Sierpleister verven

Nipo

  • #1
Aangezien ik gemerkt heb dat er hier wel wat knappe koppen zijn met verfervaring, kom ik eens kijken of jullie mij met mijn vragen kunnen helpen.

Wij hebben een oudere woning die door de vorige eigenaars een beetje gerenoveerd is. Zij hebben sierpleister aangebracht op alle muren. Helemaal niet praktisch en ik vind het persoonlijk ook niet zo mooi, maar nu is het ook allemaal wit. De hele woning opnieuw bepleisteren is nu niet aan de orde, dus willen we graag verven, in de hoop dat het dan veel mooier zal zijn.

Maar hoe begin ik eraan? Ik heb foto's gemaakt van hoe de pleister eruit ziet. (Zie hieronder) Zo is het in het hele huis en nog overal wit. Ons huis is ook niet heel erg groot. Woonkamer en keuken is, ruw geschat, ongeveer een 70 m². Dan is er nog een kleine badkamer en 2 slaapkamertjes. Alles moet nog geverfd worden.

Welke verf kies ik best? Het moet vooral praktisch zijn, eventueel ook afwasbaar en dat er zo weinig mogelijk stof op blijft hangen. Welk materiaal heb ik nodig? Heb ik een speciale roller nodig om die sierpleister aan te kunnen?
Hoeveel lagen moeten hier op, moet ik eerst een primer leggen en dan nog 2 lagen of mag ik er meteen de kleur op zetten?
Zijn er ook suggesties betreffende het merk verf dat ik best kan kopen?

Dan heb ik nog een tweede vraag. De keuken die we nu hebben, hebben de vorige eigenaars er ook ingezet, hij is nog nieuw, maar het is duidelijk geen geweldige kwaliteit. Het is ook hoogglans en dat ik echt verschrikkelijk want daar zie je alles op. Kan ik die kastjes eigenlijk ook verven? Hoe moet ik die dan afschuren en welke verf gebruik ik hier?

Een hele boterham, maar het zou fijn zijn als ik toch al iets meer weet.

Alvast bedankt!




 

RichardD

  • #2
De sierpleister op de wanden is gespoten spack, dit zuigt enorm en kan je het beste sausen met "spack latex" deze heeft een langere open tijd, simpel gezegd: het duurd dus langer dat het opdroogd en daardoor heb je minder last van banen van de roller, het is wel noodzakelijk om met 2 man te sausen en vlot door te werken, goed nat in nat werken en de latex (saus) goed verdelen.
en koop nou aub goede latex met deze ondergrond is het echt noodzaak om een goed product te gebruiken om het echt mooi te krijgen.
neem je "schrobvaste" latex dan kun je vlekken makkelijk met een vochtige doek schoonmaken.

de keukenkastjes: zit er een glimmende folie op of zijn de deurtjes gespoten ?
bij folie: de deurtjes licht opschuren met scotch-brite en kunststof primer opzetten, daarna gronden en verfen in de kleur die je mooi vind

zijn ze gespoten: dan heb je geen kunststof primer nodig maar kan je na schuren gelijk grondverf aanbrengen en afwerken
ook hier weer de tip om een goede verf te gebruiken, ik weet dat het duur is maar je hebt minder nodig en het resultaat is veel mooier omdat het mooi glad vloeid, daarnaast is het veel krasvaster door de basis van polyurethan-alkydhars

suc6
Richard
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Helaas kunt u die sierpleister niet goed schoonmaken met een vochtige doek: het is te grof. De doek trek je alleen maar kapot. Bovendien blijft alle omgevingsstof erop vastkleven.

Sierpleister op wanden hoeft u niet met een spack-latex te schilderen, dit is alleen van toepassing op spack-gespoten plafonds. Spack-latex is ook niet schrobvast wel afwasbaar maar daar heeft u op een ruwe ondergrond niets aan.

Elke goede kwaliteit schrobvaste matte muurverf voldoet. Hieraan kunt u desgewenst om de open tijd te verlengen Floetrol toevoegen.

Breng als eerste een laag verdunde latex op met een langharige vachtroller met harde kern. Daarmee vult u het oppervlak beter op. De tweede laag brengt u onverdund aan.
 

Nipo

  • #4
Bedankt voor jullie antwoorden!

Weer wat bijgeleerd, spack muren dus. Maar als ik het goed begrijp, moeten we de muren niet voorbehandelen en een matte muurverf gebruiken.

Moet er niet eerst een laag primer op de muren dan? Ik lees ergens anders dat matte muurverf sneller 'vies' wordt dan een zijdeglans verf, klopt dit en kan ik dan niet beter voor de zijdeglans kiezen?

Wat de keukenkastjes betreft: ik denk dat er een glimmende folie opzit, dus als ik die eraf haal, moet dat terug mooi te krijgen zijn?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
"Breng als eerste een laag verdunde latex op met een langharige vachtroller met harde kern. Daarmee vult u het oppervlak beter op. De tweede laag brengt u onverdund aan".

Kom tie weer: lees eens goed wat er geschreven wordt. Het wordt anders zo'n Paflov test.

Hoe hoger de glans, des te meer aanzetten en banenbontheid.
Dus: matte muurverf droogt volledig mat op, en zijdeglans muurverf.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu