AEG Condensdroger lampjes filters en condensor - oranje

Dirk Slager

  • #63
Dirk Slager schreef:
Hallo daar ben ik weer, 4 relais vervangen spul weer gemonteerd, vol verwachting maar helaas blijft mooi stil staan en klikken.
Krijg op positie 5 luchten code 54 wat doe ik fout?
Krijg ook code 51 op positie 3 (strijkdroog)
Ik heb de handdoek nu tóch wel in de hand whaha
 

Dirk Slager

  • #64
Dirk Slager schreef:
Krijg ook code 51 op positie 3 (strijkdroog)
Ik heb de handdoek nu tóch wel in de hand whaha
Ook proeflamp geeft geen respons
Als ik op startuitstel druk gaat oranje knipperen Vr.Gr Dirk
 

Lampje45

  • #65
Dan blijft er nog maar een over, en dat is het deurslot en dat wordt dan ook weer bevestigd door het oranje knipperen, alsof je de deur nog open hebt staan.

Deze aansluiting zou je tijdelijk even door kunnen verbinden op de stekker van de printkaart, voordat je de hele voorkant er uit gaat halen.
 

Dirk Slager

  • #66
Als ik het test programma doorloop gaat hij wel afpompen, het knipperen doet hij alleen als ik op startuitstel druk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lampje45

  • #67
Waarschijnlijk loopt die dan niet over het deurcontact net als de electronica. Maak die doorverbinding maar.
 

Bademutze

  • #68
Het deurslot heeft met deze klacht helemaal niets te maken, het zit puur in de aansturing van de motor, of in de triac , of dieper in de electronica. Ik had deze week nog een droger met E51, nieuwe print erin , opgelost.
 

Dirk Slager

  • #69
Ga volgende week nog wel even wat proberen, anders is het zonde van mijn werk, en jullie hulp maar dan gooi ik toch de handdoek want een nieuwe print is dan denk ik ten opzichte van nieuwe AEG, €440, wel een dure investering qua tijd en geld.
Goed weekend en wordt vervolgd Dirk
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze

Lampje45

  • #70
Bademutze schreef:
Het deurslot heeft met deze klacht helemaal niets te maken, het zit puur in de aansturing van de motor, of in de triac , of dieper in de electronica
nou ik dacht het niet. Als je de filmpjes bekeken hebt en ziet hoe er ergens iets in de voedinglijn staat te branden dan is de hele hoofdstroomkring verdacht.
De motor is intussen van de juiste condensatoren voorzien, de relais zijn vervangen.


Dan blijven er 3 mogelijkheden open dat is het contact in de programmaschakelaar, de triac of de deurschakelaar.
Want bij deze print loopt de hoofdstroom niet over een veiligheidsrelais maar direct over het deurcontact. Dus het heeft er wel degelijk mee te maken.
Uiteraard horen daarbij de kabelverbindingen en de stekkers bij.
Natuurlijk is de triac nog niet uitgesloten, maar het is gewoon eenvoudiger om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten door simpel een doorverbinding te maken, dan om een triac uit te bouwen en te testen.

En om stomweg de heel erg dure printkaarten te wisselen is niet mijn stijl, zolang je met eenvoudige, goedkope onderdelen te wisselen, voor een paar euro het probleem op kunt lossen
 

Lampje45

  • #71
Het is toch wel goed dat er discussie ontstaat, dat zet je aan tot denken.

Omdat het bij de machine zo rommelig is met foutmeldingen kun je op het verkeerde been gezet worden.

Maar er is een keer de foutmelding E51 gemeld wat duidt op de Triac, maar ook op de elco's. Een zetje geven hielp. En de elco's zijn vernieuwd.
Net ging mij een pit branden.
De motor wordt dacht ik geschakeld door triac 1 en die triac heeft in zijn gateleiding een smd weerstand van 47 ohm (R99) zitten en die zit net naast het gat van de middelste bevestigingsschroef van de print. Deze is wat krap gedimensioneerd, wordt warm en de print staat soms onder mechanische spanning.

Het komt vaker voor dat deze smd weerstand een haarscheur heeft, die met het oog niet zichtbaar is. Maar het doorsolderen leidt wel tot resultaat. De bevestigingsschroef weg laten. Het kan ook zonder.

Dus gooi de handdoek nog niet van je af en soldeer de weerstand even door. Wie weet helpt het.
 

Lampje45

  • #72
R99 en TR 1.jpg
 

Dirk Slager

  • #73
Je bedoeld de speerpunten even wat beter vast solderen?
Die grote is zeker de triac? Zit die alleen met die 2 pootjes vast?
Bedankt alvast, krijg er geen slapeloze nachten van
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lampje45

  • #74
Nee Dirk,
tussen deze twee punten zit de verbinding, die moet nul ohm zijn.
Het komt veel voor dat de R99 haarscheuren heeft die moet je doorsolderen en de schroef weglaten.

Ik intussen haast wel :lol:
 

Dirk Slager

  • #75
Sorry kan je helaas niet meer volgen zou je even met die pijltjes aan willen geven waar ik moet solderen en waar 0 ohm moet meten.
BVD
 

Lampje45

  • #76
Dat kleine weerstandje waarop staat 470 die moet je aan beide kanten doorsolderen. Via het koperspoor komt deze weerstand uit bij de gate van de triac en moet je daar meten of de verbinding met de weerstand goed doorkomt. Net zoals met dit zelfde punt met de bovenzijde van weerstand op het spoor meten en niet op de weerstand om eventueel een slechte verbinding (haarscheur in de las) te kunnen meten.
De codering moet je zo lezen: het is 47 met nul nullen, dus 47 ohm. Ik doe dit meetwerk altijd met banaanstekkers waarin ik een naald gesoldeerd heb.
Dan prik je door elke laklaag of corrosie heen en heb je goed meetcontact en kom je ook overal bij, zoals in de kleine pluggen op de print
R99 meten2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Dirk Slager

  • #77
Bedankt ga volgende week nog een poging wagen, optie van het deurcontact staat ook nog steeds open
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lampje45

  • #78
Om alle twijfels over de motor weg te nemen zou je hem ook met een losse voeding kunnen laten lopen, dan doet de kleine elco wel niet mee, maar ik denk dat je dan toch wel zeker kunt stellen dat de motor in ieder geval goed is.

Maak eens zo'n snoer en probeer het eens uit.
Vreemde voeding RA.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Dirk Slager

Dirk Slager

  • #79
Welke aansluiting gebruik ik ? Rechtstreeks op de motor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lampje45

  • #80
ja
 
  • Like
Waarderingen: Dirk Slager

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu