Opbouw badkamer vloer

Kem

  • #1
Even een vraagje m.b.t. vloeropbouw van de badkamer.
ik heb een badkamervloer (betonvloer-constructief) waar 55mm op moet.
hiervan komt van boven naar beneden:
- a. vloertegel
- b. lijm
- c. egaline met daarin een elektrische vloerverwarming, 10-15 mm
- d. cement?

welke dikte geven a en b samen... ?
wat voor laag d. komt erop het beton, ik schat zo'n 30mm ? is dat zandcement ? zo ja, gaat dat hechten op het beton, of moet daar een hectmiddel tussen?

hoor graag.....
 

Pirke

  • #2
- a. vloertegel
- b. lijm
- c. egaline met daarin een elektrische vloerverwarming, 10-15 mm
- d. cement?

In eerste instantie leg je een aardingsnet op de vloer, die je aansluit op de aarde van het lichtnet. Aan dit net aard je ook je kranen en evt een drain. Ik neem aan dat je elektrische vloerverwarming daar ook op aangesloten moet worden. Maar als dit niet hoeft dan vullen andere mij wel aan.

Over je betonvloer kan een portlandcementvloer worden gelegd. Maar ik schat in dat je het met 30mm niet haalt. Je leidingen (die je neem ik aan onder wil stoppen zijn al 50mm) vallen idialiter al onder de cementvloer. Voor hechtig op de betonvloer is verder niets nodig, behalve dat je hem goed schoonveegt.
Verder zou jou volgorde kloppen, maar ik persoonlijk zou als het kan de cementvloer er al vlak en dikker instrijken en de egaline achterwege laten.
 

Millew

  • #3
Cement alleen gaat niet goed. Neem daar een mengsel van zand en cement voor. Is ook kant en klaar verkrijgbaar. 3 cm is het minimum.

Je zou ook de vloerverwarming tegelijk met de tegels kunnen lijmen. Dat scheelt een bewerking en je wint wat ruimte voor een dikkere zand-cement laag.

Dikte van tegels en lijm varieert. Bij grote tegels heb je een dikkere lijmlaag nodig. Kies dus eerst de tegels uit als de eindhoogte kritisch is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Waarom moet de dikte 55mm worden?

De vloerverwarming kan ook in tegellijm gelegd worden.
 

Kem

  • #5
Heren,

wat ik niet in mij vragen heb gezet, doet ook niet ter zake, is niet relevant. graag even uitgaan van wat er staat.

ik wil de verwarmingsmat niet in de lijm leggen, liever in de egaliseer, en vervolgens op goede vlakke vloer tegelen.

dus ik begrijp goed dat die eerste laag op het beton een portlandcement kan zijn met zand gemengd, welke verhouding?, zonder hechtprimers tussen zandcement en beton (flevopol, aanbranden....)
 

Pirke

  • #6
Portlandcementvloer wordt 1:3 aangemaakt, relatief droog er in leggen. Daarna nog een paar dagen nat sproeien/bevochtigen om scheuren te voorkomen. Zet indien mogelijk een paar geleidinglatten om de zaak over af te rijen. Ik neem aan dat je daar net als ik ook niet in geoefend bent. Latten weghalen en sleuven dichtsmeren.
Hechtprimer is niet nodig. Zo,n vloer loopt echt niet weg.
 

Millew

  • #7
Als je niet van goed bedoelde adviezen gediend bent, zoek het dan maar zelf uit.
Alle antwoorden die je zoekt, kunnen met wat zoeken ook worden gevonden, op klusidee of anders elders op internet.
 

Kem

  • #8
Beste Pirke, dank je!

@millew, houd je domme commentaar even voor je. of ga naar een ander forum!

topic closed.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Nagels van de tenen even knippen ?

Graag op slot gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu