Bosch wasmachine WFM4030 draait niet meer

Philippe

  • #1
Hallo, onze wasmachine Bosch WFM4030FG/01 draait niet meer.

Het wasprogramma start normaal: het water komt binnen, warmt op maar de motor draait gedurende het hele programma niet.
Het programma loopt gewoon verder.

Ik herinner mij dat bij een vorig defect met gelijkaardig effect de borstels van de motor niet meer goed waren.
Het vervangen was toen complex en duur, de technieker vertelde dat de borstels in de motor ingebouwd waren en een gans onderdeel moest vervangen worden.

Het heeft mij 150 Euro gekost.
Heb ik dit nu weer voor en kan ik de klus zelf klaren?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Veel forumleden hebben zo'n koolborstelset inderdaad zelf vervangen, hangt natuurlijk van je handigheid af.

Bij deze ca 11-12 jaar oude machine zou het heel goed kunnen dat de koolborstels voor de tweede keer op zijn, het niet draaien duidt wel in die richting.
Indien ze te ver zijn afgesleten, kan ook de motor(collector) daardoor beschadigd geraakt zijn, goed om dat even zorgvuldig te inspecteren.

Er kunnen echter ook andere oorzaken zijn, zoals waterhoogte-regelaar...

Houd er wel rekening mee, dat die set koolborstels ook los al aan de prijs is:
Officiele Bosch prijs van artikelnr. 096331 is ca 80 euro!

Op de Quickfinder vind je onderdelentekeningen. Tik het E-nummer in en je krijgt de tekening, waar ik zelf ook het onderdeelnummer en prijs vandaan heb gehaald.

Indien je verder hulp nodig hebt bij het demonteren: zoek op "koolborstels Bosch" en/of stel verdere vragen hier, want ik ben zelf geen witgoedspecialist...
 

Henny

  • #3
De koolborstels zijn bij deze motor in het achterschild geintegreerd.
De borstels zijn wel los te vervangen, maar dat vereist wel enige soldeertechniek.

Zoals Kees al vermeldde, is het raadzaam, alvorens onderdelen te bestellen, eerst de collector te inspecteren.
 

Philippe

  • #4
Hallo Kees en Henny, alvast bedankt voor jullie reaktie.

Wat ik wel raar vind is dat de motor totaal niets meer doet.
Ik had de achterkant losgeschroefd en de trommel manueel rondgedraaid.
Bij afgesleten borstels verwachtte ik dat ik een haperend contact zou hebben met eventueel wat vonken.

Ik zie bij andere meldingen dat de motor probeert maar na een paar keer afslaat.
Ik heb totaal geen ekele aanzet tot beweging.
Anderzijds is het ook weer zo dat de machine helemaal vuil is, ik vermoed dat dit het afgesleten koolstof stof is.

Ik zal de motor even losdraaien en kijken of ik iets aan die borstels zie.
De aansluitklem van de motor bevat zeker 6 draadjes, tot wat dient dit allemaal?
 

Philippe

  • #5
Ik heb de motor nu uit elkaar geschroefd.
Ik zie dat 1 koolstofstaafje slechts 2 mm uitsteekt terwijl het tweede 6 mm uitsteekt.
Ondanks dit maken wel beiden nog contact met de rotor. Het korte staafje heeft wel heel weinig veerdruk omdat het van 2 naar 1 mm ingedrukt wordt.

Is dit alles nu een bevestiging voor het vervangen van de koostofborstels of niet en kosten die dingen echt 80 Euro per set?
Ik ben wat kritisch op de kostprijs omdat het toestel ondertussen toch al 12 jaar oud is.
 

Henny

  • #6
Het is ook mogelijk de borstels zelf te vervangen.
(Beekman artikel nummer: 0.05.47.34-1)
Dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
Je moet dan wel over soldeer-vaardigheid bezitten.
Heb je trouwens de collector al geinspecteerd?
 

Philippe

  • #7
Hallo,
Ik ga dan inderdaad maar beter de borstels vervangen.
Hoe en waar kan ik het artikelnummer dat je opgeeft bestellen?
Bij de inspectie van de collector ziet alles er goed uit: ik heb alle wikkelingen ohms doorgemeten en dat was OK.

Ik zie zie een kleine aftekening op de collector en dit komt van het schuren van de koper draad die in de borstel zit en die op het einde van de bostel aan de oppervlakte komt.

Dus hoog tijd om die borstels ergens te gaan zoeken.
Ik kijk ondertussen ook even op het internet naar die Beekman die je opgeeft.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Artikelen met het door Henny genoemd artikelnummer kun je bestellen in de meeste witgoed-(onderdelen)zaken.

Dat is meestal de eenvoudigste manier, want die zitten dicht bij huis.
Je kunt ook eventueel met de hele motor naar zo n zaak gaan, om die te laten beoordelen.

Kijk even hier voor die onderdelenzaken!
 

Co de Witgoedman

  • #9
Henny schreef:
Het is ook mogelijk de borstels zelf te vervangen.
(Beekman artikel nummer: 0.05.47.34-1)
Dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
Je moet dan wel over soldeer-vaardigheid bezitten.
Heb je trouwens de collector al geinspecteerd?
Ivm de evt schade aan de motor, vervang aub de gehele motorkop en ga niet zelf solderen, u zult niet de eerste zijn die door verkeerde borstels de motorcollector versneld doet slijten.

Sorry Henny, maar deze week alweer 3 klanten die op advies van mijn dichtbijzijnde collega dit ook hadden gedaan en nu met een defecte motor zitten.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Aan de andere kant, als je toch al twijfelt aan het al of niet repareren van deze oude machine, wat maakt het dan uit indien je door een reparatiepoging met goedkope koolborstels de motor beschadigt?

In het ergste geval moet je de machine wegdoen, maar dat zat er toch al in...
 

Janavg

  • #11
Helemaal met Co eens vervang nu gewoon een achterschild dan heb je geen problemen.
 

Henny

  • #12
Genoemde borstels zijn speciaal voor Siemens/Bosch motorschilden bestemd.
Genoemde borstels talloze malen in deze schilden geplaatst en tot nu toe zonder problemen.
De koolborstels moeten wel met enige kennis van zaken geplaatst worden.
 

Co de Witgoedman

  • #13
Beste Henny, volgens de officiele onderdelensite van Siemens zijn er voor deze koppen geen losse borstels te koop... alleen de complete achterschilden.

Voor de nieuwere machines met een andere motor en andere sturing zijn deze borstels gemaakt, niet voor de achterschildmotoren.
 

Janavg

  • #14
Inderdaad Co heeft gelijk heb jaren ervaring met dit merk en weet 100% zeker dat op deze manier geen borstels worden vervangen/geleverd door de fabrikant.

Jan
 

Twiefel

  • #15
Janavg schreef:
Inderdaad Co heeft gelijk heb jaren ervaring met dit merk en weet 100% zeker dat op deze manier geen borstels worden vervangen/geleverd door de fabrikant.

Jan
De manier waarop de fabrikant de onderdelen levert is niet altijd de beste maar meestal wel de duurste, dus waarom geen imitatie werkt net zo goed en het is meestal een stuk goedkoper.

En het vervangen van een compleet schild vind ik zelf onzin, want gewone losse koolborstels kunnen er praktisch niet verkeerd geplaatst worden.
Het is mijzelf nog nooit overkomen, dat een motor stuk is gegaan door alleen losse koolborstels te vervangen.
 

Co de Witgoedman

  • #16
Bij een antwoord waarbij zoveel kennis van de materie aanwezig is zwijg ik liever... toch maar niet, wel eens gehoord van de diverse hardheden van koolborstels? Een te harde borstel doet het anker versneld wegbranden en te zachte borstels geven teveel kolengruis waardoor de motor in de brand kan vliegen.

We praten oa hier over de productaansprakelijkheid, indien door een onjuiste reparatie aan het apparaat brand kan uitbreken en de wasmachine daar de oorzaak van is zal de verzekering trachten de fabriek aan te spreken.

De fabriek zal e.e.a. uitzoeken en erachter komen dat er verkeerd is gerepareerd door derden en de claim afwijzen. Vervolgens is de leverancier aan de beurt en als deze kan bewijzen, dat er te goeder trouw is geleverd heeft degene die de reparatie heeft uitgevoerd een financieel probleem...

Daarom is het advies: repareer, maar gebruik wel de orginele onderdelen.

Als u een witgoedmonteur zou zijn zoals u aangeeft, zou u dit zeker moeten weten en zou uw antwoord genuanceerder zijn.
 

Twiefel

  • #17
Beste Co
Ik zeg niet dat orginele onderdelen niet goed zijn, maar imitatie / vervangende kunnen net zo goed zijn in sommige gevallen.

En het is mijn ervaring met deze koolborstels dat ze net zo goed werken.
Ik bedoel hiermee dan ook de (Beekman) artikel nummer: 0.05.47.34-1.

En tuurlijk, iedereen kan verschillend over deze dingen denken.
Is ook helemaal niet erg: iedereen kan een eigen mening hebben.
 

Philippe

  • #18
Hallo,

Ik heb de koolstofborstels nu vervangen.
Ik heb originele Siemens/Bosch onderdelen gebruikt, ik heb ondertussen iemand leren kennen die bij Siemens /Bosch gewerkt heeft.
Enkel de aansluiting was anders maar ik heb de connector gesoldeerd.
Spijtig genoeg draait de machine nog steeds niet.

Als ik de machine opzet en ik draai de trommel rond voel ik zelfs geen enkele weerstand.
Zit er nog ergens een zekering die ik moet vervangen?

Ik vind het ook nog steeds raar dat met mijn oude borstels er ook totaal geen leven meer in zat terwijl ik met afgesleten borstels eerder haperingen of vonken zou verwachten.
Hopelijk kan een eenvoudige vervanging van een zekering of zo iets toch nog redding brengen.
 

Henny

  • #19
Na het plaatsen van het (juiste) motorschild, moet je de (platte) veren
bij de koolborstelhouders, met een klein schroevendraaiertje, in de richting van de borstels drukken.

Hierdoor drukt de veer tegen de borstel aan, zodat de borstel weer tegen de collector gedrukt wordt.
Dus eerst het schild monteren en dan pas de veren ertegen aan drukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu