Compressor remote aan en uitschakelen

Capriolo

  • #1
Goede morgen!

Ik heb op verschillende plekken in mijn huis aansluitingen gemaakt om lucht te hebben van m´n compressor. Nu wil ik deze op afstand aan en uit kunnen zetten.

Nu heb ik er al een relais op zitten die eenvoudig elektriciteit toelaat of niet , wat in principe werkt. MAAR ik mag de compressor alleen maar uit zetten als de compressor uit zichzelf is afgeslagen. Dit is vragen om problemen.

Is er een apparaat die ervoor zorgt dat ik veilig de compressor op afstand uit kan zetten? Die de lucht aflaat zodat bij de volgende keer opstarten de motor niet kan verbranden?

Bedankt,
Cor
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zal een schakeling/relais en een ontlastklep aan te pas moeten komen denk ik.
 

Hans-01

  • #3
Hallo Cor,

Zou er verschil zitten in het afschakelen van de spanning door jou relais, of door de drukschakelaar van de compressor zelf?
Of je hebt een erg bijzondere compressor..
 

Poster

  • #4
Hallo

Het afschakelen op afstand kunt realiseren met een "klikaanklikuit" systeem, van e.o.a. merk.

Daarnaast zal er een machnetische ontlastklep geplaatst moeten worden, die aflaat bij totale stroomuitval, dus niet bij afslaan op druk.

Maar de meeste compressors kunnen onder druk starten, dus waarom moet deze drukloos zijn ?

Grt.
 

Hans-01

  • #5
Compressoren kennen een aardige aanloopstroom, en meeste kant en klare draadloze afstandbedingen (klik aan-uit) zijn niet gebouwd op het schakelen van motoren. Ik zou er even mee opletten.

In essentie, waarom zou je problemen verwachten als je de compressor draaiend af schakelt?
 

Poster

  • #6
Er zijn ontvangers van 2,3 kw
Zou de aanloop stroom daarboven komen ?

Het is trouwens niet bekend of het 230 of 380 systeem is.

Dan wordt alles anders natuurlijk.



Grt.
 

Hans-01

  • #7
Lijkt mij goed mogelijk... die hele kleine 5 liter compresortjes niet niet, maar iets met een redelijke tank, 50 l die gaan al snel naar redelijke aanloopstromen.
Probleem is dat het aanvankelijk wel werkt, maar na een paar keer in of uitschakelen zijn de contacten verbrand en schakelt de ontvanger niet meer (uit)

Je kan natuurlijk een vermogens relais schakelen middels een klik-aan-uit
 

Poster

  • #8
Daar zit wat in.
Misschien horen we nog wat het is, 230/380

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Maar de meeste compressors kunnen onder druk starten, dus waarom moet deze drukloos zijn ?
Ik vind dit een gevaarlijke uitspraak, de meeste starten dus niet onder druk, daarom zit er een ontlastklep in.
Als klussers, hier hebben we mee te maken op het forum, dit lezen en als waarheid aannemen kan ze dat zomaar een kapotte motor opleveren.
 

Poster

  • #10
Meestal start een compr. weer bij een drukverlies van ongeveer 2 bar, één van 10 bar start dus onder een druk van 8 bar.
En de meeste hoeven niet ontlast van druk te worden, maar is een wens vsn TS.
Vandaar zijn vraag.

**gevaarlijk**
Niemand verplicht iemand om stellingen aan te nemen die gevaar op leveren, veelal volgen meerdere oplossingen, goed of niet goed, maar het eindresultaat is meestal bevredigend.

En als u de openingspost goed leest, is TS al aardig bekend met zijn compr.en zal geen rare dingen doen, we waren wat aan het brainstormen, en dat is heel link. :?

Maar laten we niet weer afwijken van het onderwerp.

Grt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Poster, je maakt een denkfout, de tank staat op druk, de cilinder is drukloos.

Als de einddruk bereikt word en de pressorstaat slaat af gaat een ventiel open dat de leiding tussen tankklep en cylinder ontlast, vandaar die sis die je hoort bij afslaan. Bij het weer aanslaan is dus de cilinder en de persbuis drukloos pas als er voldoende debiet is zal die ontlastklep weer sluiten om pas dan druk op te bouwen.

Je ziet dit ook, op de tank zit een ventiel met daaraan een dunne slang naar de pressorstaat, dat is de ontlast slang.

Een compressor met druk op de cilinder start niet.
 

Poster

  • #12
Dat begrijp ik, daarom dat ventiel, maar een tank onder druk kan opstarten, het ventiel regeld dat.
De tank hoeft niet ontlast te worden, en daar heeft TS het over.

grt.
 

Capriolo

  • #13
Zo , hier ben ik weer.

Het is een Güde met 50 Liter Tank en "opgeschroefd" naar 10 Bar. 240V

De "electriciteit toevoer" is al remote "geregeld", alhoewel ik wel eventjes moet kijken naar de maximale stroom die het aparaatje aan kan, want daar heb ik niet op gelet :oops: . ( Zwave - zoiets: everspring-plugin-schakelaar-nl-2500w.) Anders kan ik er wel aan andere inpluggen .

Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd (per ongeluk) , de stroom uitschakelen zonder de druk eraf te laten en weer aan te zetten. het duurde een seconde of 2 , maar de motor trok hem er toch doorheen .... Ideaal lijkt het me dan toch niet.

Vroeger op m'n toenmalig werk , hadden we een hele grote compressor die buiten stond, aan en uit-schakelen gebeurde binnen met een schakelaar. Zoiets wil ik dus ook.

@Hans-01: De compressor aan en uit zetten gebeurd normaal met een rode knop boven de op compressor in of uit trekken , hiermee word bij het uitschakelen lucht afgelaten. Als ik de stroom eraf haal , dan blijft die lucht erin , waardoor het opstarten moeilijk gaat.


Ik hoop eigenlijk dat er een kant en klaar systeem is , dat ik die drukontlastknop -module kan vervangen door iets wat elektrisch bediend wordt.
Eventueel zal ik te denken om een sterke servo- stappenmotor te gebruiken om de "rode" knop in te drukken of uit te trekken ....

Bedankt ,
Cor
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Daar heb je gewoon een NO 230v luchtventiel met vertraging voor, die zet je direct tussen de ontlastslang.
zodra je de spanning van die klep haalt opent deze en si de druk weg, een kleine timer zorgt ervoor dat deze tijdens aanlopen nog even open blijft, de vertraging stel je in met een schroefje.
 

Capriolo

  • #15
@ The headhunter:

Ah , thanks , gelukkig is er een "kant en klaar"produkt.
Ik heb ff zitten googlen op "NO 230v luchtventiel met vertraging" , maar kan hier niets geschikts op vinden.

Kan je me verder op weg helpen?

Bedankt,
Cor
 

Poster

  • #16
Als u de post van @the headhunter leest, wordt uitgelegt hoe het ventiel en ontlasten van de cilinder werkt.

Zit zo,n constructie er op, of blijft de cilinder onder druk staan.
Dan wordt het moeilijk opstarten, ik denk het laatste.

Vandaar mijn eerdere vraag, waarom de tank ontlasten.

(Antwoord was al tussendoor gegeven, dus deze post kan weg))


Grt.
 

Capriolo

  • #17
@ Poster; Pardon als ik niet duidelijk was in m'n eerste bericht . Ik ging ervan uit dat alle compressoren zo'n ontlast ventiel hebben.

Cor
 

Poster

  • #18
Meestal wel, daarom.

Grt.
 

Capriolo

  • #19
Iemand die me in de richting kan helpen naar zo'n aparaat? (Liefst via internet) , google helpt me niet verder met deze zoekterm.

bedankt,
Cor
 

Poster

  • #20
Cor

Kijk eens bij [URL='https://www.qplus.nl/pneumatiek/ventielen/speciale-functie-ventielen/timer-en-pulsventielen]deze[/URL] zaak, of anders een infomail daar naar toe.


Grt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu