Gasverbruik nieuwe ketel valt tegen

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #21
Tuurlijk heb ik ook gedacht, zal ik die comfortstand uitschakelen. Het zal op de 3m3 in de week een enorme besparing geven. :P
 

Pigion

  • #22
@Wgb
Natuuuuurlijk is die 4 M3 /week een reuze besparing, is wel 200 M3 per jaar :shock: .
Even zonder gekheid, dat cijfer bij jou is van een moderne gasboiler, dus zonder waakvlam en met klep in afvoer? Bij ons stond boven ook zo'n witten vogels van 130 liter opgesteld..... en het gasverbruik viel mij in de zomer niet eens tegen, met waakvlam en zonder een klep in de afvoer. Ik hield de watertemperatuur wel op een minimum, 50 C. In de keuken werd wel eens gemopperd. Natuurlijk wel anti-legionella eens per 14 dagen op 85 C.
Dat deed ik door handmatig de temp. knop te verstellen. De laatste 10 jaar d.v.m 2 kabeltjes en levertje op de temp. knop. Stookruimte zit boven de meterkast, dus vrij éénvoudig e realiseren via een loze doorvoer door de verdiepings-vloer.
Nog even over die bewuste 3,8 M3, dat is natuurlijk afhankelijk van de bewoners. Als het gas straks € 2,- / M3 kost (wens van Greenpeeche, Shell en minister Kant) dan is dat op jaarbasis € 400,- :cry: Dan gaan we er toch over nadenken.
Pigion
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #23
Ho ho ho. Die 4,1 m3 was het gebruik van mijn gasboiler in een week. Volledig in gebruik dus. Die boiler is 16 jaar geleden buiten gezet en door een HR ketel met wisselaar vervangen. Het was geen speciaal model, gewoon met waakvlam en zonder klep in de rookgasafvoer.
Ik heb geen idee wat het gebruik van mijn huidige HR ketel wordt als ik de comfortstand uitschakel. Volledig in gebruik, met comfort, minder dan 3 m3 per week. Wat zou ik daar op kunnen besparen.
Zodra de CV overdag niet meer opstart weet ik wat deze ketel aan gas voor warm water gaat gebruiken. Ben zelf ook heel benieuwd.
 

Pigion

  • #24
@Wgb,
Prachtige cijfers voor gasverbruik. Het zou ook interessant zijn hoeveel warm-water woerd verbruikt. Het maakt een groot verschil of er lang-douchende teeners in huis zijn of oudjes die een quicky nemen. Ik neem aan dat de colega's niet klagen :roll:
Ik heb in 2006 en 2007 ook gasverbruik in de zomer genoteerd. Dat is tussen 40 en 48 m3 per maand voor warm water met een Sentry Gasboiler 130 L conventioneel voor 2 personen. Er wordt gekookt op electra.
Pigion
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #25
Helemaal eens. Daarom mijn gezeur, noteer wekelijks je gebruik. Grof weg gezegd wat een ander gebruikt zal me worst zijn. De enigste manier voor mij om te weten waar hebben we het over.
Ik zou moeten geloven dat een zonneboiler enorm bespaart. Die installatie is binnen een poep en een scheet terug verdient.
Ga je gang met 3m3 in de week.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu