Brink b8m slaat af

Ruudvdberg

  • #1
Hallo,

Sinds het nieuwe winter seizoen blijft onze ketel afslaan.
Het betreft een brink B8M 1985 ketel.

Als hij op temperatuur is slaat hij af (uiteraard normaal) maar als hij weer aan moet springen lijkt het net alsof het gas niet bijspringt. Ik moet dan naar zolder om op de reset knop te drukken en dan doet hij het weer.
Tenminste totdat hij weer op temperatuur is.

Het doet het meestal goed als de thermostaat rond de 18graden blijft staan maar zodra ik hem hoger zet begint het weer.
Ik heb hem helemaal schoongemaakt maar heeft niet geholpen.

Wie heeft een idee wat het kan zijn?

Gr Ruud
 

Freekcv

  • #2
Als de filter schoon zijn kunt u de ventilatorstand 1 stand hoger zetten. zowel op normaal bedrijf als op comfor.
 

Ruudvdberg

  • #3
Is dat die grijze draaiknop op die stalen module
 

Chathanky

  • #4
Als de maximaalthermostaat aangespoken is geweest kunnen dit de mogelijke oorzaken zijn:

a) de filters zijn sterk vervuild
b) de systeemventilator draait niet
c) er zijn teveel uitblaasroosters dichtgezet

Verder kan het ook een ionisatieprobleem zijn (vlamdetectie)
 

Ruudvdberg

  • #5
A: Er zitten nieuwe filters in, dus dat valt af.
b: zowel de mechanische ventilator als de ventilator in de ketel draait.
c: hier heb ik al het e.e.a. in uitgeprobeerd en ook dit hielp niet.

Misschien dan toch een ionisatieprobleem, wat moet er hiervoor schoongemaakt/vervangen worden?

Bedankt voor de reacties!
 

Chathanky

  • #6
De pen reinig je met een fijn koperborsteltje en de afstelling moet je opzoeken in de docu.
Verder is het belangrijk dat de verbindingen goed zijn. (goede massa en geen rotte stekerverbindingen) Een slecht contact kan ook de ellende veroorzaken.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #7
Kan ook zijn dat je systeemventilator door slijtage minder is geworden. En hij hierdoor minder koelt.
 

Freekcv

  • #8
Zowel de b8m als de md hadden volgens mij een waakvlam. geen ionisatiepen.
zeker met dit bouwjaar
 

Freekcv

  • #9
Je kan in het witte kastje bij de reset vd maximaal, de bedrading van zowel het normale toerental alsmede het toerental van de comfortstand verhogen.
je moet dan even de ventilator draden 1 standje opschuifen in de kroonsteen.
hierdoor laat je de ventilator sneller draaien en kan hij de wissellaar beter koelen
 

Chathanky

  • #10
Freekcv schreef:
Zowel de b8m als de md hadden volgens mij een waakvlam. geen ionisatiepen.
zeker met dit bouwjaar
Volgens mij heeft deze een pen. En ik kan me zo ook geen type ventilatorketel voor me halen met een waakvlam.
 

Freekcv

  • #11
Bv brink b8, fasto fc 2000
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #12
En niet te vergeten de burhamatic, vele agpo nev modellen en de radson matador om er een paar te noemen idd :)
 

Chathanky

  • #13
Maak ook verder niet uit, in de installatiehandleiding ven de B8M staat een ionisatiepen en een ontstekingspen omschreven. :wink:
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #14
Gas druk te hoog afgesteld naar het vermogen van het huis.

Blijft de waakvlam wel branden die gaat meestal ook uit.
 

Ruudvdberg

  • #15
Hij heeft idd een waakvlam en deze blijft 98% gewoon branden.
Ik zal ook is proberen wat Freek zegt het draadje 1 gaatje verder zetten in de kroonsteen.
 

Chathanky

  • #16
Hmm dan heb ik toch een later type omschrijving in handen. :?

Sorrie voor de gemaakte verwarring. :wink:
 

Freekcv

  • #17
Maakt niet uit, samen weten we meer.
p.s. ik maakte ook een foutje. een b8 is geen ventilator toestel. maar gewoon een open toestel met een systeem ventilator. deze om de wissellaar te koelen en het huis te verwarmen. ps wel die van de comfort stand ook verhogen. anders helpt het nog niet :cool:
 

Ruudvdberg

  • #18
Ok,

Ik heb geen schema liggen hier dus als jullie het even met deze foto kunnen uitleggen :)


Bedankt!

Edit foto werkt niet, en fotobucket is spam hier
 

Freekcv

  • #19
Je moet het witte kapje los schroeven. (waar ook de maximaal zit) hier zie je aan de linker kant een rits kroonstenen van boven naar onder.

de rechterkant van de kroonstenen zit helemaal vol.
aan de linkerzijde zitten 2 zwarte draden boven elkaar. deze moet je hebben. allebij 1 standje naar beneden zetten.
wel even de stekker uit het stopcontact halen!!!

anders prikt het een beetje aan de handjes :mrgreen:
 

Freekcv

  • #20
En? doet hij het weer?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu