Compressor Airpress HL 215/25 probleempjes

Hakar

  • #1
Vandaag kreeg ik deze compressor, omdat hij het niet meer zou doen.

Zou ik hem weer draaiende krijgen, dan mag ik hem houden.
Ik heb hem weer draaiend.
Leuk, zij het niet dat ik wat probleempjes tegenkom.
De eerste zijn niet het grootste probleem, een gebroken beschermkap en een kapotte fan, propeller, zie foto

De aan / uitknop op de pressostaat mist duidelijk een onderdeel, de schakelaar wordt niet ingedrukt.
Zal via een dealer vast nog wel te krijgen zijn.

Waar ik wel mee zit, de bediening van de automatische afslag.
Naar mijn idee is dat een kabeltje wat van de drukleiding naar de pressostaat gaat, en daarin een hevel bedient om de compressor af te laten slaan.

Ik kan de busmoer waarmee deze aan de drukleiding zit bevestigd wel losdraaien, maar kan niks weg of uitnemen.
Dus ik denk, ik draai de busmoer er weer in, maar ook dit gaat niet.
En dat terwijl het eerder wel lukte.....

Aan de onderkant van de pressostaat loshalen, lijkt me geen optie.
Volgens mij moet deze er eerst af om dan de bediening weg te kunnen nemen

Verder zit zoals jullie kunnen zien de boel slordig gemonteerd met teflontape, lijkt me nou ook niet direct de beste methode.

Iemand suggesties, ervaringen of ideeën omtrent hoe de probleempjes op te lossen?


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De "kabel" naar de aan/uit schakelaar is geen kabel maar een slangetje, het is vaal lastig de slang los te maken door te hard aandraaien van de klemring waarmee de slang vastgezet wordt.
Het is normaal niet nodig deze slang los te draaien of te verwijderen.
Druk de slang zoveel mogelijk aan, de wartel moet er dan toch gemakkelijk in te draaien zijn.

Het lijkt me overigens handig duidelijk aan te geven wat de compressor wel of niet doet, slaat hij wel aan en levert hij geen druk of slaat hij helemaal niet aan ?

Een duidelijke foto van de aan/uit schakelaar met de kap er af kan ook helpen, foto's plaatsen graag via klusidee.
 

Hakar

  • #3
Jan, dank voor je snelle reactie.

Kun je me vertellen wat je bedoelt met fotos plaatsen via Klusidee?
Toen ik zoekende was om een foto te kunnen plaatsen, kwam ik alleen de invoegmogelijkheid via een url tegen, dus vandaar dat de fotos via bucket waren geplaatst.

Wat de compressor wel deed, en wat niet?
Hij sloeg niet meer aan, de motor bromde wel, maar ging niet rond.
Na demontage van de beschermkap aan de propeller rond proberen te draaien.
Met vingerdruk ging dit niet, maar met een beetje kracht wel.
Daarna de stekker er in, en hij draaide als een tierelier.

Of hij druk opbouwt, weet ik niet, heb i nog niet op gelet.
Gezien het feit dat er overal van dat teflon tape tussen zit gedrukt, wilde ik eigenlijk eerst de boel demonteren, en netjes bevestigen.

Ga eerst even een happie eten, en zal daarna nog wat fotos maken, en plaatsen als ik weet hoe dat moet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
1. Plaats een nieuwe aanloopcondensator.
Als de compressor niet aan slaat als u de pijp van de cilinder naar het ventiel op de tank op een kant los maakt dan is de condensator defect.
2. Mogelijk dat het rubber in de terugslagklep naar de tank en aan/uit unit kapot is maar dat komt zeer zelden voor.
 

Hakar

  • #5
Compressor slaat aan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Wel een heel kort antwoord.
Wat hebt u gedaan alvorens de motor wel aanslaat ?
 

Hakar

  • #7
Citaat uit mijn vorige post:

Wat de compressor wel deed, en wat niet?
Hij sloeg niet meer aan, de motor bromde wel, maar ging niet rond.
Na demontage van de beschermkap aan de propeller rond proberen te draaien.
Met vingerdruk ging dit niet, maar met een beetje kracht wel.
Daarna de stekker er in, en hij draaide als een tierelier.

Of hij druk opbouwt, weet ik niet, heb ik nog niet op gelet.
Gezien het feit dat er overal van dat teflon tape tussen zit gedrukt, wilde ik eigenlijk eerst de boel demonteren, en netjes bevestigen.
 

Hakar

  • #8
Foto van de schakelaar zonder kap.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
De teflon tape heeft niets te maken met het wel of niet aanslaan van de compressor, de tape is er voor de afdichting van de aansluitingen.

Hebt u de compresssor gestart nadat u de verbinding tussen de cilinder en de ketel hebt verwijderd ?
 

Hakar

  • #10
De compressor is gestart en draaiend geweest, eerst met de verbinding tussen cilinder en ketel los, en daarna met verbinding weer vast.

Dat de teflon bedoelt is voor de afdichting begrijp ik, maar zo slordig het hier gedaan is, heb ik geen vertrouwen in een goede afdichting.

Daarom wil ik dan ook de schakelaar demonteren en tape of ander afdichtmateriaal.

Nu kan ik de schakelaar zonder moeite op de buis aan de ketel ronddraaien.
Zie foto, deze buis.

 

Hakar

  • #11
Na veel 5en en 6en de boel in elkaar, en voorzien van snelkoppeling.
Proefdraaien, en hij bouwt druk op.
Slaat mooi af op 8 bar, en houdt lucht vast.
Via importeur de nummers van de defecte delen doorgekregen, en een dealeradres.
Voor weinig geld goedwerkende compressor :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
:prima:
 

Hakar

  • #13
Toch nog een opmerking.
Momenteel draait de compressor om het maar zo te zeggen a;s een naked bike.
Geen beschermkappen, geen koelvin, geen aan en uit knop voor de drukschakelaar.
Al deze delen zijn in bestelling.
Bij de groothandelaar (misschien wel importeur (VRB)) geen instructieboekes meer te downloaden of te verkrijgen, maar wel de onderdelen hiervoor genoemd, en dus in bestelling.

Bij een druk van circa 4 bar wil de compressor wel aanslaan, maar gaat met horten en stoten.
Trek ik de stekker er uit, en laat de lucht weglopen tot circa 2 bar, en stop dan de stekker er weer in, slaat hij spontaan aan.

Is dit een soort van veiligheid?
 

Millew

  • #14
Het kan te maken hebben met het feit dat je de compressor inschakelt met de stekker, waardoor het opstartmechanisme niet goed functioneert.
Het is ook mogelijk dat de ontlastklep niet wil openen, omdat deze verkleefd is.
Die klep zit in het koperen huis, die je ziet op de eerste foto, die je hebt geplaatst.
Zie ook dit Compressor ( airpress olie vrij ) bouwt geen druk op. Ander probleem, vergelijkbare oorzaak.

Verder is het mogelijk dat de omgevingstemperatuur te laag is. Bij lage temperatuur zal de compressor ook moeite hebben met opstarten. Onder 5 graden mag hij ook niet worden gebruikt.
 

Hakar

  • #15
@ Millew.

Wordt vanavond nog even sleutelen, neem de optie van de ontlastklep mee.
Jouw uitleg in het andere topic is duidelijk, dus moet geen probleem zijn.

Is deze het niet dan ligt het denk ik aan het aan en uitzetten door middel van de stekker.

Bij het indrukken van de schakelaar om uit te schakelen, hoor ik een pufje, dus denk dat dat goed is.
 

Flat4ever

  • #16
De ontlastklep word bedient door de aan uit schakelaar.
Als deze dus omzeilt word door de compressor uit te zetten door middel van de stekker, blijft er druk in de persleiding zitten.
De compressor kan hierdoor niet op gang worden gebracht door de elektromotor aangezien er een te groot koppel nodig is.

Zodra jij netjes de schakelaar gemonteerd heb en de ontlastklep dus weer gebruikt word zal je zien dat hij wel goed werkt.


Lees net dat je zelf al meld dat als je hem met de knop uitzet dan je dan een plof hoort. Hier zit dus je probleem.

Is overigens een goede compressor!!! Heb hem hier ook staan. Alleen dan een maatje groter geloof ik.
 

Hakar

  • #17
Duidelijke antwoorden, bedankt!

Laat de sleutels nog even in de kist, nooit openaken wat goed werkt toch?
Heb een poosje met de knop op de schakelaar staan spelen ofwel indrukken en loslaten, en alles zonder problemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu