Wasmachine Bauknecht Wa9650 centrifugeerd en pompt niet meer

JKL23

  • #1
Hallo,

Sinds dit weekend heb ik probemen met mijn wasmachine. Het is al een oudje, een Bauknecht WA9650. Maar tot dit weekend deed hij het nog altijd probleemloos.

De wasmachine werkt met een draaischijf voor de wasprogramma's. Wanneer ik een bepaald programma kies begint hij wel te wassen maar op een bepaald moment draait de schijf niet meer verder waardoor hij eindeloos op de zelfde stand blijft staan. Met de hand de schijf een tikje verder draaien helpt niet. Wat dan blijft hij daar vervolgens ook weer staan. Als ik de machine uitzet, een centrifugeer programma kies en vervolgens weer aanzet slaat hij wel aan maar gaat niet centrifugeren. Water wordt dus niet meer weggepompt en centrifugeren doet hij ook niet meer.

Door wat te zoeken op ggogle kwam ik op deze site terecht waar ook al meer problemen met deze wasmachine gemeld zijn. Dus ik dacht ik beschrijf mijn probleem hier even. Hoop dat iemand nog een suggestie heeft.

Alvast bedankt.
Groeten,
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Controleer de afvoerpomp en het filter op verstopping, de pomp kan ook versleten zijn, als er speling op de as zit moet de pomp vervangen worden.
 

JKL23

  • #3
Jan,

Bedankt voor je antwoord. Hoe kan ik controleren of de motor speling heeft? daarvoor moet ik waarschijnlijk de wasmachine open schroeven?

Groeten,
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als u de schoep van het pompje op en neer kunt bewegen zit er speling op de as.
Verwijder het filter van de afvoer, dan kunt u bij het schoepje komen.
 

JKL23

  • #5
Ik denk dat de pomp idd defect is. Gister het filter verwijderd om het water er uit te laten stromen. Zonder water er in heb ik de machine nog eens op centrifugeren gezet, zowel kort als lang. Dat gaat goed. De programma's worden goed doorlopen. Daarna een paar kletsnatte handdoeken gecentrifugeerd. Dat gaat ook goed. Er wordt alleen geen water afgepompt. Wanneer er water in de trommel staat gaat hij niet centrifugeren je hoort dan volgens mij ook de pomp die tevergeefs het water probeert weg te krijgen.

Is zo'n pomp makkelijk te vervangen? Volgens mij heb ik deze nodig (produktlink werkt niet meer)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als u de nummers goed ingevuld hebt zou die het kunnen zijn, dat kan ik zo niet beoordelen.
Is niet zo moeilijk te vervangen, maak eerst een paar foto's zodat u weet hoe e.e.a. in elkaar zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu