Aderdikte laadpaal

Markheersink

  • #1
2 jaar geleden heb ik een laadpaal gekregen. Aangezien ons huis een 1-fase aansluiting heeft en ook onze auto (Kia Niro) alleen met 1-fase overweg kan, heb ik een 32A aansluiting laten aanleggen waarbij er dmv loadbalancing voor gezorgd wordt dat de hoofdzekering er niet uit knalt. Dit werkt prima.

Alleen merk ik op dat de kabel richting laadpaal na een laadsessie best warm is geworden en er in de kelder een chemisch luchtje hangt. Nu zat ik eens naar de gebruikte kabel van 4 mm2 te kijken en online te speuren en nu kom ik verschillende adviezen tegen. Is 4 mm2 voldoende voor deze aansluiting (22m lange kabel, 230v, 32A) of is deze aansluiting niet veilig en zouden we moeten omschakelen naar 6 mm2?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Ik denk dat als je hem uitrekent , dat deze kabel zo wel kan.
Maar mijn gevoel zegt 6mm gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

ABCDE

  • #3
Markheersink schreef:
Juist ja...

Voor kerntemperatuur van 70 graden ga je bij veel installatiemethoden over de grens ja.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

Freakie

  • #4
Menig laadpaal installateur gebruikt hier 4 mm voor.

Alleen gerenommeerde laadpaal fabrikanten hier in Nederland die de installatie regelen eisen 6 mm. Dat zegt zeker ook wel iets.

Hier hebben 6 mm gebruikt (grote bekende speler) omdat de laadpaal fabrikant dat eist. 11 kW nog niet eens 5 meter.

Maar waarom zou je hier bezuinigingen en niet direct 6 doen? Stel dat 4 nu prima is. Je hebt geen idee wat je in de toekomst gaat rijden en hoe dat laden.

Als je nu een internet kabel aanlegt dan kijk je toch ook niet naar wat nu genoeg is, maar op wat zeker in de toekomst nog genoeg is.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

ABCDE

  • #5
Freakie schreef:
Hier hebben 6 mm gebruikt (grote bekende speler) omdat de laadpaal fabrikant dat eist. 11 kW nog niet eens 5 meter.
Nergens voor nodig dus want 11 kW 3-fase kan gewoon met 1,5mm^2 YMVK. Maar die fabrikanten willen gewoon gevrijwaard blijven van gezeur over warme kabels en hebben geen zin om ook het type kabel te specificeren, dus dan eisen ze bijvoorbeeld 6mm^2 ja.

Freakie schreef:
Als je nu een internet kabel aanlegt dan kijk je toch ook niet naar wat nu genoeg is, maar op wat zeker in de toekomst nog genoeg is.
Dat verschilt. Er wordt wel meer aangelegd volgens het principe 'na mij de zondvloed'.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Freakie

  • #6
@ABCDE hier sla je m.i. toch de plank mis.

Ben je wel thuis in de laadpaal materie? Het is leuk dat 1,5 genoeg is voor 11 kW maar diezelfde laadpaal kan ook 22 kW leveren dan is 1,5 zeker niet genoeg.

Bij dit soort dingen is het m.i. een totaal verkeerde bezuinigen om op ader dikte te besparen.

6 jaar geleden was 50 kW DC nog snelladen. Nu is dat langzaam.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Freakie schreef:
Als je nu een internet kabel aanlegt dan kijk je toch ook niet naar wat nu genoeg is, maar op wat zeker in de toekomst nog genoeg is.
Maar als er al een draadje ligt, dan ga je die niet aanpassen omdat er in de toekomst misschien iets gaat veranderen.
Voorlopig gaat het bij de vraagsteller niet sneller kunnen dan de huidige hoofdzekering en als ie naar 3 fase gaat dan zijn er meer aders nodig, geen dikkere.

Vraagsteller: heb je een idee van de temperatuur? 40 graden voelt al best warm, maar is geen probleem. Kan je de kabel nauwelijks nog aanraken dan ...

Als je in de praktijk de laadsnelheid niet nodig hebt, dan kan de loadbalancer mogelijk lager ingesteld worden.
 

ABCDE

  • #8
Freakie schreef:
@ABCDE hier sla je m.i. toch de plank mis.

Ben je wel thuis in de laadpaal materie? Het is leuk dat 1,5 genoeg is voor 11 kW maar diezelfde laadpaal kan ook 22 kW leveren dan is 1,5 zeker niet genoeg
Wellicht moet je dat er dan direct bijzeggen..
 

Freakie

  • #9
@Jackd . Terecht punt. Heb ik verkeerd gelezen, bij dat stuk over online opzoeken over 4 heb ik gelezen als dat hij 4 wilde kopen.

@ABCDE Waarom zou ik iets moeten vermelden wat standaard is?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Als de klant mij een 11kw aansluiting vraagt krijgt hij dat, als ik hem een 22kw aanbied omdat dat dat later misschien nodig is ben ik te duur
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Freakie

  • #11
Waarom zou een laadpaal die softwarematig op zowel 22 als 11 kW valt af te regelen duurder zijn in de 22 kW situatie? De paal is hetzelfde.

Dit gaat niet voor elke paal op, maar het gros van de palen die 11 kW leveren kunnen zonderhardware matige aanpassing 22 kW leveren. Zonde als dit dan niet kan i.v.m de aderdoorsnee.

Maar we gaan hier teveel offtopic, voor TS is 4 mm genoeg. Als dat er al ligt, lekker zo laten.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #12
Het gaat erom dat de doorsnee klant meerdere offertes opvraagt en dan is de partij met het meest basic aanbod altijd het goedkoopste. Dan kun je als installateur wel toekomstbestendig extra's ofreren maar dan grijp je dus vaak mis. Veel klanten vinden dat toekomstbestendige niet zo belangrijk. Als het maar werkt nu dan zijn ze blij.

Dat is ook wat ik proef uit the Headhunter zijn reactie.
 

Freakie

  • #13
Dan wijk ik als consument daarin waarschijnlijk af, ik probeer altijd naar de toekomst te kijken. Kwaliteit mag best wat kosten.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #14
Dan ben jij een goede klant.
De meeste kijken eerst naar de kosten.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Koper kost geld.
11kw lader op 10m afstand kost 70 euro.
11kw lader op 10m afstand kost 124 euro.
11kw laser op 10m afstand kost 185 euro.
Bijkomende kosten zijn gelijk, automaat arbeid en laadpaal.

Dan zegt 90% je bent te duur met je 4qmm zonder uitleg te vragen.

Als je dan ook nog bedenkt dat een auto zeker 10 jaar mee gaat, waarop moet je dan gaan voorbereiden 22kw of 100kw?

Als je toekomst bestendig kunt verkopen moet je het doen is iig goed voor je bankrekening.
 

ABCDE

  • #16
Freakie schreef:
Dit gaat niet voor elke paal op, maar het gros van de palen die 11 kW leveren kunnen zonderhardware matige aanpassing 22 kW leveren. Zonde als dit dan niet kan i.v.m de aderdoorsnee.
Voor 22 kW moet je je hoofdaansluiting fors verzwaren en dat kost vele malen meer dan de kabel vervangen in een gemiddeld huis.

The headhunter schreef:
11kw lader op 10m afstand kost 70 euro.
11kw lader op 10m afstand kost 124 euro.
11kw laser op 10m afstand kost 185 euro.
Ik zie het verschil niet tussen de eerste en de tweede en de 3e is een laser?

Ik neem aan dat je bedoeld
10 meter 5x2,5mm^2
10 meter 5x4mm^2
10 meter 5x6mm^2

(+ marge)

?
 

Freakie

  • #17
ABCDE schreef:
Voor 22 kW moet je je hoofdaansluiting fors verzwaren en dat kost vele malen meer dan de kabel vervangen in een gemiddeld huis.
Nu wel ja. Daarom heeft bijna iedereen die VERSTANDIG is en een auto heeft die 22 kW kan laden (Tesla Model 3) (of dat ooit verwacht) een 22 kW lader die 'maar' 11 kW levert. Wie weet zien ze ooit nog het licht bij de Roverheid/Netbeheerder en word het in Nederland gangbaar om hogere vermogens van het net af te nemen zonder flinke meerkosten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Moeilijk om geen discussie te beginnen, op zich prima maar zoals vaak worden er andere zaken bij gehaald, slotje dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu