Bauknecht lagers vervangen en spannen riem

Markus

  • #1
Vandaag begonnen aan het vervangen van een afdichting aan de trommel-as van een Bauknecht WA2349. Natuurlijk kwam ik het probleem tegen dat het onderste lager er niet af kwam doordat het op de as zit vast gecorrodeerd.

Zoekend op deze site naar een oplossing merkte ik dat deze er kennelijk niet echt is. Er wordt steeds gezegd dat deze reparatie niet zinvol is doordat er snel weer lekkage optreedt.
Ook wordt gezegd dat de achterwand moet worden vervangen.
Er wordt echter niet gezegd waarom vervangen van de achterwand en waarom het wederom zou gaan lekken.

Een oplossing voor het verwijderen van het onderste lager heb ik echter wel!
Bij lagerspeciaalzaken zijn speciale lagertrekkers te krijgen die gebrijkt kunnen worden voor lagers die aan de achterzijde klem zitten tegen een kwetsbaar vlak.
Deze lagertrekkers hebben de naam Octopull. Bij het gebruik van deze trekkers gaat het lager echter wel verloren, maar de rest van de onderdelen blijven gespaard.

Wie vertelt me wat de reden is van het terugkeren van de lekkage na reparatie?
 

Co de Witgoedman

  • #2
De reden is gewoon de praktijkervaring die velen van ons hebben, wij doen dergelijke reparaties in ieder geval niet meer daar het probleem heel vaak weer terugkomt.
 

Co de Witgoedman

  • #3
Ik lees net dat collega Wittenico andere ervaringen heeft.
 

Markus

  • #4
Intussen een 6306 2RS lager besteld (E 12,68 ex) en een V40A afdichtringetje (E 0,46 ex). Komend weekend lager verwijderen en boel monteren. Aangezien ik mn uren niet tel zou het zelfs als het maar 6 maanden droog blijft nog een voordeeltje zijn.
Ik hou dit ge-update.
 

Markus

  • #5
Kan iemand mij vertellen welke typenummer het grote lager is aan de trommelas van een Bauknecht WA 2349. Ik heb nu een 6306 maar die lijkt mij zo groot! Kan vandaag en morgen niet controleren dus dingend advies nodig!
Wie helpt?
 

Co de Witgoedman

  • #6
Hallo Markus,
zojuist op 2 verschillende onderdelen programma´s gekeken, ik krijg helaas alleen maar een bestelnummer voor een complete set, nl 481231018365 van ongeveer 60 euro.

Het 6306 lager zal het achterlager zijn, vaak zit er dan een 6305 lager voor, maar dit laatste onder voorbehoudt.

Vervang ook de V-keerring, deze zit aan de binnenkant van de wastrommel!!
 

Markus

  • #7
Ik heb er 10
 

Co de Witgoedman

  • #8
Waarvan heeft u er 10?
 

Markus

  • #9
10 VA Ringen.....
 

Markus

  • #10
Ter informatie:

De Simmering cq V-seal VA40 in een Bauknecht machine is in 2 uitvoeringen leverbaar. Beide uitvoeringen zijn bestand tegen dezelfde materialen alleen het temperatuurbereik wijkt af:

VA 40 Seal NBR - Temp. -35 tot 100Gr Celcius Kleur Zwart Prijs < 1 Euro Snelheid max 8 m/s

VA 40 Seal FPM - Temp. -25 tot 200Gr Celcius Kleur Bruin Prijs ca. 10 Euro Snelheid max 8 m/s

Ik denk dat in wasmachineland de NBR Seal worden verkocht voor een FPM prijs.... maar dit weet ik niet zeker.
 

Markus

  • #11
Het is gebeurd. Het lager dat ik had besteld was het verkeerde lager(6306). Het bleek een dood ordinair 6205 lager te zijn. Ook mijn dommigheid want dat had ik gewoon even moeten meten. Had er gewoon 1 in mn auto liggen. Het originele lager is er 1 met metalen afdichtingen. Voor mij is het werkelijk onbegrijpelijk dat een wasmachine producent zulke lagers voor deze toepassing inzet. Voor enkele dubbeltjes meer koop je een 2RS lager dat veel betere dichtingseigenschappen heeft.
Ook vind ik het een schande dat er ca. 70 euro wort gevraagd voor een setje lagers en een V-ring, terwijl als je hiervoor naar een lagerhandel gaat je betere spullen kan kopen vor ca. 15 euro. Heren wasmachine monteurs doe hier uw voordeel mee!!! Zoek 1 malig uit welke lagers er in de setjes zitten en koop de spullen los in. Zo kunt u uw klant voor een betere prijs helpen en zelf een goede marge aanhouden. Iedereen blij dus.
Het demonteren van het oude lager ging zeer moeizaam. moest heel veel kracht zetten op de trekker en het lager laten schrikken om er beweging in te krijgen. Na het verwijderen van het lager de achterplaat eraf gehaald. Daaronder vond ik een enorme berg sludge wat bestond uit zeepresten. De tip van de witgoedmonteurs om dus regelmatig op kookwas te draaien wordt hiermee nogmaals onderstreept. Wij gaan dit dan ook zeker doen vanaf nu!! Heren bedankt.
De V-ring die ik tegenkwam had dus geen afdichtzijde meer wat de lekkage verklaard.
Ik heb alles schoon gemaakt, as beetje schoon geschuurd met schuurlintje en scotchbrite. Beetje kopervet aan de as en lager met het kruis geplaatst. it over de as getrokken door een dop over de as te zetten en dan een bout erin draaien, zo hoe je niet op de trommel te slaan.
Daarna ff zitten pielen met de juiste positie van het afdichtrubber van de achterwand, omdat deze is vervormd naar de zitting waarin ie ligt. Dus terugzetten op dezelfde wijze. klein beetje sweet-oil eraan en de trommel terug geplaast. Na beetje prutsen ook alle 4 de boutjes er weer in en de boel afgemonteerd.
Tot nu toe draait de machine zonder te lekken(Bonte kookwas 95graden) met een hoeveelheid soda.
Laatste is nu de spaniing van de snaar. Hij staat nu een beetje los heb ik het idee. Wie weet hoe je bepaald of de snaar goed staat?

Ik houd jullie op de hoogte.
 

Markus

  • #12
Kan iemand mij zeggen hoe je de juiste spanning op een V-riem bepaald? Ik ben bang dat ik em anders te strak zet, ben niet zulke dunne riemen gewend.
 

Wittenico

  • #13
Je moet de snaar met de handen nog wel iets naar mekaar toe kunnen knijpen en niet zo los dat hij slipt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu