(Haar)scheuren in nieuw stucwerk bestaand huis.

MarcF

  • #1
Hallo,

Na een tijdje meegelezen te hebben op dit forum, toch maar besloten mezelf aan te melden en mijn vraagstuk hier voor te leggen omdat ik er zelf niet helemaal uit kom.

Afgelopen weken (6 a 7mnd na het stukadoren) zijn er een tweetal (haar)scheuren (+/- 0,1mm volgens een scheurwijdtemeter) in de lange wand (+/- 10mtr lange wand aan een stuk zonder onderbrekingen) van de huiskamer ontstaan op 3mtr respectievelijk 6mtr. De (haar)scheuren lopen verticaal van de vloer tot 20cm onder het plafond en vertonen een zeer lichte horizontale verspringing.

Onderstaand wat relevante informatie:
* Huis betreft bestaande bouw uit 1980.
* Na aankoop van het huis juni 2016, deze laten voorzien van glad stucwerk door de stukadoor.
* Onderlaag waar in de huiskamer direct overheen is gestukadoord betrof spachtelputz (muur zelf bestaat uit kalkzandsteen metselsteen en betreft geschakelde muur met de buren).
* Onderlaag huiskamer leek destijds scheurvrij en gaf geen aanleiding voor het aanbrengen van gaas.
* Stucwerk destijds op een natuurlijke wijze laten drogen.
* Gedroogde stucwerk voorzien van een hoge kwaliteit latex.
* De afgelopen maanden is de luchtvochtigheid in huis zeer laag, rond of < 35% (op moment van typen zelfs 29%), wat mogelijk bij de vorige bewoner niet het geval was daar we na aankoop het huis hebben laten voorzien van nieuwe kozijnen met ventilatieroosters tbv natuurlijke ventilatie (voorheen dichte kozijnen zonder ventilatiemogelijkheden).

Vraag 1:
Wellicht dat iemand vanuit zijn of haar expertise een suggestie heeft wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn van de (haar)scheurvorming. Bij mij zelf is van alles de revue gepasseerd; van spanningsverschillen tussen het nieuwe stucwerk en de spachtelputz onderlaag tot krimpscheuren als gevolg van de droogte tot werking van het huis als gevolg van fundering op staal.

Vraag 2:
Wat is in jullie ogen de meest passende oplossing de oorzaak in ogenschouw nemende. Ook hier heb ik voor mezelf het hele spectrum voorbij laten komen van enkel latexen (daar het slechts hele dunne scheurtjes betreft van +/- 0,1mm) tot behangen met glasvlies en opnieuw latexen.

Tweetal foto's bijgevoegd:
* Voorbeeld scheur(en) zelf, daar het haarscheuren betreft krijg ik deze niet in het geheel op de foto. Op de foto lijkt het trouwens erger dan het is valt me nu op.
* Deel van de wand waar de scheuren gesitueerd zijn, in rood aangegeven.

Een heel relaas, maar bij voorbaat dank voor het meedenken.
Marc


 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu