Badkamer ondervloer

CD1996

  • #1
Beste forumleden,

Al een hoop vragen hebben jullie voor mij beantwoord, dus ook nu doe ik weer een poging.

Ik ben bezig met een badkamer project in mijn vaders vakantie woning. Heb de vloertegels er uit gehaald, en de zandcement dek vloer waarin de leidingen zaten ook. Op sommige plekken zat daar weer onder folie, maar op sommige plekken ook niet. De ondergrond daar onder lijken bikkelharde (ik denk beton) platen. Nu ga ik binnenkort de nieuwe leidingen leggen en wil ik de vloer weer ophogen tot de gewenste hoogte.

Nu had mn vader bij de badkamer voorheen last van optrekkend vocht. Kan ik dit bij de nieuwe badkamer voorkomen door het plaatsen van folie op de onderste beton laag?

En mijn vraag waarmee kan ik nou het beste deze ±7cm ophogen (en deels afschot maken bij de douche)? Met beton of zand cement?
En welke is het snelst betegelbaar?

Hoor graag jullie adviezen, dank alvast!

20240217_193931.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Is de vloer geïsoleerd? Zo niet, vergeet dan het optrekkende vocht (beton is normaal gesproken waterdicht) want je hebt dan te maken met condens.
 

CD1996

  • #3
@Walker dank voor je reactie!

De vloer is denk ik niet geïsoleerd. Althans ik zit nu op de fundering denk ik van het huis? Er zit geen kruipruimte onder. Bij het slopen was het puin wat er uit kwam ook vochtig. Het zou te maken kunnen hebben met een slecht gebouwde badkamer, lekke douche etc. maar zou het niet durven zeggen.

Maar nu de vraag, hoe de nieuwe badkamer goed aan te pakken? Folie ja/nee, of iets anders? En welke laag daarna?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Is verder uitgraven en isoleren wel een optie?
 

CD1996

  • #5
@Walker , nee verder uitgraven niet mogelijk. Ik zit hier op een bikkelharde (zwart achtig) stenen plaat. Met de boschhammer krijg ik er met moeite stukjes af.
 

Rogeeke1

  • #6
Folie is verstandig vanwege isolatie maar tegen optrekkend vocht gaat het niet helpen want dat komt dus door de wanden omhoog en wordt dus niet tegengehouden door folie op de vloer.
Ook als je vloerverwarming in je badkamer hebt is folie een goed idee want die reflecteert de warmte terug.
Hierdoor wordt de vloer sneller warm en je verliest minder energie.

En het kan van de wanden dus ook weer de vloer intrekken. Een specievloer is behoorlijk poreus en fungeert als het ware als een spons met een relatief hoog absorptievermogen.


Wat in de praktijk wel eens wordt gedaan tegen optrekkend vocht is waterglas in de wanden injecteren.
Ook zou u kunnen overwegen om waterdichte stuc te gebruiken als u de badkamer helemaal aanpakt.

Daarmee is wel de oorzaak niet verholpen.

Over uw laatste vragen:

Specie zal iets sneller droog zijn dan beton omdat het poreuzer is maar veel zal het niet schelen. Ze drogen beide snel genoeg om te tegelen dat het verschil naar mijn mening verwaarloosbaar is.

Wel vind ik vanuit mijn ervaring dat specie gemakkelijker is om vlak te krijgen. Dat kunnen anderen dus weer niet vinden, die geven de voorkeur wellicht aan beton. Ook afschot gaat wat makkelijker met zandcement specie omdat die stugger is en beton vloeibaarder.

Als het de eerste keer is dan zou het een idee kunnen zijn om alleen de douchehoek met specie te smeren. En dan tegen je waterpas rand op het hoogste punt van het afschot daar vloei je dan vloeibare zandcement tegen aan.

Als je de eerste keer een vloer gaat smeren met een waterpas dan is het lastig om deze vlak te krijgen want het is ervaringswerk. De finesse en het gevoel verkrijg je lastig door een youtube video te kijken.

Als u een lastige vorm heeft qua badkamer, als er grote tegels of mozaiek op de vloer komt dan moet de vloer spiegelglad zijn. Het afschot moet precies kloppen. Het moet de juiste drain hebben.

Als u bijvoorbeeld grote tegels koopt met de verkeerde drain en het verkeerde afschot dan moeten ze grote tegels gaan versnijden tot envelopvorm om het water af te voeren. Terwijl je juist hele tegels wilt, want dat is mooier dan grote tegels te versnijden tot kleinere stukken vanwege verkeerde drain/ afschot.

Door de jaren heen ben ik geschrokken van verkeerde drains, verkeerd afschot waardoor er bijvoorbeeld altijd voor 20 jaar lang of hoe lang de badkamer goed blijft water staan. Je zult nu 20 jaar lang irritatie hebben en ook 20 jaar lang elke dag met een trekker aan de slag moeten want als dat water bij de drain blijft staan is dat niet bevorderlijk.

Het afschot smeren kan lastig zijn maar dat lukt nog wel via een video. Ook heb je dan maar zo weinig zandcement nodig dat je niet in de problemen met droogtijden komt.
Als je een aantal vierkante meter moet smeren en je hebt een fout gemaakt 2 uur geleden dan is die specie al relatief droog en wordt het lastig.

In elk geval veel succes gewenst met uw project.
 
Laatst bewerkt:

CD1996

  • #7
@Rogeeke1 Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Je verhaal is tot zover helder! Is er nog een bepaald folie dat ik het best kan gebruiken? Ik kom dampremmende en dampdichte folie tegen. Maakt het nog uit welke? Bijv:
- Miofol 125AV Dampdichtefolie
- Miofol 125 S Dampremmende folie

Ik ga na het leggen van de leidingen en afvoeren de vloer ophogen met zandcement (+- 7cm). Afschot in de douchecabine moet wel lukken. Er zullen 60x60 tegels op de vloer komen. Om de vloer mooi waterpas en vlak te krijgen, zou ik de vloer dekvloer kunnen afwerken met een dun laagje egaline? Met uitzondering van de douche? Of raadt je dat af? Badkamer vloer is +- 7m2.

Dank voor je hulp!
 

Rogeeke1

  • #8
Als jij de vloer vlak genoeg smeert dan hoef je niet te egaliseren.
Er mag best 2mm in de vloer zitten, dat krijg je wel eruit gelijmd.
Voor de zekerheid na het smeren de vloer controleren.
Om helemaal zeker te zijn het gedeelte dat niet op afschot komt met vloeibare zandcement smeren en goed dobberen met een trekker.
Dan wordt het zo vlak als een biljartlaken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu