Schilderen van aluminium kozijnen

Deetee11

  • #1
Hallo allemaal!
Dit is de eerste keer dat ik hier ben.
Ik ben bezig met mijn hele huis van binnen te schilderen. Nu wil ik ook mijn binnendeur kozijnen schilderen. deze zijn van aluminium. Ze zijn nog vanaf de fabriek af in een standaard kleur gespoten.

Met welke verf moet ik dit schilderen? waterbasis of terpentinebasis? Eerst grondverf voor hout of metaal? of helemaal niet. Wie kan mij hier advies over geven?

Alvast bedankt!

Dennis


 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Je hebt gepoedercoate - polynorm kozijnen.

Deze kun je overschilderen met water- en solventverven ,maar eerst moet er een hechtprimer worden aangebracht.
Reinig de posten met een biologische verfreiniger en schuur machinaal met P240.

Breng hierna een All-Grund watergedragen primer (dit heeft de voorkeur ) of een multi- of uniprimer aan. let er specifiek op dat deze geschikt is voor metaal, want je schuurt hoe dan ook hier en daar de randen kaal. Na droging met een schuurpad ( dus gen schuurpapier)licht schuren. Hierover kan zowel een watergedragen - als terpentineverf gebruikt worden.


Hou er rekening mee dat de oppervlakte structuur niet spiegelglad wordt zoals je al kunt zien aan de structuur die de kozijnen nu hebben.
 

Jolanda45

  • #3
Hoi Dennis,

Het kozijn goed ontvetten met water een een ontvettings-middel.Daarna opruwen (schuurmatje).Gronden met een grondverf voor metaal(terpetine of watergedragend kan allebei).Daarna aflakken. Suc6
 

Poster

  • #4
En voor mooi glad werk, even plamuren.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Ik begrijp de enthousiaste intentie, maar dit soort kozijnen plamuren is een monnikenwerk.
 

Poster

  • #6
Valt mee, en het wordt wel glad. :wink:
 

Deetee11

  • #7
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb even research gedaan en het zijn metalen kozijnen met een soort coating erover. deze heb ik nu licht opgeschuurd en in de kunststof grondverf gezet. morgen aflakken. ik ben benieuwd!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
"Je hebt gepoedercoate - polynorm kozijnen". Dus....

Dat zijn metalen kozijnen die van een poedercoat zijn voorzien.
Laat even weten hoe het eindresultaat is geworden en welk versysteem je hebt gebruikt, want ik denk dat een hoop forumbezoekers ook met deze kozijnen zitten die opgeknapt moeten worden.
 

Deetee11

  • #9
Gisteren heb ik 2 kozijnen afgelakt.
met 1 woord: prachtig!
Dekt prima en gewoon nog stootvast.
wat ik gedaan heb is heel simpel:
1. Heel licht schuren
2. Grondverf voor kunststof erop schilderen
3. Heel licht schuren
4. Aflakken met flexa zijdeglans 9010
5. Klaar

ik zal dit weekend nog even fotos plaatsen als iemand dat graag wil
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Dat denk ik wel. Dat zal een stimulans zijn voor andere mensen die ertegenaan hikken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu