Vervangen lagers wasmachine Bauknecht WA 7733

Be-art

  • #1
Heb enige tijd geleden de lagers van mijn Bauknecht wasmachine vervangen. Hij doet het al weer maanden prima en dat voor 45 euro.

Hieronder heb ik geprobeerd te verhalen hoe dit te doen.
Het is geen makkelijke klus maar door iemand die handig is zeker te doen. Het is in ieder geval het proberen waard.

Benodigde gereedschap:
-----------------------------

Lagertrekker met een minimale armlengte van 15 cm.
Ringsleutelset of dopsleutel set. (Geen steeksleutels gebruiken)
Vuisthamer.
Dremelset met enkele snijschijfjes.
Fijn watervast schuurpapier.
Zuurvrije vaseline.
Schroevendraaier.
Torx bitje maat 20.
Drevel.


Onderdelen:
--------------

Lagers 2x (Voor dit type 6304-2Z/C3 en 6306-2RS1/C3 waterdicht)
V-ring. (Voor dit type V-ring V40)
Kuipafdichtingrubber rond. (Voor dit type 0.03.22.42-2 van de 9000 serie)

PS Koop deze artikelen pas als je alles gedemonteerd krijgt en hebt kunnen constateren dat ook niet andere zaken kapot zijn (versleten trommelas of lagerkruis). Daarnaast kun je met de onderdelen naar de winkel zodat je ook de goede typen lagers en ringen koopt.

Uitvoering:
--------------

Verwijder de stekker uit het stopcontact.

Verwijder de achterwand en het bovendeksel van de wasmachine d.m.v. de torx schroeven aan de achterzijde.

Verwijder de 2 metalen horizontale verstevigingbalken.

Verwijder de aandrijfsnaar. Controleer van te voren de positie van de snaar op de motor-as zodat deze op de zelfde plek teruggezet kan worden.

Verwijder de twee bouten waarmee de motor vast zit en leg de motor op de bodem van de machine of verwijder hem volledig door ook de connector los te maken.

Maak de bout op de trommel as ongeveer 2 slagen los.

Deze zit met een borgmiddel voor schroefdraad geborgd dus kan erg vast zitten. Daarom ook geen steeksleutel gebruiken want deze heeft te weinig aangrijppunten en zal de kop van de bout beschadigen. Houdt het aandrijfwiel tegen met een flinke schroevendraaier of een stuk hout.

Bij deze machine zit het aandrijfwiel zonder pen op de as dus moest een extra persoon ook de binnentrommel aan de voorkant tegenhouden.

Draai de bout niet meer als 2-3 slagen los om daarna eerst met de lagertrekker het aandrijfwiel los te krijgen Je kan dan de kop van deze bout gebruiken om de as van de lagertrekker op te laten steunen.

Zo wordt de trommelas en schroefdraad niet beschadigd en kan de deze ook niet krom trekken.

Als het aandrijfwiel naar voren is gekomen de bout verder losdraaien en het aandrijfwiel verwijderen.

Lagerkruis verwijderen.
----------------------------


De bout in de trommelas er weer indraaien om zo weer een afzetpunt te hebben voor de lagertrekker om het lagerkruis te verwijderen.

Alvorens dit te doen eerst de bouten op de 4 uiteinden van het kruis verwijderen waar deze aan de rand trommel vast zit.

Nu het klagerkruis verwijderen met de lagertrekker.

Let op, niet laten vallen, het kruis is erg zwaar en breekbaar.

Als je geluk hebt dan gaat het achterste grote lager er ook mee eraf echter meestal blijft deze zitten op de as. Het voorste kleine lager zit met een veer geborgd in het lagerkruis. Na het verwijderen van het lagerkruis deze veer met een veertang (2 spijkers en een gewone tang werkt ook) verwijderen en sla met een stuk rond hout vanuit de andere zijde het lager recht en met beleid uit het lagerkruis.

Verwijderen grote lager trommelas.
-----------------------------------------

Nu komt het moeilijkste deel van de klus.

Dit komt omdat er te weinig ruimte zit tussen het grote lager en de achterwand van de trommel waardoor de standaard haken van de lagertrekker hier niet tussen passen.

Let op, je mag de achterwand van de trommel op dit punt ook niet beschadigen omdat aan de binnenzijde hiervan de V-ring loopt die de zaak waterdicht moet afsluiten.

Dus een deuk of vervorming zal meteen waterlekkage veroorzaken waardoor alles voor niets is geweest en je een nieuwe achterwand moet kopen.

Je hebt lagertrekkers die kunnen inhaken in de kogelruimte van het lager maar die zijn moeilijk te vinden of te duur om alleen voor deze klus aan te schaffen.

Maar met een gewone lagertrekker gaat het ook mits je enige voorbereidingen treft.

Hier komt namelijk de dremel in beeld met zijn snijschijfjes.

Die laatste is een standaard accessoire en betreft flinterdunne roodbruine schijfjes die via een schroefje op de as zijn gemonteerd. Ze kosten weinig en je koop ze vaak per 20 in een klein plastic kokertje.

Ze zijn echter supersterk en mits op genoeg toeren en met niet teveel kracht kun je hiermee 3 sleuven slijpen in het midden van de buitenrand van het lager. Dit gaat sneller dan je denkt en kost je ongeveer 10-15 minuten per sleuf. Zorg dat de sleuven diep genoeg zijn zodat de haken van het lagertrekker er goed inpassen en genoeg grijpoppervlak hebben. Er komen erg grote krachten op te staan dus beter iets te diep dan te ondiep. Gebruik wel een veiligheidsbril want de snijschijfjes kunnen bij teveel druk breken en in je oog terecht komen.

Nu kun je de lagertrekker monteren en het lager verwijderen.

Hou eventueel met een spanband de klauwen van de lagertrekker strak om het lager.

Dit lager kan door vocht en corrosie erg vast zitten, spuit evt wat kruipolie op de as.

Draai de lagertrekker op spanning totdat je niet verder kan en geef dan een korte ferme klap met de vuistkamer op het uiteinde van de schroefas van de lagertrekker. Hierdoor schrikt het lager waardoor je meestal weer een paar slagen verder kan draaien. Herhaal dit totdat het lager los komt.


Verwijderen en plaatsen V-ring en kuipafdichtingsrubber
------------------------------------------------------------------

Om bij de V-ring te komen moet je de achterwand verwijderen.

Dit gaat vrij gemakkelijk omdat deze ingeklemd zit in de buitentrommel als een soort koektrommel.

Op 4 plaatsen in de rand is een inkeping gemaakt zodat je met een tang met brede platte bekken de achterwand kunt vastknijpen en naar buiten trekken. Doe dit voorzichtig op alle hoeken om kromtrekken te voorkomen.

Eenmaal verwijderd zie je (tussen de smurrie) de zwarte V-ring op een verdikking van de as tegen de binnentrommel aanzitten.

Verwijder het kuipafdichtingsrubber die helemaal rondom in een uitsparing van de achterwand zit. Verwijder evt. de hele binnentrommel en maak alles nu goed schoon van zeepresten en andere aanslag.

Je snapt nu dat het vervangen van de V-ring zonder de achterwand te verwijderen (dus door het asgat heen) een groot risico van lekkage met zich meebrengt doordat de je de zaak niet goed schoon krijgt.

Ook is het nu duidelijk waarom de lagers het hebben begeven. De V-ring draait aan de achterzijde tegen de stilstaande achterwand. Je zult zien dat het V-deel van de ring versleten is en daardoor niet meer waterdicht afsluit. Hierdoor komt water in het lager met alle gevolgen van dien.


Maak alles goed schoon en schuur de as met fijn watervast schuurpapier voorzichtig heel licht op totdat deze weer mooi schoon en glad is.


Maak ook de achterwand goed schoon vooral rond de asopening waar de V-ring tegen aanloopt en de rand waar het kuipafdichtingsrubber in ligt.

Monteer de nieuwe V-ring en smeer het V gedeelte in met zuurvrij vaseline.

Monteer het nieuwe kuipafdichtingsrubber (zonder dat er slagen in zitten!) en plaats de achterwand weer voorzichtig op zijn plaats. Let op dat het kuipafdichtingsrubber goed op zijn plek blijft zitten. Controleer op waterlekkage door een beetje water in de kuip te doen.


Plaatsen lagerkruis, lagers, aandrijfwiel en motor.
----------------------------------------------------------

Het grote en kleine lager dienen eerst in het lagerkruis gezet te worden alvorens deze weer over de as te monteren.

Gebruik de oude lagers om de nieuwe lagers in het lagerhuis te kloppen opdat de nieuwe lagers niet beschadigd worden.

Zorg altijd dat je ze recht naar binnen klopt zonder veel geweld.

Kijk uit dat je het oude lager niet ook vastslaan in het lagerkruis als het lager wat dieper ligt. Gebruik voor het laatste stukje een drevel en klop daarbij altijd op de buitenste ring in rondgaande bewegingen tot het lager tegen de aanslag aanzit.. Plaats de borgring terug bij het kleine lager en schuif het lagerkruis weer over de as. Zorg daarbij dat je de achterwand op zijn plaats blijft en het kruis uitgelijnd is met de gaten in de rand van de trommel. Laat evt. iemand via de voordeur de trommel omhoog en tegenhouden.

Plaats het aandrijfwiel en de bout in de as en draai de laatste vast zodat het lagerkruis verder over de as in positie wordt gedrukt.

Lijn de gaten aan de uiteinden van het kruis uit met de gaten in de rand van de trommel en monteer de bouten.

Draai daarna de bout (met ring) in de as zo vast mogelijk zodat deze niet losraakt.

Monteer de motor en de aandrijfriem waarbij de spanning zodanig moet zijn dat de riem nog wel met enige speling naar binnen moet kunnen worden gedrukt.

Plaats de 2 metalen horizontale verstevigingbalken.

Testen:
---------

Draai nu een kort programma om de waterdichtheid te testen.

Draai daarna voor de zekerheid een volle trommel zodat gecontroleerd kan worden of er niets slipt in de aandrijving.

Als alles goed is kan de achterwand er op en het deksel en kunt u weer jaren vooruit met uw machine.

Succes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bedankt voor uw reactie.

Klussers dienen er rekening mee te houden dat de klachten vaak binnen korte tijd terug komen en dat de reparatie toch behoorlijk wat kennis vereist.
Hieronder een aantal reacties van witgoedmonteurs.
Een prachtig verhaal wat voor heel veel mensen niet te doen is.

Kering moet gelijmd worden.

Door de de kuippakking te vervangen, kun je de achterwand met lagerkruis niet meer goed demonteren. Hier zijn apararte truukjes voor.

Achterlager zit vaak zo vast, dat het zelfs op deze manier niet los te krijgen is, en ik weet het.

Achterkant van de trommel schoonspuiten met hogedrukspuit, en lagerkruis van de trommel controleren op scheuren.
Het verhaal klopt wel met de montage van nieuwe lagers, heb zelf al een aantal keren deze reparatie uitgevoerd aan mijn eigen wasmachine.

Nu ik dit van van jullie lees ben ik het eens dat het voor een niet technische leek moeilijk wordt/is.

Wat ik me afvraag is dat het regelmatig defect is bij dit type machine en dat valt me heel erg tegen.

Ik heb deze nu een jaar of 4/5 en nu al voor de vierde keer moeten er weer nieuwe lagers in om van het straaljagergeluid te worden verlost.

Is er inmiddels een achterwand met verbeterde afdichting voor handen of hebben jullie nog een advies voor ik binnen kort weer ga beginnen met het repareren.

Of moeten we ze nog een aantal keren vervangen?
Het probleem van lekkage via het lager is bij dit type Bauknecht/Whirlpool machines helaas meer regelmaat dan uitzondering.
Als ik bij dit type machine de koolborstels moet vervangen, is er meestal al een kalkspoor op de achterzijde van de kuip vanuit de trommelas zichtbaar.
(de lekkage is dan vaak nog minimaal zodat de vlotterbeveiliging dan nog niet wordt aangesproken)
Ik wijs de klant hier dan op en laat de klant dan zelf beslissen of verdere reparatie nog gewenst is.
Het vervangen van de koolborstels in combinatie met het vervangen van de lagers + afdichting wordt voor de klant een te dure (niet rendable) reparatie.
Het is heel vaak niet uit te voeren op deze manier. Hoe moeilijk wil je het iemand maken.
Het is voor mij vaak al niet voor elkaar te krijgen, laat staan voor een leek.

Dit zijn reparaties die een monteur uit moet voeren, anders blijf je aan het vervangen.

Bijvoorbeeld het vast lijmen van de kering, en het schoonspuiten van de trommel. Doe je dit niet, dan kun je naar een half jaar weer alles vervangen. En zelfs dan is nog de vraag of alles goed gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu