Bauknecht WA 8798 W: F11 fout

Prutspiet

  • #1
Hallo witgoedridders,

Bauknecht WA 8798 W met blauwe waterstopslang, servicenr. 8583 340 12000. Ongeveer 5 jaar oud, bijna altijd op lage temp. gebruikt, zonder voorwas. Gezin van 3, dus niet erg veel gedraaid.

Eerder gaf de machine soms een 'H en F' fout die op een 'storing in de watertoevoer' zou duiden. Heb de slang regelmatig verwijderd en het filtertje nagekeken, daar was nooit een probleem mee. Misschien is de waterdruk wat laag hier.

Nu geeft de wasmachnie kort na het aanzetten een F11 fout. Eerst wordt er normaal afgepompt, maar dan wordt er geen water ingenomen en de trommel gaat niet draaien. Wel draait het motortje naast de zeepbak om het juiste bakje te kiezen. Direct daarna de F11 en gepiep.

Die F11 (afwisselend F en 11 op beide displays) is wat vaag, maar zou duiden op verstoring van de communicatie tussen de print en de andere onderdelen.
Ik heb de motor er uit gehad en in de onderdelenwinkel zei men dat de koolborstels OK waren. Daarna de monteur besteld, die zei dat de print stuk is, nieuwe kost 308 euro ex. montage (is dat werkelijk zo, belachelijke prijs!).

Ik geloof echter niet dat de print stuk is: er uit gehad, bekeken met vergrootglas en ziet er prima uit (ik heb al heel wat defecte prints gezien).

Bauknecht hulplijn vertelde mij: resetten, door de programmaknop helemaal rond te draaien, dan op afpompen en starten. Dat programma werk inderdaad OK, want daarvoor hoeft de trommel niet te draaien en wordt geen is geen water ingelaten. Ook alle bediening werkt normaal (temp. en toeren centrifuge instellen, wel/niet voorwas e.d.). Kortom: geen reden te denken dat de print stuk is.

Ik denk dat de werkelijke oorzaak is dat ofwel de motor niet start, ofwel er geen water ingenomen wordt. Ik weet niet hoe die twee van elkaar afhankelijk zijn (moet de machine eerst water innemen en dan draaien, of andersom).

Hoe verder? Wat is de juiste volgorde, eerst water of eerst draaien? Hoe kom ik er achter of de motor stuk is? Wat kan er mis zijn met de watertoevoer?

Alvast dank!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Volgens mijn (wellicht achterhaalde) gegevens is de officiele Bauknecht-prijs van die control-unit 263 euro incl. btw. Of prijzen wel of niet "belachelijk" zijn, doen we op dit forum geen uitspraak over, c.q. gaan we niet op in. Ook kunnen we niet beoordelen, of die monteur het ja of nee bij het rechte eind had, we moeten afgaan op jouw informatie, en die monteur heeft het ter plekke gezien.

Een printplaat die defect is, hoeft geen enkel spoor daarvan te vertonen.
Natuurlijk, als er een duidelijke sluiting is geweest, dan zie je dat vaak aan verbrande printsporen en componenten, maar indien er een onderdeel door welke andere oorzaak dan ook gesneuveld is, is daar niets van te zien.

Ik heb ook heel wat ervaring met defecten aan (industriële) elektronica, en heb heel wat defecte printen gezien, waar geen spoor van het defect te zien was!

F11 is inderdaad een communicatie-storing, letterlijk: "No communication between main micro-controller and motor-microcontroller."
Omdat er echter slechts één complete control-unit aanwezig is, moet dat te maken hebben met een intern probleem op die control unit, lijkt me.

Overigens, als er een waterinstroom probleem zou zijn, zou je een andere foutcode krijgen (FH).

Wat precies wél de oorzaak is, kan ik niet zeggen, omdat ik zelf ook geen witgoed-specialist ben.
 

Prutspiet

  • #3
Ha Klusidee Kees,

Ik weet ook niet of deze prijzen normaal zijn. Voor de monteur was F11 voldoende, had net zo goed per telefoon gekund, keek verder nergens naar. Maar voor dat geld heb je dus ook een middenklasse PC, heel wat ingewikkelder en hoogstaander micro-electronica. Voor zo'n prijs moet zo'n wasmachineprint ongeveer per stuk met de hand gemaakt worden :-) En natuurlijk veel duurzamer zijn.

Je hebt gelijk, het is niet de watertoevoer.
Ik ben inmiddels iets verder. Ik vond een service manual van een vergelijkbaar model, de WAP 8788-D. Daarin staat een test:

Op afpompen zetten en dan 4x op voorwas drukken. Dan wordt een soort simulatie gedaan met codes van C0 tot C8.
Nu wordt wel water ingelaten, C1 t/m C3.
Bij C4 moet de trommel gaan draaien (motor test), dat gebeurt niet.
De machine gaat direct door naar C5 (verwarmen), dat duurt zo'n 18 minuten en de trommel wordt inderdaad warm.
Afpompen (C6) gebeurt ook.
Daarna geen C7 (opnieuw motor test) maar weer de F11 foutmelding.
Aan C8 (centrifuge) komt hij dus niet toe.

Deze machine heeft inderdaad geen aparte motorelectronica, dus blijft over de motor of de print.
De vraag is nu dus hoe ik een van beiden uitsluit. Kan ik de motor testen als ik hem er weer uit schroef?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het enige dat ik je kan zeggen zijn de weerstandswaarden die je op de motor zou moeten meten volgens de documentatie:
Code:
Contacten                 Weerstand 
1 - 2                     68,7  Ohm
Collector directly         1,65 Ohm
5 - 6                      1,60 Ohm
5 - 7                      0,69 Ohm
Toleratie van deze waarden ± 7%

Vergeet niet de rotor langzaam te verdraaien om de verschillende delen ervan te controleren.

Verder kan ik je dat dus niet zeggen, misschien een witgoed-specialist.
 

Co de Witgoedman

  • #5
Ik kan bovenstaande antwoorden niet verbeteren. :wink:
 

Prutspiet

  • #6
Code:
Contacten                 Weerstand 
1 - 2                     68,7  Ohm
Collector directly         1,65 Ohm

5 - 6                      1,60 Ohm
5 - 7                      0,69 Ohm
Ik neem aan dat 'Collector directly' de aansluitingen van de koolborstels zijn met verwijderde plugjes?

Oef, da's lastig meten, mijn eenvoudige multimeter geeft zelf al 0,4 Ohm aan in de 200 Ohm stand :-(
Als ik dat er af trek, kom ik aan:

1 - 2: 68,7 Ohm
Collector: 3,6 tot 3,1 Ohm
5 - 6: 1,3 Ohm
5 - 7: 0,4 ohm

Da's niet goed dus? Of moet ik een betere meter gebruiken?
Voor de zekerheid nog even de motor:
C.E.SET. MCA 61/64-148/BBDK0
4619 710 20531
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik neem aan dat "collector directly" betekent meten op de lamellen van de collector zelf, dus zonder koolborstels ertussen. Dan zal de waarde lager zijn, lijkt me.

De waarde bij kortgesloten meetpennen kun je in principe aftrekken van de gemeten waarde, dus als je 0,4 Ohm meet dan is de echte waarde dus een kortsluiting. Echter: bij dergelijke lage waarden kan de overgangsweerstand tussen meetpen en contact ook een grote rol spelen, maar dat wist je als ervaren technicus vast ook wel.

Ik kan er dus niet veel van zeggen, of deze motor wel of niet defect is, die 0,4 Ohm klinkt natuurlijk niet goed.

Het genoemde typenummer op de motor komt overeen met mijn gegevens.
Bestelnummer is anders, maar dat kan naderhand gewijzigd zijn.
 

Prutspiet

  • #8
Klusidee Kees schreef:
Ik neem aan dat "collector directly" betekent meten op de lamellen van de collector zelf, dus zonder koolborstels ertussen. Dan zal de waarde lager zijn, lijkt me.
Inderdaad, als ik direct op de plaatjes meet, kom ik op 0,4 ohm als ik 2 plaatjes naast elkaar meet. Als er meer plaatjes tussen zitten, wordt het hoger, 0,6 tot 1,5 Ohm. Als ik plaatjes (ongeveer) tegenover elkaar meet (dus 180 graden), is het 1,8 Ohm.

Mij zeggen deze metingen aan motoren helaas niet zo veel, maar de motor zou dus niet OK zijn als alles binnen 7% moet zijn? Betekent dit dat hij echt stuk is, of bijv. dat hij alleen minder rendement levert?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Vanzelfsprekend gaat het om de plaatjes tegenover elkaar, die zouden 1,65 Ohm moeten zijn. Een gemeten waarde van 1,8 Ohm klink me dus niet beroerd in de oren... (Je meter heeft ook een tolerantie!)

Meer verontrustend is de eerder genoemde 0 Ohm tussen contact 5 en 7, dat zou een kortsluiting van bijv. een veldwikkeling kunnen zijn. Maar daar weet ik dus niet exacte ja of neen van.

Als ik er van uitga, dat je die meting wellicht niet correct hebt gedaan, dan zou de printplaat dus tóch defect kunnen zijn, wanneer wel goed gemeten de motor.
Is verder moeilijk op afstand te bepalen.

Sommige witgoed-onderdelenzaken hebben ook de mogelijkheid een motor door te meten, je zou eventueel de motor kunnen demonteren en meenemen.

Meer zou ik zelf niet weten.
 

Prutspiet

  • #10
Klusidee Kees schreef:
Meer verontrustend is de eerder genoemde 0 Ohm tussen contact 5 en 7, dat zou een kortsluiting van bijv. een veldwikkeling kunnen zijn.
Ik had al 0,4 van alles afgetrokken, dus dit was echt 0,4 Ohm.

Maar inderdaad, ook al werkt verder alles, als de motorbesturing nu op dezelfde print zit, kan die nog steeds stuk zijn.

De motor ligt al naast me hier (anders wel erg lastig meten :) dus dan ga ik kijken of ik een zaak kan vinden die kan meten.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Misschien heb je daarvoor hier nog wat steun aan?
 

Witgoeroe

  • #12
F11 treed ook op bij een fout in de waterhuishouding. Als je nooit op hoge temperaturen wast met waarschijnlijk teveel aan zeep (is vaak het geval) kan de drukkamer en de slang naar de drukschakelaar verstopt zitten.

Was regelmatig een lege machine op kookwas evt met soda op de smurrie en vetten op te lossen.
Een Bauknecht monteur kan de besturing ook opnieuw programmeren. Dit is goedkoper dan een nieuwe (als het aan de software zou liggen).
 

Prutspiet

  • #13
Even dit onderwerp netjes afsluiten, hopelijk heeft iemand er nog eens wat aan:

Hij werkt weer :) Het was toch de print.

Ik heb de motor voor de zekerheid laten doormeten in een witgoed onderdelenzaak: niks mis mee.
Dus bleef alleen de print over. Het was even zoeken, maar toch iemand gevonden die wat oudere wasmachines opknapt. Die had deze print voor 40 euro incl. verzenden.
Ik heb dus (incl. montage) zo'n 90% op de kosten kunnen besparen. En een nieuwe print had ook niet meer geloond.
Kortom wij en het millieu blij.

Speciale dank aan Klusidee Kees voor de coaching!

Konklusie: die F11 fout is een beetje verwarrend. In de documentatie wordt o.a. genoemd 'geen communicatie tussen hoofdprint en motorelectronica'. Feitelijk stamt die foutmelding uit oudere machines, die hadden nog een aparte print bij de motor. Deze machine niet: de motorbesturing zit nu op de hoofdprint (er is ook maar 1 print). Bauknecht nam niet de moeite de foutmelding aan te passen (misschien een half uurtje voor een beetje programmeur?).

Dit was voor mij de eerste electronische wasmachine en dat is toch wel even schrikken. De vorige met zo'n electrische schakelklok heb ik zonder veel problemen 20 jaar aan de praat gehouden (en inderdaad die klok een keer vervangen).

Maar een beetje te vaak blijken de nieuwe, electronische versies van apparaten helemaal geen verbetering. Feitelijk heel vreemd: Normaal gesproken gaat goed ontworpen electronica alleen stuk bij oververhitting (en als de koeling OK is dus vrijwel nooit). Electronica zou apparaten dus duurzamer moeten maken.

Het argument van de fabrikanten is echter vooral kostenbesparing. Een printje met wat chips en een paar relais is veel goedkoper te produceren dan bijv. zo'n fijnmechanische schakelklok. Dat zou op zich niet erg zijn, maar ook op die electronica wordt nog eens bezuinigd. De kwaliteit is, zeker in dit geval, gewoon niet OK. Zelfs de koolborstels zijn een langer leven beschoren ... Dat wordt ook bevestigd door de ervaringen van anderen.

Wat mij ook tegenviel is dat 2e hands onderdelen zo moeilijk te vinden zijn. Misschien naif van mij, maar ik dacht in een grote stad toch wel ergens een sloopbedrijf ofzo te vinden, net zoals je even een spiegeltje voor je auto haalt op de sloop.

Maar goed, een beetje volhoudend verzet tegen de wegwerpmaatschappij en wij wassen weer vrolijk verder met deze 5 jaar oude machine ;-)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Mooi dat het gelukt is en bedankt voor het compliment!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu