Bauknecht wte 9842 draait niet meer

Flippp

  • #1
Geachte lezer,


Mijn wasmachine weigert deels dienst door niet meer te draaien. Nu heb ik het vermoeden dat de aandrijfriem versleten is. De trommel draait namelijk wel als de wasmachine leeg is maar als deze voor een derde vol zit al niet meer. Verder doet alles het... nu is mijn vraag hoe beoordeel ik de aandrijfriem, hoe kom ik erbij, is dit eenvoudig zelf te vervangen en moet ik verder nog op andere zaken letten..

Dank,

Flip
 

HarryO

  • #2
Als hij de trommel niet meer rond krijgt, draait de motor dan nog wel?
Zo ja dan is de snaar te slap of zit het snaarwiel los van de as.
Zo nee dan heb je grote kans dat de koolborstels van de motor versleten zijn.
Indien korten dan 15 mm deze vervangen. De borstels moeten ook in hun houder kunnen bewegen.
Verwijder de achterkant om dit te kunnen beoordelen.
 

Flippp

  • #3
Beste Harry,


Allereerst hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb de wasmachine open geschroefd, en hem vervolgens laten draaien met wat handdoeken erin. Tot mijn verbazing draaide het snaarwiel gewoon rond en lijkt het dus aan de overbrenging te liggen van het snaarwiel naar de trommel. Je hebt het over dat evt. het snaarwiel los van de as kan zitten, hoe cotroleren we dit en hoe lossen we het op? Wanneer ik het snaarwiel draai draait de trommel als er was in zit draait de trommel niet.

Ook als ik het snaarwiel draai hoef ik met mijn hand maar heel weinig weestand te geven om de trommel tegen te houden..

het lijkt me dus aan de overbrenging te liggen tussen het snaarwiel en de trommel maar kan slecht overzien waar dat hem nou in zit... nog enig idee?
 

HarryO

  • #4
In het gat van het snaarwiel zit een conische bus.
Het lijkt er op dat dat het snaarwiel kan draaien tov deze bus.
Draai de bout uit de as en kijk waar hij slipt.

hier staat een tekening van een machine met de zelfde constructie.

De bus is onderdeel 272 1 op pagina 8

helaas offline
 

Flippp

  • #5
Harry, met schaamrood op mijn kaken moet ik toegeven dat het nog eenvoudiger was dan we dachten. De bout van het snaarwiel zat los... Ik wil je graag bedanken voor je reactie en door de tekening die je gisteren meestuurde durfde ik het aan hem open te schroeven waardoor ik erachter kwam, dank!

De eerste was is alweer gedraaid! dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu