhuls in hoort. Helaas wist ik dat niet eerder. Lijkt nu wel goed dicht te zitten.

Iets van kneedbaar staal zou hier geen optie kunnen zijn? Heb er zelf nog nooit mee gewerkt, dus weet niet hoe goed dat vult in zo'n kleine snee of hoe hard dat wordt.

Misschien moet ik toch maar een installateur vragen dit te maken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Kneedbaar staal is bij koper sowieso geen oplossing.
Met zilver (laten) solderen, dan is de soldeerplek stabieler dan de pijp zelf.
Dat kan met een gewone loodgietersbrander, even het water eraf anders gaat het niet.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Er zal alleen niet zoveel van de kunststof manel overblijven na het solderen.
 

Ambidexterity

  • #10
Gewoon met een kleine puntvlammetje tin er in laten vloeien, gebeurt niks meer mee. Grotere zorg is de missende steun huls die er niet in zit, het lekt niet maar de wicu buis is erg zacht, een keer flink tegen aan stoten is voldoende om de buis iets wat te vervormen met lekkage als gevolg.

Dan is er een punt water wat Jan al schrijft, als er water nog in zit kun je stoken dat je een ons weegt. CV leeg laten lopen is geen drama, maar als die radiator beneden zit, dan is dat nog een lastig dingetje om het water er uit te krijgen.
 

HobbyistBrabant

  • #11
Wederom dank voor alle reacties.
Solderen durf ik zelf niet aan te beginnen, dus ik heb inmiddels een loodgieter gevraagd dat te doen. Nu nog even afwachten wanneer dat gaat lukken.

De radiator zit inderdaad beneden. Heeft wel een aftapper, maar de leidingen liggen lager dan de radiator zelf. Zou eigenlijk niet weten hoe het water eruit te krijgen is. Loodgieter wilde het gewoon maar proberen, met de druk eraf en de radiator leeg.

Een steunhuls is nauwelijks meer aan te brengen vrees ik, omdat ik dan de ring eraf zal moeten zagen en de leidingen nog korter worden, waardoor er geen recht stuk meer is. Mocht iemand nog een goed idee hebben dan houd ik me aanbevolen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Als er beneden ergens een vulkraan zit dan daar aftappen, zo niet dan via een wartel van een knie of sok.
 

HobbyistBrabant

  • #13
Beneden aftappen doe ik inderdaad, maar de vorige keer bleef er water in staan. Lager dan dit punt (en de bewuste aftapper in de garage) zijn er geen koppelingen helaas. Dus om 'm helemaal leeg te krijgen zal ik dan iets van een pomp moeten gebruiken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Of een waterstofzuiger huren.
Zorg er dan voor dat er een ontluchtingskraantje open staat voor de toevoer van lucht.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
Er komt een loodgieter die krijgt het water er wel uit.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
HobbyistBrabant schreef:
Een steunhuls is nauwelijks meer aan te brengen vrees ik, omdat ik dan de ring eraf zal moeten zagen en de leidingen nog korter worden, waardoor er geen recht stuk meer is. Mocht iemand nog een goed idee hebben dan houd ik me aanbevolen.
De knelring voorzichtig in de breedte bijna helemaal doorzagen.
Daarna een schroevendraaier in de gleuf steken en dan duwen en draaien.
Bijna altijd springt de knelring dan los.
Daarna kun je (hopelijk) de steunhuls er in tikken zonder de leiding in te korten.

Maar, het blijft een risico, je kunt dat inschatten als je afgetapt hebt en de koppeling losneemt.
Hoe meer de knelring is ingedrukt in de leiding hoe groter het risico.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Dat risico kun je beter niet nemen als de buis niet veel ruimte heeft om een nieuwe verbinding te maken.
 

HobbyistBrabant

  • #18
Dank voor de reacties wederom.
Zoiets had ik ook in gedachten, maar dat durf ik niet aan inderdaad. De knelringen van de eindstoppen die er eerst op zaten waren er ook nauwelijks af te krijgen, dat heb ik ook eerst geprobeerd zonder een stukje van de leiding af te zagen.

De steunhuls erin tikken zonder de huidige knelring te verwijderen zal wel niet het proberen waard zijn?

N.B. Het wachten is nog altijd op de loodgieter...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Wanneer u nu probeert er een steunhuls in te slaan gaat alles naar de knoppen, dat lukt nooit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu